/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Stor Gedehams
Fra : Trine08
Vist : 5247 gange
50 point
Dato : 01-07-05 01:22

Hej

Jeg har engang hørt at forsker er meget intresert i og få fat i en Dronning af hvepse arten Stor Gedehams.
Passer det ?
Isåfald, hvor kan jeg komme i kontakt med dem ?

Nogle der ved hvor skadeligt deres stik er i forhold til en alm hveps ?
Nogle der har prøvet / kender en der er blevet stukket af sådan en ?
Nogle der ved hvor alm / sjældende de er ?
Findes de i hele landet ?
(jeg er fra fyn)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-07-05 01:55
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-07-05 01:58

De findes i hvert fald både i Kongelunden ...på Ama'r og nær Roskilde Fjord ....

[hør] UBEHAGELIGT bekendtskab !!!

</AV>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-07-05 01:59

Sjælden ...men modbydelig !

</HOLD_UNGERNE_VÆK> !!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-07-05 02:02

Danmarks mest ondskabsfulde rovdyr

</PAS _PÅ_!!!>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-07-05 02:04

Den store Gedehams er ret fredelig og stikker meget sjældent.

hvorimod den almindelige Gedehams, eller hveps, er det farligste dyr i den danske natur,
altså målt ud fra hvor mange mennesker der er døde efter mødet med dens stik.

Den store gedehams er ret almindelig på øerne og i Øst og Søndejylland, men findes også i resten af landet.

jeg har ikke hørt at forskere skulle være interesseret i sådan nogen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 01-07-05 02:07

dova< okay
Men tænker også meget på.. hvor voldsomt er stikket i forhold til en normal hveps ?
Min mor påstår simpelthen at man kan dø !!!

Men altså..... (mor i en nødeskal)
Har selvfølgelig en del at gøre med om man er alergisk ellr bliver stukket et uheldigt sted.. ala halsen...

Men hvad vis man bliver stukket på armen eks ?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 01-07-05 02:14

dova -> Dét er edder-perke-mig lyv i din mund !!!

Vespa Crapo : http://www.biavl.dk/bisvaerme/gedehams.htm

..skal man ikke spøge med !!!

</SELVSIKKER_NØRD>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-07-05 02:17

Man kan sagtens dø af at blive stukket af en hveps, men så er det snarere en almindelig hveps.
og det har noget at gøre med, som du siger, at nogen er allergiske, så det er reaktioner fra allergien de dør af.
Hvis man ikke er allergisk, giver det kun noget ubehag i form af hævelse og sviende smerte.

Den store gedehams er ikke mere farlig at blive stukket af, og det er meget mindre risiko for det, da de ikke stikker så ofte.

mvh dova

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-07-05 02:23

Ja.... man kan dø af stik af disse møgdyr !

..de har Japanske slægtninger der er værre og hærger bistader, men stadig : Hold dig væk !!!

Dødelige dyr ? http://www.extremescience.com/DeadliestCreature.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 01-07-05 02:24

Jamen hvor ONDT gør det ?

Spørger også fordi der hvor jeg sover om sommeren er der go chance for det sker

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-07-05 02:30

Lissom hvis du brænder dig på et eller andet, det svier et stykke tid og "spænder" lidt fordi det hæver.
Nu kravler hvepse og bier jo ikke rundt, bare med det formål at stikke nogen.
De gør det faktisk kun hvis de føler sig alvorligt truet eller hvis man kommer til at klemme dem(ja det er selvfølgelig også en trussel)

Hvis der sværmer en nærgående gedehams rundt, plejer jeg bare at daske til den, så den falder ned, og så dør den
og jeg er kun blevet stukket en gang for mange år siden.

mvh dova

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-07-05 02:44

Ondt !!!

..dova ??? 9-(

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-07-05 02:47

[hør] AV altså..er bleven stikken

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-07-05 02:54

Trine08 -> Meget mere ondt end et bi- eller alm.gedehams-/hvepse- stik !

