/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Sober fægtning med åben pande
Fra : svendgiversen
Vist : 850 gange
50 point
Dato : 08-01-06 11:45

Jeg har tidligere kun gjort brug af et par interesse orientede emner i kandu og
kom kun ind i dette forum fordi jeg havde et par opstartsproblemer med den nye brugerflade.

Jeg troede at det var her førende kandu specialister diskuterede den overordnede funtionalitet af kandu
og hvordan den teknisk implementeres...men blev sørgeligt skuffet. Sikken en gang barnlig mudder kastning.

Jeg har eksempelvis tidligere fået udmærket hjælp af "Anne Sørensen" uden at vide at hun er kvinde.
Min oldemors ungpigenavn er jo ikke afhængig af hvilket køn den der svarer på spørgsmålet har.

Nu da vi har fået de nye profil figurer, er det så også behov for pseudo navne?
De fleste vil nok udtale sig pænere, hvis de selv skal signere...

Angående de der tilsyneladende starter spørgsmål for diskutionens skyld eller for af genere andre:
Hvad med at oprette et nyt forum i kandu: "Personlig Chat og Chikane" ?
Og forbeholde resten til de der vil hjælpe hinanden??
Dette gælder ikke mindst dette forum, som der er ekstra brug for netop nu, Svend

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-01-06 11:52

svendgiversen - smalltalk blev faktisk oprettet netop til det formål "Personlig Chat og Chikane" - måske ikke lige chikane, men en kategori hvor der kunne tales med store og små bogstaver.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-06 12:47

Så er der noget jeg har misforstået...

Er dette Small Talk?
Ikke kandu kandu??
Blev der ikke henvist til dette forum angående problemer med den nye brugerflade???

Er det chat på neveau med indlæggende i går aftes vil jeg omgående forlade dette forum...

Hvor spørger jeg så hvis jeg har problemer med kandu?
Findes der formåls beskrivelser for de enkelte underafsnit??
Svend

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-01-06 13:00

Ja du har misforstået mit indlæg.................
Dit spørgsmål går på at evt oprette en ny kategori.
mit indlæg handler om at der faktisk er en kategori som du efterlyser.
Det er netop her i denne kategori kandu dk der tales om brug af selve dette site, så du er da i den rigtige kattegori.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-01-06 13:53

Hej, Svend.

Kandu har en MEGET bred brugerskare. Lige fra skoleelever til folkepensionister. Nogle brugere er højt uddannede og finder alligevel tid og interesse for at beskæftige sig med kandu. Mange er handicappede, fysisk eller psykisk, og har alligevel glæde af kandu. Og en del er lidt af hvert og helt almindelige mennesker. Fælles for alle er, at vi hver især har viden om nogen ting, og mangler viden om andet.

Kandus styrke ER denne mangfoldighed, der er med til at belyse ethvert emne på flere forskellige måder.
Men samme mangfoldighed er samtidig osse kandus svaghed. For "hver fugl synger med sit næb". Det der normen for god tone for dig og mig er ikke nødvendigvis normen for alle andre kandubrugere. At du bliver forarget, skuffet eller stødt over andres sprogbrug gør ikke nødvendigvis deres sprogbrug mindre værdifuldt.

Ligesom at indlæg fulde af stavefejl ikke nødvendigvis er dårlige indlæg indholdsmæssigt.

Og ligesom når vi ser fjernsyn, så har vi alle ret til at zappe væk fra de indlæg, som vi ikke bryder os om.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-01-06 14:04

Birgitta har fuldstændig ret, men derfor giver jeg dig alligevel ret i, at det er noget rod og burde ikke være nødvendigt, at det skal brede sig til alle kategorier.
Jeg tror, at nogen forventer at administratorne ser det de skriver om hinanden og forventer at få ret når de skirver i Kandu kategorien, men jeg er bange for at det eneste de opnår er at mange hurtigt forlader dette forum igen.
Jeg har hørt, at der er flere tiltag på vej og måske nogle af dem kan afhjælpe en del af problemet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-06 14:19

Tak Birgitta,
for et sobert, demokratisk indlæg...
(du må være pædagog).

> At du bliver forarget, skuffet eller stødt over andres sprogbrug
>gør ikke nødvendigvis deres sprogbrug mindre værdifuldt.

Jeg kunne godt finde eksempler på mindre værdifulde ord fra i går aftes, men lad det nu være.

>at zappe væk fra de indlæg, som vi ikke bryder os om...

Det ville jeg også gøre hvis det er muligt...
Desværre er kandu kandu i øjeblikket en blanding af "lødige" spørgsmål om den nye brugerflade
og "underlødige spørgsmål", der mere chikanerer end beder om egentlig information.

