/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Støttebøsning i købberrør?
Fra : jacoblauvring
Vist : 3913 gange
100 point
Dato : 30-10-05 20:36

Hej
Jeg er ved at sætte nogle radiatorer op, jeg bruger 15mm hårde kobberrør, er der nogen der ved om det er nødvendigt med støttebøsninger i kobberrørene?
Mvh
Jacob

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 110 point
Dato : 30-10-05 20:42

det er ikke nødvendig med støttebøsninger i kobberrør når de er hårde

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 30-10-05 20:47

Som trimare46 skriver, det er ikke nødvendigt.
Keldd.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-05 20:50

Nej det er ikke nødvendigt, men de må ikke være varmet op så de er bløde, for så skal der støttebøsninger i.
Kobberrør i ruller er bløde.
Husk at der ikke må være skjulte rørsamlinger eks. under gulvbrædder.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-10-05 20:56

hvorfor bruger du ikke plasticrør. det er da meget lettere, og du kan få nogle monteringssæt, som får det til at se ud som det er stålrør eller kobberrør der er brugt, og så er du ude over det med samlinger i gulvet

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 30-10-05 21:49

Jeg har ingen samlinger i gulvet, det er nede i min kælder, der kører jeg med pex rør i bakker oppe under loftet, som kører på rørene videre op igennem huset, men så har jeg købberrør kørende ned fra loftet, fra pex-rørene til en radiator, det er hårde kobberrør, dvs. kobberrør jeg har fået i et langt stykke af fem meter, men jeg har ikke sat støttebøsninger i kobberrøret og nu kommer jeg i tanke om, om der skulle have været det. Jeg har dog selvfølgelig støttebøsninger i pex-røret.
Jacob

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-10-05 22:22

så har du ikke gjort noget galt endnu

Godkendelse af svar
Fra : jacoblauvring

Dato : 31-10-05 10:01

Tak for svarene
Jeg blev lettet da jeg hørte det ikke var forkert det jeg havde gjort
Med venlig hilsen
Jacob