/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Oplader med for få amper
Fra : tjantzen
Vist : 606 gange
100 point
Dato : 11-06-05 09:39

Hej Jeg har et stykke legetøj som skal oplades med 9 volt og 600 mA

men jeg har kun en oplader med 9 v og 500 mA

sprøgsmål?
Kan man bruge den selv om mA ikke er den samme?

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-06-05 09:44

det kan du godt, men pas på den ikke bliver for varm,, ikke gå for langt fra den

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-06-05 10:08

Spørgsmål ikke helt forstået.
Legetøjet forlanger vel ikke en vis strømstyrke - hvor kommer de 600 mA fra ?
Er det den gamle lader - og den nye afgiver kun 500 mA - eller hvordan skal det forståes.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 11-06-05 11:06

smxxx har ret - opladeren kan blive noget varm, og det vil tage længere tid at lade op men ellersd ingen problemer.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 11-06-05 13:30

Opladningen kommer til at tage 20 % længere tid, for det er laderen, der bestemmer strømmen. Hvis du ikke dækker lader eller legetøj til imens, er der ingen risiko.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-06-05 13:34

Lige for en ordens skyld: Jeg underviser blandt andet i design af batteriladere, men de fleste legetøjsopladere er strømbegrænset i konstruktionen af transformeren og derfor nærmest idiotsikre i brug; det vil sige, at selv en langvarig kortslutning af deres udgang ikke giver brandfare.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-06-05 14:02

Hej.
Men pas på alligevel IKKE,,,,,,,,,,,,

Godkendelse af svar
Fra : tjantzen

Dato : 12-06-05 10:40

Tak for svaret pbp_et.

Det drejers sig og sådan en flyvende tallerken-ting, som min søn fik fra USA af sin onkel.
Den medfølgende adaptor kører på 110 volt og giver 9 v og 600 mA
Den kan jeg selvfølgelig ikke sætte i vores stikkontakt.
Jeg fandt en gammel 9 volt 500 mA, som jeg har brugt istedet....
men det er som om den flyvende tallerken ikke får nok kraft på.
....der kommer strøm på men den vil ikke flyve mere
så jeg tænket, at det var noget med de der mA'er eller hva´?

også tak til jer andre

med venlig hilsen
Thomas

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-06-05 18:58

Det er da ærgerligt! Hvis batteriet er af NiCd- eller NiMH-type, skal det lades til det BEGYNDER at blive lidt varmere, altså en temperaturstigning på 3 til 8 grader mere end omgivelserne. Og så er det fuldt opladet. Men lad det endelig ikke blive mere end behagelig lunt. Få én eller anden med et multimeter (Volt-Ohm-Ampere-) til at checke, hvad der egentlig kommer ud af din lader, om det er veksel- eller jævnspænding, og ligeledes kigge efter, om det er samme slags, der forventes ud af den amerikanske lader.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-06-05 23:48

hej tjantzen.
Nogle batterier af NiCd- og NiMH-typerne er først oppe på fuld ydeevne efter nogen ganges (2-8) op- og afladning, så du skulle tage og give legetøjet en chance!

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 13-06-05 07:44

ok det vil jeg prøve
tak igen 8o)

mvh
Thomas