/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Religion: Spild af energi.
Fra : Judleman
Vist : 659 gange
400 point
Dato : 04-08-05 20:52

Jeg tænkte: Hvorfor bruge så meget energi på at prise en form for omnipotent eksistens og gøre gode gerninger i dens navn, når man kunne spare en masse vrøvl og ritualer, og bruge al den energi på hinanden? "Sin næste" ?

Hvorfor er det 'Jesus' der har frelst os, og hvorfor er 'Allah' altid stor? Hvorfor er det 'Guds' værk når der sker noget mirakuløst?

Jeg forstår det ikke. Finde tryghed i sin religion? En fantaseret tryghed er det samme som at tage papirfrakke på i regnvejr!
Lære børn noget om moral? Hvorfor fra en bog, hvorfor i en eller anden guds navn?

Hvordan kan det være, at folk ikke straks holder op med det fjolleri, og begynder at droppe alt det hellige!!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-08-05 21:01

Hvorfor hvorfor er det evige spørgsmål.
- Hvorfor er alle andre ikke som jeg, så ville verden
se anderledes ud. -
Er det ikke det vi spørger om?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-05 21:03

Enhver er salig i sin tro, siges der, men jeg kan nu heller ikke begribe, at "guderne" kan se på al den religionskrig, i deres navn. Efter Tsunamien kunne ikke engang selv præsten i vores by, komme med en forklaring der kunne undskylde/forklare bare lidt. Men vi er jo opdraget til at tro, og vi/jeg tør vel næsten heller ikke bare forkaste det, tænk nu HVIS der er en Gud, men verdenen ville se helt anderledes ud hvis vi ikke havde de forskellige trosretninger, men krigene ville nok fortsætte, bare med en anden undskylding/forklaring...... desværre

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-08-05 21:06

Hvorfor skulle guderne ingribe nå vi mennesker ikke vil lære.

Kommentar
Fra : vibse68

Dato : 04-08-05 21:06

Wauhh det er noget af et indlæg.
Det er tydeligt, at du er et menneske med resurserne og kompetancerne i orden, så derfor synes du, at det ligger lige til højre ben.. at man gør sig de overvejelser. Men bliver vi ikke alt for ens, og åbner det ikke vejen for feks sektleder der vil "redde" de svage og ensomme. Der er mange i danmark der ikke har evnen til at stå alene og have en individuel holdning og mening til livets store spørgsmål.
Jeg venter spændt på at se, hvormange der tager tråden op.
Hilsen vibse

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-05 21:08

Der er religionsfrihed også frihed til at lade være med, at tro så hvad hyler du for. Du kan jo bare tro eller lade være men derfor behøver andre vel ikke at gøre som du.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 04-08-05 21:10

Tror man ikke på Gud, tror man vel på menneskeheden, og dermed sig selv...
Hvordan kan man tro at man selv er gud når man kan stille sådan et spørgsmål?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-05 21:17

Hej Judleman

Jeg synes det minder meget om "kandu" i overført betydning.

Ja, jeg kan ikke lade være med at

Hilsen ans

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 410 point
Dato : 04-08-05 21:17

Fanden har skabt religion, uden den havde han jo ingen beboere, vel?

Jeg er helt enig med judlemand, vi burde da være så oplyste at vi fattede tingene noget bedre end tro på fiktive personer.

Jeg er ikke opdraget til at tro på nogen gud, jeg er opdraget til at stille spørgsmålstegn.........og det gør jeg ved religion.

Jo, krig vil der altid være på jorden så længe der er bare to mennesker tilbage.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 04-08-05 21:24

Min mening,,,,,GUDS søn,,, Jesus var der først, så blev alle, ikke ret troenden "dengang" sjalu på de kristne, som jo havde en gud, gennem Jesus. Og så var der alle de andre, der heller ikke ville indordne sig, under en god tro,,,de havde sikkert brug for en anden GULDVKALV, de kan ofre til,, som de sikkert har fundet i en profet, år et eller andet?????som DE kalder allah, læg mærke til jeg skriver dette med lille, da det ikke er en religion, der er godkendt, AF ??????????
Jeg tror, hvis du står og har mistet ET/ eller andet, af værdi for dig, siger du i dig selv, hvorfor mig, I det øjeblik du siger det, TROR DU,,,,,, har intet med børger og skrifter at gøre,,,,,,,,,længere er den ikke, du troede, du skulle have noget evigt, men væk er DET NU......
Og så væk med al den religion, da vi inderst inde alle tro på et eller andet, om det er en GULDKALV, eller SE OG HØR
Kirkens mening nu omdage er total færdig, da den hører under Staten.....

Kommentar
Fra : Judleman

Dato : 04-08-05 21:26

skrevet efter Palle22s indlæg klokken 21:10

Teil: Har tydeligvis fattet at jeg som femtenårig er en lille spørgejørgen.

