/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hvad er det for nogle svampe?
Fra : me.dk
Vist : 902 gange
100 point
Dato : 02-10-05 17:25

Jeg har i foråret sået et nyt stykke med græs, efter der var blevet fældet en del træer. Nu vælter det op med svampe her. De kommer i grupper med flere hundrede i hver. De er ganske små. Men hvorfor kommer de kun i det nye græs? Har aldrig set dette i min gamle græsplæne.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-10-05 17:36

Der findes en meget lang række af småsvampe der vokser i græs, men da der jo er trærødder i jorden kan det også være såkaldte mykorrhizadannere. Uden en nøjagtig opmåling af svampenes højde, hatdiameter, stoktykkelse, farve på hat, farve på stok o.s.v. er det umuligt at svare dig. Kun kan jeg jeg sige at de IKKE er spisesvampe. Vis gerne et, helst flere billeder af svampene også nærbilleder, så er der en chance.

Kommentar
Fra : me.dk

Dato : 02-10-05 17:46

Trærødderne er fjernet. Svampene er ganske små, højest 15 mm i diameter omkring 5 cm høje, mørkebrune med lysbrun lidt takket kant. Nej har bestemt heller ikke tænkt mig at spise dem. Spiser kun de svampe jeg køber i supermarkedet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-10-05 17:57

Det er stadig for få oplysninger til at jeg kan sætte et navn på dem. Tag et par gode nærbilleder og send dem til mig på hca@inet.dk så er det muligt at jeg kan finde ud af det.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 02-10-05 22:09

Følger lige med her. Måske bliver jeg klogere

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-10-05 11:08

OK. Hvis du ikke har mulighed for at fotografere dem må jeg prøve med et kvalificeret gæt:

Høslætsvamp (Panaéolus foenisécii) Denne hjemmeside giver en beskrivelse, har billede og linker til andre billeder af arten.

http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://www.mykoweb.com/CAF/photos/Panaeolus_foenisecii(mgw-01).jpg&imgrefurl=http://www.mykoweb.com/CAF/species/Panaeolus_foenisecii.html&h=420&w=600&sz=52&tbnid=iRgXd0NVwdkJ:&tbnh=93&tbnw=133&hl=da&start=2&prev=/images%3Fq%3D%2B%2522Pana%25C3%25A9olus%2Bfoenis%25C3%25A9cii%2522%26svnum%3D10%26hl%3Dda%26lr%3D%26sa%3DG

Du kan også selv lave en Google billedsøgning efter Panaéolus foenisécii der er mange billeder af den. Hilsen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-10-05 11:11

Nå det link virkede ikke prøv at gå ind på www.mykoweb.com der kan du slå den op og finde de samme ting som mit ubrugelige link viser.

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 100 point
Dato : 03-10-05 11:19

Her er et direkte link Arne til billeder af Panaéolus foenisécii

http://shor.ter.dk/567193796

Mvh
Brian

Godkendelse af svar
Fra : me.dk

Dato : 03-10-05 19:00

Tak for svaret briani.
Ja alt tyder på det er sådan nogle der vokser i min plæne.

Hilsen
me.dk

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-10-05 19:08

me.dk -> Hvorfor giver du point til briani? Han hjælper kun mig med at vise billederne. Det er da mig der i min kommentar kl. 11:08 kommer med løsningen: Høslætsvamp (Panaéolus foenisécii) samt nogle muligheder for at finde billeder af arten.

Kommentar
Fra : me.dk

Dato : 03-10-05 19:25

Beklager da dybt, hvis det var den forkerte jeg gav point. Men på linket fra briani kom jeg direkte ind på billedet .......... skulle ikke til at bruge tid på at lede yderligere.
Troede ikke det var så vigtigt med point ........... men skaden er sket, og den er ikke til at lave om på.

Fortsat god aften!

me.dk

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-10-05 19:28

Hvorfor tror du at Briani skriver: Her er et direkte link Arne til billeder af Panaéolus foenisécii

Det er da fordi jeg har fundet frem til arten og dens Latinske navn uden hvilket man ikke kan finde billeder.

Kommentar
Fra : me.dk

Dato : 03-10-05 19:34

Beklager meget. Har åbenbart gjort noget forkert, men som sagt ......... skaden er sket, og jeg kan jo ikke trække mit svar tilbage for istedet at give point til dig. Det skal aldrig ske igen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-10-05 20:01

OK så. Jeg bliver bare så irriteret når jeg har gjort et stykke arbejde og indsatsen så ikke bliver anerkendt efter fortjeneste. Venlig hilsen

Kommentar
Fra : briani

Dato : 03-10-05 21:46

Hejsa Arne

Selfølgelig er det dig som har fortjent point i dette spørgsmål,ingen tvivl om det.

Jeg hjalp kun med et link,og have du Arne ikke kommet med ordet Panaéolus foenisécii have jeg aldrig fundet disse billeder.

Så jeg opretter lige et spørgsmål til dig og henviser til dette spørgsmål,så skulle skaden være rettet op.

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-10-05 21:50

Det er bare i orden Brian, havde også forventet noget i den retning fra dig. Hygge