/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
skriftstørrelse...
Fra : Birgitta
Vist : 827 gange
150 point
Dato : 11-01-06 21:07

Jeg har lige sendt dette spørgsmål til kandu..
Men jeg vil gerne høre brugernes kommentarer også:

Kode
Kandu er blevet meget spændende at arbejde med, og de problemer der stadig er, er jeg overbevist om at I nok får løst med tiden.
Men der er EN ting, som I måske ikke er opmærksom på.

Der er jo en del brugere, der er oppe i årene eller som har problemer med synet.
Man kan indstille sin computer til at vise stor skrift, og det virker også fint. MEN den tekst, som vi brugere selv skriver med bliver ved med at være med meget små og blå bogstaver. Begge dele er rigtig skidt hvis man er svagtsynet. ---Jeg kender én bruger, som har måttet opgive at deltage efter omlægningen... Måske er der flere. Dem hører vi bare ikke fra mere.....

Er det ikke muligt at lave skriften større, og sort igen?
Jeg ved godt, at de fleste synes at det er lækkert med den blå skrift, men for de svagtsynede er det altså ikke kun et æstetisk spørgsmål, men en betingelse for at de overhovedet kan deltage...

Venlig hilsen Birgitta.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 160 point
Dato : 11-01-06 21:11

Prøv menuen i din browser Vis -> Tekststørrelse og vælg her en større type
men ellers er jeg da enig
Søren

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-01-06 21:13

Søren, det er jo det jeg skriver. Indstillingen virker KUN på den øvrige tekst.
IKKE på den tekst, man sidder og skriver selv. Så svagtsynede kan følge med i spørgsmålene, men ikke deltage selv.........

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-01-06 21:13

Sorry Fungere ikke på Kandu, det må de have låst
Jeg vil give Brigitta ret i, at det ikke står helt så tydeligt mere - mine øjne overlever dog

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-01-06 21:15

Det er ikke muligt, at ændre på størrelsen på skriften på kandu.

Se venligst: http://www.kandu.dk/Spg80757.aspx

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-01-06 21:20

Jo, Søren. Den øvrige tekst kan man ændre ved at gå i "Funktioner", "Internetindstillinger...", "Hjælp til handicappede..." og hakke udfor "Ignorer de skriftstørrelser, der er definerede på websider".

Men det virker IKKE på den blå skrift, vi selv skriver...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-01-06 22:00

Ja og nu skriver man endnu mere forkert.....................det er dælme småt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-01-06 22:47

Hvis ikke Kandu ændrer dette, kan man alternativt skrive sine indlæg i Word og derefter kopiere det ind. Vi unge kan sagtens klare os, men det er ikke rimeligt over for de ældre, svagtsynede mv.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-01-06 22:49

Det var ikke den dybe tallerken der blev opfundet, men nærmest en selvfølgelighed, som jeg bare ikke så nævnt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-01-06 22:54

Jeg Har tænkt på den mulighed med Words, men når det er et ældre menneske, der er tale om, så er det altså for bøvlet... Jeg håber, at kandu vil gøre noget ved problemet.. Man kunne måske have en knap ved siden af de andre, der styrer understregning o.s.v. -til at ændre tekststørrelse. For det er jo også besværligt for dem, der ser godt nok, at man ikke kan have så meget tekst i ruden...

Men jeg ved ikke, om det er teknisk muligt at lave det om.....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-01-06 22:58

FLOT birgitta

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-01-06 23:01

Problemet er bare at kandu ikke er forpligtet på nogen måde til at yde særlig service. Kandu er så jeg ved "frivilligt". Men vi er enige, der kunne godt være en mulighed for at kunne ændre på skriftstørrelsen på det vi skriver, også for udtrykkets skyld, men kan de ældre se de bokser der indikere forskellige muligheder.???????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-01-06 23:02

Kode
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-01-06 10:42

--------------------------------------------------------------------------------
aj aj glemte at det lille trick her kan være aktuelt:

gå i funktioner - vælgt internetindstillinger - under generelt klik på hjælp til handicappede - sæt flueben ved ignorer skriftstørrelserder er defineret på websider - klik ok

Indsæt din tekst her

og det virker også her på kandu og andre steder hvor der er låst skrifttype

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-01-06 23:02

Hov forresten... Det er næsten almindeligt at se i andre fora at man bla. kan ændrer på skriftstørrelsen eller sætter anden farve på skriften, så det er ikke noget, der ikke er set før.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-01-06 23:05

der er mange der synes fed skrift er lette at læse det er her der skulle være længere mellem de to start og slut koder

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-01-06 23:09

Mirit.dk, det lille trik har jeg nævnt. Det kender vi godt....... Men det virker IKKE på den blå tekst, vi selv skriver her på kandu... Kun på al anden tekst..