Nordsted1: Det er helt rigtigt, det virker altid som om at >oh< 'Gud' altid har sin grund, om så det indebærer hundredetusinder døde mennesker, en mærkelig ting, hvis jeg skal være helt ærlig. Hvad med i stedet for at snakke om "hvorfor gjorde Gud det?" så snakke om "damn, vi skal kraftedme have noget der kan forudsige den slags!!"

vibse68: Jeg undrer mig over de her ting, fordi jeg siden jeg var meget lille har skullet høre om Jesus. Og den slags.
Problemet er jo, at tænker man ikke lige over hvad dælen man ikke bruger sin tro til, kunne man ligeså godt lade være med at tro.

BjarneD: Bare tro eller lade være. Det kunne lyde som om religion er dig ligegyldigt, det tror jeg ikke det er. Som Nordsted1 allerede har nævnt, sså vil der altid være stridigheder, religion eller ej. Men netop det der med at alle ikke behøver at gøre som mig, er jo netop lidt pudsigt. Jeg har den opfattelse, at mange kristne mener 'man' jo enentlig bør være kristen. Jeg hyler, dog er min skingre stemme endnu ikke højere end så mange præsters.

Palle22: Jeg forstår dig ikke helt. Jeg ser ikke din logik. At tro på sig selv og andre, er overhovedet ikke at sætte sig i en almægtig rolle. 'Gud' er en faktor, der ikke altid behøves at placeres et eller andet sted.

Kommentar
Fra : Judleman

Dato : 04-08-05 21:28

smxxx:

???!?!?!?!!!!!

Kommentar
Fra : Judleman

Dato : 04-08-05 21:33

Jeg hader når mine sætninger bliver misvisende pga. uforklarelige fejl:

"Problemet er jo, at tænker man olle lige over hvad dælen man EGENTLIG bruger sin tro til, kunne man ligeså godt lade være med at tro."

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-08-05 21:42

Er det nødvendigt at bruge energi på religion.
Et af de store spørgsmål, der alt efter personlige synspunkter kan sætte debatten i kog.

Men jeg vil bare smide et citat af Karl Marx, omkring hans definition af hvad religion er, og hvad formålet er med den.

Citat
"Hvorfor er religion nødvendig?
Religion er et udtryk for det menneskes identitet og selvfølelse, som endnu ikke har fundet sig selv, eller som har mistet sig selv.
Altså mennesker der ikke tager ansvar for sit eget liv, men i stedet lægger sin skæbne ud til en Gud og fralægger sig ansvar for sit eget liv.

Formålet med religion??
Religion er de herskende klassers middel til at holde proletariatet under kontrol, idet der gives løfter om hinsidig belønning for at udholde uretfærdighederne i denne verden. Og dermed afværge, at proletariatet rejser sig og tager sin ret.
Religion er opium for folket.
Et euforiserende middel der skal afholde folket fra at tage hånd om sin egen virkelighed."

mvh dova

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 04-08-05 21:44

Spørg dig selv.........
Kan du lide din nabo, eller anden, har du aldrig været 3, men i kan ikke blive enige om noget somhelst, en for mange=slangen i Paradis,,derfor går man hen, hvor man tror man hører hjemme, hvis, der er andre der vl lege samme leg.....

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 04-08-05 21:46

RELIGION, er roden til alt ONDT

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-08-05 21:50

Ha ha ha Judleman, nu må du lige,Omnipotent, skriver du, det er nok omnipresent, altså en omnipresent eksistens du mener ( allestedsnærværende).
Se det kan man kun være når man er Gud, og Gud kan som bekendt ikke forklares, så det er nogen voldsomme begreber der skal forklares, inden man forstår noget af det, og så skal man selv tage stilling til hvad der er ret og hvad der er vrang, og det går hele livet med.
Hilsen
Keldd.........

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-05 21:50

Et udsagn kan jeg tilslutte mig: "Spild af energi", men der tænker jeg nu mest på denne useriøse debat hvor risikoen for forfølgelse af uønskede holdninger som sædvanligt er overhængende.

Kommentar
Fra : Judleman

Dato : 04-08-05 21:52

Tak, smxxx, for de gode kommentarer.

Dova, jeg kan ikke helt gennemskue det: mener du det samme som Marx, eller?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-05 21:56

Judleman du er da nået lidt videre i livets gåder

Kommentar
Fra : Judleman

Dato : 04-08-05 21:58

Keldd, omnipotent: almægtig. Det andet er nu også rigtigt, ominpresent. Godt at lære flere ord gennem debat.

