/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Ferskvand 2
Fra : o0LouiSe0o
Vist : 771 gange
20 point
Dato : 19-10-05 22:29

Hvad er den præcise defination på springlag, og hvor finder dette st

I næringsrige søer, kan der forekommer iltsvind. Alger der opbruger ilten om nattten. Til at nedbryde eller hvad?

Kommentar
Fra : txn

Dato : 19-10-05 22:33

Uden at være sikker ,tror jeg det er når algerne forrådner at de bruger ilten fra vandet.

Accepteret svar
Fra : Balcanard

Modtaget 20 point
Dato : 20-10-05 07:07

Prøv at studere denne beskrivelse
http://da.wikipedia.org/wiki/Iltsvind

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-10-05 10:15

Alle planter danner ilt ved fotosyntese. Er der intet lys? Så bliver de, som mange andre levende væsner, nødt til at forbrænde ilt for at leve. Ilten bruges så i forbindelse med respirations cycklusen.

Springlag :

1.) http://www.wolsing.dk/biologi/opslag/s/springlag.html
2.) http://www.netleksikon.dk/s/sp/springlag.shtml

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : columbine99

Dato : 07-11-05 12:35

SPRINGLAG:
Springlag også kaldet iltsvind forekommer når der forbruges mere ilt i bundvandet i f.eks. søer end der tilføres. Bundvandet får tilført ilt fra det øverste lag i form af ilt fra bl.a. atmosfæren og iltproducerende planktonalger. Det er et kompliceret fænomen som der forskes meget i. Springlag eller iltsvind afhænger af flere faktorer som f.eks.: varmt og stille vejr og hvor meget nærringsstof f.eks. i form af fosfat(gødning) der tilføres vandet. At springlag er mest almindeligt om sommeren skyldes at om vinteren har vi mere blæst som kan tilføre ilt til vandet - man kunne i overført betydning sige at der bliver rørt i gryden - og landmændene gøder ikke markerne på denne årstid, så der bliver ikke tilført nærringsstoffer. At der ikke bliver tilført nærringsstoffer er relativt da der er noget som hedder udvaskning, men det vil jeg ikke komme ind på her.

RESPIRATION:
For at få energi når der ikke er lys tilstede forbrænder planterne ilt og glukose(sukkerstof) og der dannes CO2(kuldioxid) og H2O(vand), som frigives til omgivelserne - denne proces kaldes respiration.

FOTOSYNTESE:
Den modsatte proces er fotosyntese, hvor lys, CO2 og H2O via en kemisk proces omdannes til glukose og ilt.

For mere information se:
www2.dmu.dk/1_viden/2_Publikationer/3_miljobib/rapporter/4_Iltsvind_Kap2.pdf
www.roende-gym.dk/intranet/uv-mat/gym01-02/bro/BIO-TEST.htm

Godkendelse af svar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 20-11-05 22:33

Tak for svaret Balcanard.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 21-11-05 06:42

Velbekomme.