---Og selvfølgelig skal man også vælge "størst" tekststørrelse under "Vis".

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-01-06 23:11

Miritdk -det med at lave fed skrift hjælper jo heller ikke på problemet med at kunne læse det man SELV skriver...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-01-06 23:14

nej der er problem med det man selv skriver det er rigtigt og det burde kunne rettes af kandu

øhhh- hvad gør svagtsynede egentlig - det kan jeg da ikke huske - for muligheden med at både læse og skrive større er jo nok ikke det mest besværlige. ??????????????

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-01-06 23:19

Jamen problemet er der jo ikke i andre skriveprogrammer, for der kan man jo stille på skriftstørrelsen...
Og man kan sagtens få al anden tekst på kandu gjort større, ved "hjælp til handicappede". Og man KAN også bruge talesyntese... Men lige netop det, med at skrive SELV i kandu, DET er blevet væsentligt mere besværligt.... for ikke at sige umuligt. Dels fordi det ikke er muligt at ændre bogstavstørrelsen, og dels fordi den blå farve er endnu sværere at se.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-01-06 23:54

nemlig !!!!!

btw - hvis man vil skrive med fed skrift her så er det nemmere at skrive alt man vil og derpå markere det hele og klikke på b for fed skrift - så er der ikke noget med at ramme forkert mere

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-01-06 00:28

Jeg vil godt nok give dig fuldstændig ret, Birgitta, selv om jeg ikke er ældre endnu, så kan jeg kun læse det jeg selv skriver ved at stikke næsen helt ind i skærmen. Og det er irriterende. Kandu skulle skynde sig at få den gamle sorte tekst tilbage, og så lidt større end den er nu.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-06 08:12

Altså når nu vi er ved tekst og dens størrelse.
I Outlook Express (skærm 800x600)
De nye mails fra Kandu har så lang en tekst, at det er blevet temmelig besværligt at slette mange mails og se hvad det er.
Hos mig ses kun:" Ny kommentar til et spørgsmål du abonnerer på hos kandu.dk (spg.: xxxxx)".
Og først nede forbi det store logo fortælles hvad der er i denne mail.

Tidligere kunne man lynhurtigt slette mails med samme indhold.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-06 08:37

emesen - endnu en grund til at holde mails fra kandu for eks på yahoo mail hvor det er rimelig nemt at komme af med gengangerne i en fart

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-01-06 13:47

Jammen jammen - hele mit store mailsystem kører over OE.
2 stk hotmail
1 gmail
1 lokal-mail
De andre kører på webmail.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-01-06 14:19

Emesen, det store logo kan du slippe af med ved at fravælge automatisk åbning af billeder i indkomne mails... --derefter kan man nemt i navigationsruden se, hvad spørgsmålet drejer sig om og klikke løs på "slet" X antal gange til man er nået gennem stakken af mails fra samme spørgsmål.

Og jeg synes netop, at det er så GODT, at jeg får al min post ET sted (outlook). Jeg er så glad for, at jeg har fået min gmail til at sende mig en kopi hver gang, der er ny post.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-01-06 13:23

Så har jeg lige fået en mail fra kandu:

Citat
Hej Birgitta

Nu har vi lavet om på farverne, så farven er sort i tekstfelterne, og størrelsen har vi også ændret. Nu håber vi at dette løser problemet. Hvis du ikke kan se ændringen med det samme, skal du bare trykke refresh i din browser.

Du må have en rigtig god weekend.

Med venlig hilsen / Best regards

Rasmus Andersen
Servicemedarbejder
______________________________
Kandu.dk
rasmus@kandu.dk
http://www.kandu.dk

ER de ikke flinke på kandu?? Jeg elsker bare de der kandu-fyre!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-06 14:39

sådan - men et eller andet sted burde der være så der kunne skiftes mellem en skrift der er normal - større og meget stor - netop så folk der har svært ved at se får fornøjelse af det ..................... her i skrivefeltet !!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-01-06 20:43

Nå, jeg kan godt lukke spørgsmålet, for nu er problemet vist løst af kandu.
Og alle har jo været enige, og kommet med diverse rimelige svar.
så jeg kan ikke gøre andet end at give Søren points for at komme først .
Tak for svarene til alle.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 17-01-06 20:44

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-01-06 19:10

Hejsa
Sidder lige ude i Nordsøen og "kigger" inden hjemrejse (om 2 timer)
Takker for points
Søren