BjarneD, damn der var du skarp: det er spild af energi at diskutere det her, og ikke komme nogen veje. Ærgeligt at du allerede er gået i seng. Du er måske selv spildt din energi?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 04-08-05 22:02

BjarneD,,,,,,,se,,,,, hvor ellers fornuftige mennesker,,,, på kandu er på vej heeeeeeeeeeeeennnnnnnn.
Tal aldrig religion med andre mennesker end em du kender, og se hvad der sker, den RETROENDE bliver sgu vantro af at hore på alle disse småfede citater, og hore var ikke en tastfejl, men min mening om, det der følger med VANVIDENS tro, her hopper jeg af, da jeg kan stå inde for hvad jeg GØR, tror.
OM JEG ER MAXIST ELLER STALINIST, tro er tro, eller ville du bare skabe lidt debat, JEG ER DANSKER med stort, loyal mod Kongehuset og alt det andet, men dette er vist ordet frit OPRÅB sagde de engang, der var en ny religion, igen, men den ny NXXXXXXX, SÅ på Dansk,,,,,,,tænk SELV,

Kommentar
Fra : Judleman

Dato : 04-08-05 22:03

Ans, du har da meget ret. Jeg har som sådan allerede set det modsatte lys, og er nu begyndt at lave festhatte i stedet for at prise Herren.

Måske skulle jeg ikke have lavet denne tråd og brugt pointene på en tråd om hvaler? ;)

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 04-08-05 22:04

Saglige tastefejl og andet,,,,gnat

Kommentar
Fra : Judleman

Dato : 04-08-05 22:07

Damn, jeg lukker tråden igen. Det her kører af sporet. Jeg tror at jeg under mine sjældne besøg fra nu af vil holde mig til nogle indlæg uden politik og religion og hvad der nu ellers sætter sindende i kog.

Smxxx... Du er nok en fin fyr, men man skræmmes når man som dreng kan være mere moden i sit sprog end en voksen.

Uhyggeligt.

Tak for debatten allesammen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-05 22:09

Du går da også fra den ene yderlighed til den anden.

Det startede med en hval, så prise Herren og nu festhatte.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 04-08-05 22:12

Sådan er Danmark, gammelt ydre, men ung sind, man har det jo godt i Danmark, eller er det helt forkert,,, NY TRO
VITTIGHED, men bliver sikker igen misset....men det er et andet spørgsmål

Godkendelse af svar
Fra : Judleman

Dato : 04-08-05 22:12

Tak for svaret! Jeg giver det kun én stjerne, selvom det fortjener mere. Håber det er ok. Jeg synes det er ærgeligt at folk skal give mange pont for at læse en tråd der er besvaret! [jeg giver dit svar 4 stjerner]

At sætte spørgsmåltegn ved ting er noget at det mest begavede mennesket nogensinde har givet til ;)

Fortsat god aften.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-05 22:19

Hvor er jeg glad for at jeg har læst tråden, nu behøver jeg ikke betale.

Hvis du synes, det er ærgerligt at brugerne skal betale mange point for at læse denne tråd.

Så er der noget, der ikke stemmer. Du havde selv valgt antal point.

Tråden er heller ikke 40 point værd.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-08-05 22:46

Hejsa
Tro eller ikke tro.
Hvad folk tror på eller spilder ders tid på er vel lidt lige meget.
Samler man på frimærker, sten, potteskår eller noget helt andet er det vel grundlæggende stimulerende for ens sjæl psyke...
Det at have noget at tro på noget der er støre end en selv kan give en ubeskrivelig ro....
Nogen troende mennesker er meget søde ved hinanden. Andre mennesker troende eller ej opføre sig som var de født af "fanden".
Mit største ønske - er at mennesker kunne begynde at behandle hinanden med respekt og respektere/acceptere at andre tro noget andet end een selv.
Det er ikke nogen hemmelighed at alle krige er basseret mere på tro end på kærlighed...
Om man er muslim eller kristen eller noget helt andet er vel grundlæggende ok, hvis man ikke tvinger andre til at tro det sammen - eller at have samme adfærd.
Hvorfor nogen tror - handler grundlæggende om noget du ved i forvejen.... Nemlig at ikke alle beslutninger i livet træffes på basis af sund fornuft, men ofte på grundlag af tro og intuition.
Du handler ikke altid logisk rationelt - det er der nok ikke nogen mennesker der gør...
Nogen har et større behov for at tro på noget eller at være styret af et fælleskab - de sidste mennesker er de farligste da de lader andre "styre hvad de selv bør tro".
At stoppe op og spørge hvorfor er grundlæggende en meget sund tilgang til livet....
Forsæt med det - held og lykke.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Judleman

Dato : 04-08-05 22:47

Du har helt ret. Jeg fik bare lyst til at fyre en masse point af, jeg bruge rjo ikke så meget af dem. Desuden: point er point. De eksisterer ikke, men det gør mine fine hatte.

