/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Ferskvand
Fra : o0LouiSe0o
Vist : 1653 gange
50 point
Dato : 19-10-05 16:00

Jeg er ved at lave en bioloogirapprt om ovenstående til skolen Har lige nogle spørgsmål:

Hvordan optager disse dyr ilt:
Rygsvømmer, døgnflue +larve+nymfe,skorpiontæge, mosesnegl,stavtæge og lille vandsalamander.

Relevante fødekæder og/eller stofkredsløb i vandet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-05 18:54

Hej Louise - Jeg vil ikke her begynde at beskrive alle de nævnte dyrs åndedrætssystemer, blot gøre dig opmærksom på begrebet Tracheer der anvendes af stort set alle insekter. Se dette link og søg evt. selv på ordet i google.:

http://www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=7173_8

Mosesnegl og salamander bruger ikke tracheer men istedet en form for eksterne lunger der minder lidt om gæller.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 19-10-05 20:08

tak for det, et nytigt link. men har endnu et spørsmål. døgnfluen, lever den også i vandet eller er det kun larven?

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 19-10-05 20:09

tak for det, et nytigt link. men har endnu et spørsmål. døgnfluen, lever den også i vandet eller er det kun larven?

+ kunne godt bruge eksempler på fødekæder og/eller stofkredsløb

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-05 20:13

Døgnflue er en fællesbetegnelse for en række ret ens insekter. De lever hele deres liv i vandet som larver. Denne periode kan vare fra nogle få måneder til flere år afhængig af arten. Fra det øjeblik hvor larven kravler op på land og forandrer sig til et flyvende insekt, finder en mage, parrer sig, lægger æg og dør går der det max. et døgn. Deraf navnet.

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 19-10-05 20:29

okay, men i det døgn skal den vel stadig indtage ilt?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-05 20:35

Ja, og da gør den det via sine tracheer. Se dette.

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 19-10-05 20:43

Nårh ja. Det er jo ligegyldigt om det er i vand eller luft. det var ´lige mig der sov dér.. Men har du nogle gode eksempler på fødekæder m.m?

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 19-10-05 20:46

Hov forresten, et nyt spørgsmål vedr. døgnfluen dukkede op; Jeg har da ellers læst mig til at larven ånder med sine gæller? De kræver i hvert fald iltrigt og rent vand..

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 50 point
Dato : 19-10-05 20:51

Ja. Men det er den slags "eksterne gæller" jeg tidligere har nævnt. Larverne har udover disse også tracheer. Gællerne forsvinder når larven undergår den sidste metamorfose og forandrer sig til Imago (det voksne insekt). Find selv fødekæder, noget skal du da lave selv. Hilsen Arne

Godkendelse af svar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 19-10-05 22:26

Tak for svaret arne.jakobsen.