.uanset hvad dova postulerer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-07-05 02:54

Molokyle

..dova ??? 9-(

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-07-05 06:53

Det er nu rigtigt hvad Molokyle anfører.
Den store gedehams, også kaldet Vespa Crapo, er nok pt. een af de "farligste" dyr vi har.
Den er mindst lige så aggressiv som den almindelige gedehams, kaldet hveps, og dens gift kan være dødelig,
i modsat til hvepsens.
Den er meget udbredt i skovområder, og vi blev meget advaret mod den som barn.

Heldigvis lever den som eneboer, og de kommer ikke i flokke som den almindelige hveps.

Jeg boede lige op ad en skov, så vi havde en del af dem.

Den er meget nem at høre p.g.a. dens meget dybe frekvens i vingeslaget, og den er djævelsk
at se.

mvh
ellebye

PS! Jeg har aldrig hørt, at nogen forsker skulle være interesseret i gedehamsen, da den er ret
udbredt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-07-05 08:20

Jeg er enig med ellebye 100%, også molo for den sags skyld, men han lyder lidt hysterisk. De er ikke aggressive
og stikker yderst sjældent og KUN hvis man skulle være så uheldig at klemme dem.
Deres stik er mere smertefuldt end alm. Gedehams's simpelthen fordi de indsprøjter ca. dobbelt så meget gift.
Har heller ikke hørt om forskere der er meget interesseret i arten. De kan sagtens selv finde iden i Danmark.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 01-07-05 09:04

Vi har dem her hvert år...De virker lidt godmodige, men vi kan ikke lade med at have respekt for dem, alene deres størrelse, men også gamle sagn om dem...(spædbørn der kunne dø af stikkene osv.osv.)
(Jeg tror Molekyle er i det dramatiske hjørne, for vi har da ikke hørt om dødsfald i området her....endnu da..)....
mvh bvh...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-07-05 09:08

Hovsa, sjuskefejl: Finde DEN i Danmark.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 01-07-05 09:35

WAUW, se lige her:

LARVERNE LEVER AF KØD
Gedehamsene er jægere, de fanger fluer, sommerfugle, honningbier og andre insekter. Det største bytte dræber de med brodden, derefter parteres offeret ved hjælp af de kraftige kindbakker, og tygges til runde fødeboller, som bæres hjem til larverne.

De kan også skære lunser ud af ådsler, de fleste har vist set, hvordan gedehamsene kan fjerne bidder af steg eller fisk fra frokostbordet.

Og de kan HELT sikkert også skære lunser af mennesker, når de nu kan af en steg på bordet.

Jeg mener, HVIS jeg nu ligger og soler mig i haven med bar mås, kan de skrækkelige dyr så se forskel på min mår og en steg?

Nej vel?

Så det handler om at beholde trussen på og gå i solcenter

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 01-07-05 09:37

Min mår?????????

For filen da.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-07-05 09:41

Majbrit -> Tro mig! De kan godt se forskel og kunne ikke drømme om at skære en luns ud af dig. Såvel Almimdelig Gedehams
som Stor Gedehams stikker/bider KUN hvis de føler sig trængt eller truet.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 01-07-05 09:45

Er du nu HELT sikker, Arne?

Sæt nu jeg ligger tæt på deres flyvevej og ser truende ud?

Gider altså ikke blive Stor gedehamsemad.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-07-05 09:48

Ja Majbrit jeg er HELT sikker.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 01-07-05 09:57

Pyha, reddet fra en grum skæbne.

Jeg får sikkert mareridt i nat, tænk at blive bortfløjet af en flok gedehamse, skåret i småstykker og blive larvemad.

Det kunne der jo komme en hel BLODIG film ud af.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-05 11:19

UFF - sikke meget om hvepse - de rene uhyrer lol.

Jeg er desværre allergisk overfor de stikkende flyvere og er oven i købet udsat for at have jordhvepse i haven
- og de er ikke særlig rare - ikke til at udrydde trods adskillige forsøg fra fragmand osv - det ødelægger en del
af opholdet i haven desværre.