Jeg har mine hatte, påængarnø ødsler jeg gerne bort. Næsten fersk som skammel er jeg blevet, omend den hurtige indianer har and i handsken.

Kommentar
Fra : Judleman

Dato : 04-08-05 22:49

Hov, snakkede til ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-05 22:58

Før det koster noget i denne tråd, så vil jeg da lige ønske held og lykke med dine hatte.

Er de lavet af hvalskind

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-05 23:07

Tiden er ved at udløbe.

Kommentar
Fra : Judleman

Dato : 04-08-05 23:11

Jo da, det er de. Sov godt sov godt.

Blåhval, kan jeg tilføje.

Kommentar
Fra : Judleman

Dato : 04-08-05 23:12

Men jeg ved ikke hvor meget de vejer ;D

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-05 23:13

Tænkte det nok.

Sov godt.

Kommentar
Fra : Judleman

Dato : 04-08-05 23:15

Jo tak.

jeg forsvinder nu for en tid, kan være jeg vender stærkt tilbage!

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 05-08-05 12:00

Brugte jeg 40 point på det her !!!!!!!

Kommentar
Fra : greenluck

Dato : 13-08-05 16:09

40 points down the drain....

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 16-10-05 22:51

Incl. lidt mere af sammenhængen lyder den ofte (og også ovenfor) citerede Marx-udtalelse om religionen som folkets opium således (i min oversættelse):

"Den religiøse elendighed er både udtryk for den virkelige elendighed og protest mod den virkelige elendighed. Religion er det undertrykte kreaturs suk, hjertet i en hjerteløs verden, ligesom den er ånden i åndløse tilstande. Den er folkets opium.
Afskaffelsen af religion som folkets illusoriske lykke er kravet om folkets virkelige lykke: Kravet om at opgive illusionen om sin tilstand er kravet om at opgive en tilstand, som har brug for illusioner."

Det, der siges, er altså, at den religiøse ikke slet og ret er dum eller ufornuftig, men har brug for religionen - som middel til at affinde sig med virkelighedens elendighed ved at bedøve sin egen forstand med trøstende illusioner. For så vidt er Marx' modvilje mod religionen også givet: Fremfor at tilpasse sig til den elendige situation og trøste sig med religionen som opium, ønskede han, at de 'undertrykte kreaturer' skulle sætte sig ind i årsagen til elendigheden og afskaffe samme elendighed ved at afskaffe dens årsag: kapitalismen. Til det formål skrev og publicerede han sin analyse af kapitalismen, Das Kapital.
For så vidt adskiller Marx' kritik af religionen sig temmelig meget fra fx Nietzsches lettere konspirationsteoretiske modvilje mod de kristne.

Dovas angivelige Karl Marx-citat ovenfor lyder som en kraftig omskrivning! Først og fremmest lyder det som vulgærmarxisme at hævde, at "Religion er de herskende klassers middel til at holde proletariatet under kontrol". Religionen er, som Marx siger, netop noget, som det undertrykte individ HAR BRUG FOR, så længe og fordi det ønsker at affinde sig med sin undertrykkelse i stedet for at gøre op med den. (Det er også proletarerne selv, der dagligt selv køber og læser BT og Ekstra Bladet! Det er ikke noget, som de herskende klasser propper ned i halsen på dem!)
For ganske nylig blev det berettet, at de indespærrede børnegidsler på en skole i Besla den første dag var fortvivlede, dagen efter bad til Gud og på tredjedagen til Harry Potter!
I den trøstesløse afmagtssituation skaffer man sig selv sin imaginære trøst - om man så selv skal opfinde den.

Mere om den kristne tro: www.skeptica.dk/2004/held.htm

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 16-10-05 23:24

Dova, dit citat er IKKE et Marx-citat. Så vidt jeg kan se, citerer du derimod en person, der foretager et (ikke helt vellykket) forsøg på at sammenfatte Marx' religionskritik i Feuerbach-teserne: http://home10.inet.tele.dk/dovlev/marx.htm
"opium for folket" er en forkert oversættelse af det tyske "Opium des Volkes" (Netop ikke: für das Volk!). Fejloversættelsen lægger op til den falske, konspirationsteoretiske fortolkning af forholdet mellem religion og folk, at der er først er nogen, der opfinder religionen som "middel til at holde proletariatet under kontrol", hvorefter de giver samme proletariat "løfter om hinsidig belønning".
Den belønning er der ingen, der hopper på, med mindre de allerede i forvejen længes efter en sådan illusorisk trøst!

Kommentar
Fra : olleay

Dato : 17-12-05 17:48

Det er så enkelt som noget kan være.. man har brug for noget at tro på, så man ikke bare føler sig som noget der ikke vil eksistere efter den dag man dør.