Det var de sidstnævnte jeg ville flytte væk fra den saglige tekniske debat...
Svend, der måske lider af "Altheimer Light", men dog stadig er erhvervs aktiv.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 08-01-06 14:24

Citat
Er dette Small Talk?
Ikke kandu kandu??
Blev der ikke henvist til dette forum angående problemer med den nye brugerflade???

Du har ret.

Smalltalk er kategorien for dem, der gerne "småsnakker" og hvor der ikke nødvendigvis er et spørgsmål, der skal findes et svar på..

Kandu.dk er til det som du beskriver. Jeg beklager i øvrigt, at min egen tråd fra aftes landede i denne kategori (det var ikke meningen) men det kan jo smutte..

Det sker at der placeres spørgsmål i forkerte emnegrupper - men alt i alt, synes jeg da, at de fleste er gode til at få stillet deres spørgsmål de rette steder..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-01-06 14:41

Velkommen i Alzheimer-klubben, Svend. Jeg fik diagnosen for 12 år siden, men jeg klarer mig da udmærket endnu. Så fat mod!!! ---Hvis du har amalgam i tænderne , så se at få skiftet det ud!!!

Og så, UPS!- det var udenfor spørgsmål... DET er sådan noget, der ville støde NOGEN kanduere...
Sprogbrug vil støde andre...
Stavefejl støder også nogen.
Vi har ALLE nogle ting, som støder os.
Selv går jeg i oprør over gruppemobning. Uanset om det er på kandu eller i "Den virkelige verden".

Men vi kan nok ikke organisere kandu efter hvilke ting, der støder os hver især. Det bliver for kringlet.. Så skal der være spørgsmål for folk med iltert temperament, folk med lav IQ, folk der er ordblinde, mobbere, mænd, kvinder, gamle, unge... ---Vi ender med at sidde i hver sin kandugruppe uden mulighed for at lære nogetsomhelst fordi der ikke er nogen, der er præcis magen til os selv.

Prøv på at lære noget af folks forskelligheder, Svend, -i stedet for at lade dig støde.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-06 15:36

Der er altså et forum Smalltalk; det var jeg ikke klar over, da jeg stillede spørgsmålet...

Så skal småsnakkerne bare genere hinanden her...
og lade kandu kandu tage sig af de seriøse installations og brugerflade spørgsmål.

Tak for oplysningerne, Svend

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 08-01-06 16:20

Der en lille klikke af kandubrugere, der har det til fælles, at de elsker at svine visse andre kandubrugere til for eksempel arne Jacobsen og så dem der siger fra overfor deres mobberi. De dukker op i i ens tråde kun for at mobbe og ikke for at svare på spørgsmål eller være deltager i baggrunden.
Det er selvfølgelig belastende for dem det går ud over og for dem der ufrivilligt bliver statister. Det har foregået al den tid jeg har været medlem af kandu og den i sidste tid du nævner, de seneste dage og før Jul har det også været i stort omfang.Der er mange der har sagt fra i tidens løb og også nogle der er holdt op med at komme her af samme grund.
"Der er intet der forener, som en fælles fjende", citat? Men hvilket fællesskab !! Og hvilken fjende? Deres egne meningers begrænsning!
Jeg forstår godt du foreslå,r at de får deres egen kategori også udenfor smalltalk, da der jo ogsåp er mange, flere der gerne vil have lov til at småsludre på almindelig hyggelig facon og være fri for at få muligheden for det ødelagt af deres interne hetz, som de altså også lader gå ud over dem der ikke gider deres facon, for at sige det pænt.
Jeg ved ikke om det er realistisk, at de har deres eget "rum", da de jo næppe vil respekter det, som de ikke respekter nu.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 08-01-06 16:45

Men blacklistefunktionen burde jo netop løse problemet? Hvis f.eks. en af de kandubrugere, som du føler dig generet af, dukker op i din tråd, så blacklister du bare vedkommende.

Hvis der er nogen der generer hinanden i en anden kandubrugers tråd, så er det den anden kandubruger, der beslutter hvad der er acceptabelt, og hvem der skal blacklistes..