ER blevet stukket af en gedehams for år tilbage - aws - nuppede et par antihistaminer - ringede og forhørte mig
hos lægen - måtte så afsted - men behandlingen kunne jeg selv klare når det kom til stykket.
For mange år siden måtte jeg indlægges pga en ganske almindelig hveps - hævet hoved osv - ikke lige at
foretrække
Nu bliver jeg efterhånden stukket et par gange eller mer af de åndsvage jordhveps - og løsningen er at
tage den form for antihistamin man nu engang kan tåle - for folk med astma er et vigtigt at hjælpe sig selv
med at trække vejret ordenligt og bruge de astmapræparater der bruges til akutte tilfælde.

Klart der er nogen der bare lige bliver stukket - og glemmer det - men sådan er det nu ikke for alle.

Jeg blev ofte stukket som barn uden at det rørte mig (bortset fra at det jo gjorde lidt nas bagefter) - overfølsomheden
er kommet i min voksentilværelse.

Stakkels jagede flyvere - og stakkels os der ikke kan tåle dem

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-07-05 11:30

Mirit - Ih hvor jeg føler med dig. Jeg selv er ikke allergisk men kan vist sige at jeg har en fobi for Gedehamse. Ganske
idiotisk, for jeg ved at de IKKE er ude efter mig, men jeg bliver nærmest panisk når de flyver rundt om mig. Hopper og
springer og slår ud med arme og ben. Det ser mildest talt idiotisk ud og tilskuerne hyler af grin over at se en Insekt-ekspert
opføre sig så tåbeligt. Men imod en sådan fobi kæmper selv helte forgæves. ØV

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 01-07-05 11:35

Ai, hvor er det bare lige UMANDIGT, Arne..........

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-05 11:36

høh - arne - - kender det til fulde - havde man ikke fobi så fik man det

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-05 11:38

maj_britt - umandigt ???? Det er ski da umenneskeligt at man får det sådan

Har du lyst til at ligge og tage sol i min have med jordhvepsene ??????

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-07-05 11:41

Nu er der faktisk den forskel på bier og hvepse, at en bi dør hvis den stikker.
Det gør en hveps/gedehams ikke nødvendigvis, da den kan få broden med ud efter den har stukket.
Det gør, at den er mere agressiv end en bi, og at den vil stikke mere end en bier.

Dog er de som andre dyr, de stikker/bider/slå ihjel ikke for sjov ligesom mennesket,
men kun hvis de føler sig truet.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 01-07-05 12:19

Miritdk, anytime, smækker da bare en hængekøje op, så kan de jo se om de kan nå mig

Så tåbeligt med de fobier, min var på edderkopper, INDTIL jeg flyttede i hus på landet, så havde
jeg ikke meget at bruge den fobi til.

De STORE edderkopper, og jeg mener store, de bor ALLE her ved og i mit hus, og jeg måtte lære at leve med dem.

Det har jeg så lært, og mine leopardgekkoer er LYKKELIGE for en stor fuldfed edderkop.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-07-05 14:01

[citat]

Stor Gedehams er trods den drabelige størrelse og brummen ret fredelig og stikker sjældent.
Den almindelige gedehams er derimod langt mere agressiv.
Målt i antallet af forårsagede dødsfald, er det hverken hugorm,fjæsing eller skovflåt, men almindelig gedehams, som er den danske naturs farligste dyr

[citat]

Fra bogen "Danmarks insekter"

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-05 14:07

alle dyr der kan forsvare sig gør det dova - og det er jo der problemet opstår

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-07-05 14:11

Yes Mirit, men som du selv siger: FORSVARE SIG. Altså hvis du ikke vil stikkes så lad
være med at give dem anledning til at benytte sig af deres forsvarsmidler.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-05 14:14

høh arne - i så fald skal jeg undlade at bevæge mig ud i min have - det generer jo jordhvepsene

ps... så er der jo også nogen der bare bliver sure (af kryb og insekter) og stikker - sidste sommer
fik jeg da lige oplevet at en hveps satte sig på en nabos arm - hun opdagede den ikke - bevægede sig heller
ikke - men pludselig (((STIK)))))) - alt indenfor få sekunder

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-07-05 14:21

Ja, det sker desværre. Jeg tror det har noget at gøre med den lugt vi udsender, måske grundet vort forskellige stofskifte.
Er overbevist om at Gedehamsene IKKE kan lide lugten af Arne. Derfor min irrationelle frygt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-05 14:34

tror også jeg har et skilt med STIK HER (ingen uartige bemærkninger tak)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-07-05 15:21

Nååh, så er det heller ikke værre...

