/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hjælp til potensfunktioner.
Fra : Sillepigen
Vist : 1190 gange
50 point
Dato : 13-12-05 09:59

Hej.

Jeg ved ikke lige om det er her eller i kemirummet dette spørgsml hører til, men nu prøver jeg.

Det handler om potensfunktioner, altså f(x)=b*x^a
Opgaven siger: Erfaringen viser, at hver gang taksterne stiger 10 % mister HT 3 % af kunderne. Næste år stiger priserne med op til 19 %.. (sikkert opdigtet, bare rolig ;)

Det antages, at antallet af passagerer i HT som funktion af de ngennemsnitlige billettakst kan beskrives ved en funktion f af typen: f(x)=b*x^a

Bestem tallet a ud fra udklippets oplysninger om sammenhængenn mellem takststigning og fald i passagerantal.

Hvordan gør jeg lige det? Der er ikke opgivet nogen passagertal eller lignende, ud over de procenter der står i teksten.
Håber på lidt hjælp :)

Mange hilsner fra Kathrine

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 13-12-05 10:02

Viagra.
Kunne ikke dy mig.
Hej.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 60 point
Dato : 13-12-05 10:25

Hvis du kalder f(x) antal kunder, b en vilkårlig konstant og kalder x prisen, får du:
antal = b * pris^a. Dette kan du bruge som udgangspunkt for den ny situation, som du skriver lige nedenunder:
0,97*antal = b * (1,10*pris)^a

Er du med indtil nu? Vi har fået skrivet dine oplysninger som ligning, og den bliver til at løse ligestraks, idet du skriver LOGARITMEN til første ligning pænt op, og nedenunder, så ens ting står lige under uinanden, LOGARITMEN til den anden ligning.
log antal = log b + a * log pris
log 0,97 + log antal = log b + a * (log pris + log 1,10)
Nu tager du og ganger ind i parentesen, og så trækker du nok så nydeligt den nederste ventreside fra den øverste venstreside og ligeså nederste højreside fra øverste højreside (ligesom i de lige store koefficienters metode). Og så har du lige pludselig 1 ligning med 1 ubekendt, som jeg trygt overlader til dig.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Sillepigen

Dato : 13-12-05 11:02

Tak for jeres svar - specielt dig pbp ;)
Jeg får nu a til 2,46, men virker det ikke utrolig småt?

Mange hilsner fra
Kathrine

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-12-05 12:04

hvis du følger brugsanvisningen, får du -0,3195!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-12-05 12:05

hvis du følger brugsanvisningen, får du -0,3195!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-12-05 12:13

på venstresiden får du -log 0,97 og på højresiden -a * log 1,10.
Det giver a = (log 0,97)/(log 1,10) = -0,319579792....

Godkendelse af svar
Fra : Sillepigen

Dato : 13-12-05 12:19

Tak pbp - en parentes kan gøre underværker!
Mange tak for din kloge hjælp. Jeg er meget taknemmelig.

mange hilsner fra
Kathrine