/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Hvorfor Kællingtand
Fra : svendgiversen
Vist : 1306 gange
100 point
Dato : 17-12-05 09:40

Igen affødt af et slægts-spørgsmål stillet af Birthe under slægtshistorie:
Hvorfor hedder den lille landsby syd for Års Kællingtand?
Er navnet afledt af blomsten kællingetand?? Eller konen, kællingen madammen??? Eller????

Der findes en vandmølle dér, så området er nok lavtliggende; er Kællingetand ikke en engplante?
Alternativt er bynavnet stavet på mange måder gennem tiderne: Kielling, Kelling Kjælling etc.
Svend, der selv stammer fra Kællingtand.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 17-12-05 10:04

Kællingtand er alm. i de egne, så at navnet stammer fra planten lyder meget sansynligt. Planten har fået sit navn ....fordi den ligner

FF </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-05 10:26

Fra Nudansk Leksikon:

Kællingetand:

En plante som tilhører en slægt i ærteblomstfamilien, latinsk navn Lotus. Ca. 100 arter på den nordlige halvkugle, 3 i Danmark. Ca 10 - 50 cm. høje urter med gule blomster. Almindelig kællingetand er almindelig på overdrev og skrænter og sumpkællingetand især i vådområder i Jylland.

Så det passer jo meget godt med at navnet kommer på grund af blomsten, da der findes en vandmølle i området.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-05 15:02

Tak til jer begge med samme opfattelse: Ja, sandsynligt at navnet kommer fra blomsten.

Jeg havde håbet på en eller anden forbindelse til eksempelvis...
en høj opkaldt efter en stortandet troldkjælling, men det er vist usandsynligt?
I nærheden findes en "Pisselhøj" hvorfor så ikke en "Kællingehøj"??

Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu, måske kommer der lidt flere oplysninger også om landsbyen???
Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-05 11:23

Tak for svaret molokyle.

Fordi du kom først, Svend