Hvepse kan godt blive lidt kulrede i hovedet, når vi når hen i august- september, og det nærmer sig den tid, hvor de alligevel skal dø.
Jeg har da masser af gange siddet og grillet en sommeraften i august. Hvis ikke bøfferne blev spist op, så kom der tit en sulten eller småkulret hveps og savede en luns af, som var så stor, så den knap nok kunne lette med den.

Men jeg er da blevet stukket adskillige gange. Og vist gør det da ondt. Men det er der da så meget der gør. En vaccination eller indsprøjtning hos lægen gør da mere ondt lige i øjeblikket.
Bistik er værre, fordi brodden bliver siddende og fortsætter med at pumpe gift ind i huden. Hvepsen tager sin brod med sig.

Hvis man er allergisk, så er det lige meget, om det er en hveps eller en bi. Så skal man i behandling med det samme.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 01-07-05 16:10

Miritdk, jeg har lige været nede hos min the-mand og han spurgte mig:

Hvor meget vil du have i dåsen?

Ak ja, for den rene er alting rent.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-05 18:19

maj_britt ........

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 02-07-05 00:06

Tak for svaret molokyle.

Vil nu også lige påpege, da der var en der mente at de var eneboer.
Det er de altså ikke, jeg har set deres bo på par gange, de bor og lever som den almene hveps.

Grunden til man bliver stukket af den alm hveps så tit, er simpelthen fordi den flyver alene rundt (uden bosted) når vi kommer til augist.
Den for ikke sukker stoffer mere fra laverne i hulen, da der ikke produseres flere laver.
Derfor ses de tit i sukker/ kage og hvad man ellers har af søde sager. (de er der hvor der er mennesker) og derfor bliver vi stukket.

Den store gedehams går ikke i skraldespande som den anden.
Hvorfor ved jeg ikke.
Måske udør den hurtiger end den alm hveps, når ikke den har sit sociale netværk og hule mere.

Jeg ville ellers havde taget et billed af en vi slå ihjel for et par dage siden... men nu har min mor smidt den ud Typisk !
Hvis vi for fat på en mere i år, så snupper jeg et billed og uploader.

Tak for de mange gode svar

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-05 08:39

Jeg må nok trække lidt i land med hensyn til, hvor agressiv en Stor Gedehams er. De er ganske fredelige når de flyver rundt på deres ensomme jagt, men hvis man af vanvare kommer til at forstyrre deres bo under en vandretur i skoven. Kaster de sig over forstyrreren i tusindvis. En MEGET ubehagelig oplevelse. Dette har jeg oplevet en enkelt gang i Kongelunden. De stak tværs igennem en Islandsk sweater, en skjorte og en undertrøje uden besvær!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : michaels20

Dato : 21-09-06 23:18

Jeg er så uheldig at have et bo af den såkaldte skov hveps på loftet, det sidder i et hjørne oppe under taget, og er nærmest klæbet ind til ydermuren, så det er umuligt at få trukket en evt pose omkring den, størrelsen er så det næste problem, det er ca 40 cm bredt, og næsten 70 cm højt, et Kæmpe bo. og aner ikke hvordan jeg skal få det fjernet. de kommer ind hvis man har et vindue åbent, eller gennem Ventilationen, og har efterhånden prøvet at blive jaget af dem et par gange, så helt fredelige er de godtnok ikke. Fik at vide af een at man kunne brænde boet om natten, man skulle bare vente til de sov, men selv kl 3 om natten er de vågne, hvis jeg tænder en lampe ude på gårdspladsen, sværmer der straks 7-8 stykker hen til lampen, og går man så forbi er der 110% sikkerhed at lampen ikke er ret interessant længere, nogen der har en ide´ til at komme af med dem???