Så Svend, hvis DU ønsker at diskutere "den overordnede funtionalitet af kandu og hvordan den teknisk implementeres" med førende kandu specialister, så opretter DU bare et spørgsmål her. Og så kan du blackliste alle dem du ikke synes opfører sig pænt.
Det er da helt fint, hvis de "pænere" kandubrugere stiller deres egne spørgsmål og ikke kun deltager i andres tråde.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-01-06 17:08

Jeg føler mig jeg var faktisk med til at spamme tråden iaftes, men det er ærlig talt svært at lade være med det oplæg, om så spørgsmålet skulle være stillet i smalltalk, er en anden sag, jeg kan faktisk godt være seriøs!!! Birgitta har da alletiders løsning, opret dit eget spørgsmål, i den rigtige kategori, og kom hurtigst mulig ud af tråde, hvor du ser at det useriøse tager overhånd

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-06 17:10

Det lyder fornuftigt Birgitta,

jeg vil dog ikke håbe jeg bliver nødt til at Black liste nogen,
(hvad er det for et sprog vi har; nu igen uden for spørgsmålet)
så kan de jo heller ikke forsvare sig og gøre deres gerning god igen...

Jeg håber nu at de natlige småsnakkere ser dette og tager det til efterretning,
så hovedparten af al fremtidig mudderkastning sker under Smalltalk...
Uden for mit interesse område, tak.

Jeg lader derfor spørgsmålet stå natten over, Svend

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-01-06 17:28

Birgitta, selv om man har blacklistet en person, kan man jo godt se vedkommendes udgydelser i de forskellige spørgsmål - blot ikke i sine egne, hvis man ellers har nogen. Det ville have været skønt, hvis man slet ikke kunne se den persons indlæg, som man har blacklistet. Jeg kan i hvert fald sagtens blive arrig, bare jeg ser visse personers udgydelser over andre.

Grunden til, at jeg ikke er meget på kandu mere, er simpelthen visse personers evindelige nedgøren/svineri af temmelig mange andre brugere. Det gider jeg simpelthen ikke se på (og som regel heller ikke kommentere), og så er det jo ret nemt at holde sig helt væk. At der så er nogle, der er helt vilde med det svineri, der bliver lukket ud, er jo bare trist. Men der vil selvfølgelig altid være nogle, der er af den modsatte menig end en selv. Men at der er nogle, der er vilde med dem, der altid lukker diverse uhumskheder ud, det fatter jeg så ikke. Men som før nævnt, så kan jeg da heldigvis holde mig væk. Livet foregår jo heldigvis udenfor kandu, selv om det virker, som om nogle ikke forlader kandu i mange timer i døgnet.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-01-06 17:30

Lige i starten syntes jeg også, at det med at blackliste lød så ubehageligt, så jeg ville undgå at bruge den funktion.
MEN hvis man har stillet et spørgsmål, f.eks. i "Sorg og krise" eller et seriøst teknisk spørgsmål, så synes jeg, det er fint, hvis man går ind og tager ansvar for tonen i den tråd man har startet.
Med den nye funktion er det i høj grad spørgsmålsstillerens ansvar hvordan samtaletonen er.

Når man blacklister nogen, så behøver det jo ikke være for tid og evighed. Man kan blackliste i et enkelt spørgsmål. Man fjerner bare dem, der forstyrrer debatten.

Hvis nogen føler trang til at forsvare sig, så kan de til hver en tid oprette deres eget spørgsmål.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-01-06 17:44

Hej, Jette. Nu har du jo også muligheden for at tage ethvert spørgsmål op i en ny tråd, hvis du synes, at der er nogle af de andre brugere, der virker forstyrrende.
Det skal nok vise sig, at der kan blive stillet mange "parallel-spørgsmål" fremover, simpelthen fordi nogle brugere ønsker at diskutere et spørgsmål i ro og mag uden utidig indblanding.

Vi er jo vidt forskellige brugere, Jette, så det kan ikke undgås, at vi har forskellige normer og forskellige grænser for hvad vi vil tolerere.

Jeg synes da, at du skal give "det nye kandu" en chance.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-01-06 20:07

Birgitta - jeg må lige klappe lidt i mine små hænder.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-01-06 20:59

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-01-06 21:19

Hej Birgitta.
Det gør jeg skam også. Jeg kan væsentligt bedre lide det nye kandu end det gamle. Selv om det har sine småfejl, så er det langt bedre, synes jeg.

Men hvis jeg skulle tage div. spørgsmål op, som visse personer svinder til, så kunne jeg vist ikke lave andet end at oprette nye spørgsmål. Så derfor fjerner jeg fluebenet i stedet. Hvis det er meget interessant, så må jeg jo lukke øjnene, når jeg når til de "syge" indlæg.

Men for ikke at stjæle spørgsmålet, kan du jo skrive i "private indlæg" i min profil, hvis vi skal snakke videre.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-01-06 11:40

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-01-06 14:07

Tak for accepten af mit svar, Svend.