/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
alt for lille tekst
Fra : Zimon_dk
Vist : 432 gange
50 point
Dato : 09-01-06 13:17

hej alle...

jeg er løbet ind lille problem. af en eller anden grund er teksten på nogle af de websites jeg besøger blevet så lille at det er så godt som umuligt at læse. Er der nogen som ved hvad der foresager dette og hvad man evt kunne gøre for at lave det om?

Mvh.

Zimon

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 09-01-06 13:20

du kan gå op i vis og vælge tekststørrelse

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-01-06 13:22

INTET ..hvis webprogrammørerne har benyttet faste skriftstørrelser i punkter, tommer eller centimeter. Det er kun muligt at ændre skriftstørrelse på sider kodet med : Pixels, em eller %

Da kan man ændre skriftstørrelse via browserens menu: Vis->Skriftstørrelse eller ved at holde CRTL tasten nede, medens man ruller på rullen (..hvis man da har en 'rullemus')

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Zimon_dk

Dato : 09-01-06 13:22

ja, der kan man bare se hvor simpelt det kan være... tak for hjælpen...

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 09-01-06 13:22

Gå ind i "vis"
vælg "tekststørelse"
vælg "størst"

Hilsen
Ziggy99

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-01-06 13:22

I Internet Explore gå op i menulinien og vælg "Vis" vælg her "Teksstørrelse" nu kan vælge hvilken størrelse teksten skal have - normalt ville være mellemstørrelse.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-01-06 13:25

Svaret er bare ikke korrekt

Du kan ikke ændre skriftstørrelse på f.eks. http://politiken.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 09-01-06 13:27

molokyle> Det virkede da for Zimon_dk Så svaret fra miritdk var 100% korrekt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-01-06 16:42

Jo jo... taliskoko, men derfor ka' man nu stadig ikke ændre skriftstørrelse på internet sider i almindelighed af netop de årsager jeg anførte

Derfor virker miritdk's forklaring ikke:

Citat
..på nogle af de websites jeg besøger...

Citat : Zimon_dk

..såfremt en af disse sider er f.eks. Ekstra Bladets, Jyllands Postens, Børsens, eller Politikkens...

Hvilket må siges være et bredt udsnit af alm. danske sider

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-01-06 16:47

Ps. Det virker f.eks heller ikke hér på Kandu.dk

..men hvis DU ka' ændre skriftstørrelse hér? Gætter jeg på du har sat din skærmopløsning ned, hvilket OGSÅ er en mulig løsning på Zimon_dk's 'problem' !!!

..Miritdk's udmærkede forklaring taget ad notam

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-01-06 16:58

det er rigtigt der er NOGEN sider hvor man mildest talt skal have en så lav skærmopløsning at det virker forkert - men det lod jo ikke til at være tilfældet vel

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-01-06 10:42

aj aj glemte at det lille trick her kan være aktuelt:

gå i funktioner - vælgt internetindstillinger - under generelt klik på hjælp til handicappede - sæt flueben ved ignorer skriftstørrelserder er defineret på websider - klik ok

også bla her på kandu og politiken molo

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-01-06 11:32

ok, molokyle når nu du stiller det sådan op:

Zimon_dk skriver bl.a." Er der nogen som ved hvad der foresager dette og hvad man evt kunne gøre for at lave det om? "

miritdk skriver så: "du kangå op i vis og vælge tekststørrelse"

Og det virker for Zimon_dk ergo ér svaret 100% korrekt. Havde det IKKE virket fordi det havde været websidens opbygning der havde forudsaget den lille skrifttype havde svaret ikke været 100% korrekt. Men det virkede og således er svaret TOPDOLLAR.

Hvis du (molokyle) havde svaret som den eneste havde Zimon_dk stadig lille skrift.!!!!!!!

mvh
Taliskoko

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-01-06 11:34

talisko læs lige Dato : 11-01-06 10:42 - for det virker ski da hehe

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-01-06 11:43

miritdk> øhhhh..... fisk??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-01-06 11:48

nul fiskeri her - men det virker ski da

sjovt nok irriterede spørgsmålet mig i den grad - og jeg ledte som en gal for at finde det igen da jeg kom i tanke om fremgangsmåde hvor man selv kunne bestemme

Det virker som om man bare går og glemmer noget man vidste i starten fordi noget nyt har interesse - ikk´ ???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-01-06 11:50

og så glemte jeg igen at sige tak for topdollarne taliskoko

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-01-06 16:35

Nu var det jo ik' for at være pedantisk. Blot for at gøre opmærksom på at det i næsten alle tilfælde er programmøren af hjemmesiden der 'bestemmer' hvilken funktionalitet siden skal have for brugerne. Dette kaldes (..på engelsk) for accessibility : http://www.w3.org/WAI/

..men miritdk ska' da ha' en STOR cadeau for tippet med 'hjælp til handicappede' ..hvis man altså liiiige bruger Windows XP og/eller IE

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-01-06 21:24

Du kan ændre det meste skrift på websider sådan:

Gå i "Funktioner", "Internetindstillinger...", "Hjælp til handicappede..." og hak udfor "Ignorer de skriftstørrelser, der er definerede på websider".

Derefter kan man ændre skriftstørrelsen i "Vis" og "Tekststørrelse"

(Men det virker ikke på den skrift vi selv skriver her på kandu)