/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
LAN/WAN???
Fra : sonjajensen
Vist : 2133 gange
60 point
Dato : 12-05-05 13:17

Okay.. er der mon nogen, der kan forklare helt præcist forskellen på LAN og WAN? Jeg ved godt, at LAN er Local Area Network, og WAN er Wide Area Network.. men hvis man nu starter en virksomhed med e-handel, og man kun er 3 ansatte, skal man så både have en LAN og en WAN forndelse? Og skal man så bruge en router og en proxyserver?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-05-05 13:27

LAN-> lokalnetværk
WAN-> internetopkobling

LAN -> WAN = WWW World Wide Web (eller FTP og andre muligheder)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-05-05 13:29

Det sidste spørgsmål, ja du skal da have en router hvis folk skal foretage ting på din webside, men ikke en proxyserver der er en slags "stedfortræder". en hjælpeserver. Du skal enten have din egen server eller leje dig ind på et webhotel der tilbyder løsninger der passer til dit behov hvilket nok er at foretrække for en der stiller spørgsmålet.

Kommentar
Fra : sonjajensen

Dato : 12-05-05 13:30

man kan vel godt have en internetopkobling uden at det er en wan forbindelse?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-05-05 13:33

Nej WAN er simpelthen det netværk der går ud til verden og LAN er dit interne som du kobler til en Internetrouter eller modem som er stillet til rådighed af udbyderen.
Dit lokalnetværk bør også samles af en router da det giver større sikkerhed og bedre stabilitet.

Kommentar
Fra : sonjajensen

Dato : 12-05-05 13:37

Jeg forstår det altså stadig ikke helt.. på min egen personlige hjemmepc står der. jeg har en lan forbindelse.. og jeg er jo koblet til nettet.. vil det sige, at det bliver ændret til en wan forbindelse, når det er ude af mit hus?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 70 point
Dato : 12-05-05 13:39

WAN netværket er ikke et du selv skal bøvle med. Du køber en internetopkobling hos en udbyder og kobler så dit lokalnetværk til denne forbindelse og når du bruger en router vil du se at der er et antal porte (stik) som udgør en switch som er en sammenkobling af lokalnetværkets computere, og udover disse LAN stik er der et WAN stik som du skal tilkoble din internetforbindelse.

Kommentar
Fra : GrisenGrissebasse

Dato : 12-05-05 13:39

LAN er som du siger Local Area Network. Det er det som du er en del af når du sidder på din computer og kan se andre computere i dit netværk.
WAN er også som du siger Wide Area Network og det er alt det som er uden for dit LAN.
Man kan ikke snakke om både at have en LAN og en WAN forbindelse, eller nærmere om ikke at have det.
Du er næsten altid forbundet gennem et LAN til en router eller en server som bla. fungere som router og denne forbinder dig så ud til WAN.
Skal man starte en virksomhed skal man gøre op hvad man har brug før man går igang.
Skal I have en hjemmeside og vil I gerne have at den ligger på jeres egen server eller kan I bruge et webhotel?
Vil i gerne have jeres egen mail-server eller vil I og kører dette gennem et evt. webhotel?
Hvis en af jer har mod på at prøve sig med Linux, kan I sætte en server op som tager sig af alle disse ting. Jeg kan personligt anbefale Linux-distributionen Debian, og også guiden www.debianguiden.dk, den hjælper et langt stykke af vejen.

I kan også vælge at lade andre varetage jeres web, mail og så videre og så bare sætte en router op. Her kan jeg anbefale Linksys produkter.

Her er to link til www.net-faq.dk som kort beskriver LAN og WAN:
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=lan
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=wan

Håber du kan bruge det til noget.

Kommentar
Fra : sonjajensen

Dato : 12-05-05 13:43

vi vil leje os ind hos en webhost.. så vi skal altså bare have en router og en lan forbindelse?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-05-05 13:46

Du skal selvfølgelig have en internetopkobling som beskrevet og derudover et webhotel

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-05-05 13:47

Nu vil jeg nyde det gode vejr og imens kan du jo læse gissebassens link

Kommentar
Fra : sonjajensen

Dato : 12-05-05 13:48

Og vi skal vel stadig have en netværksserver, eksempelvis windows 2003, server?

Godkendelse af svar
Fra : sonjajensen

Dato : 12-05-05 13:53

Tak for svaret BjarneD.
         tror jeg fattede det langt om længe.. nyd det gode vejr!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-05-05 20:21

Nu har jeg nydt det gode vejr i fulde drag!
Du behøver ikke en Windows server med mindre du skal køre mere komplicerede funktioner hvor du for eksempel et regnskabsprogram der skal kunne tilgåes fra arbejdsstationer og selv da kan mindre gøre det.
Hvis du anvender Windows XP pro eller bare Windows 2000 professional kan du køre et mindre netværk uden problemer.
Jeg har opsat systemer med Novell server, Windows NT server og jeg har opsat systemer hvor vi har lagt serverfunktioner til regnskabsprogram ind på en almindelig Windows 2000 professional hvor arbejdsstationerne har været Windows 98 (vil jeg ikke anbefale) og det er altsammen et spørgsmål om behov.
Hvis du ikke er sikker på at du har behov for avancerede serverfunktioner kan du jo starte med et simpelt lokalnetværk hvor PC'erne er med Windows 2000 professional eller Windows XP pro. Mindre kan ikke anbefales.
Det er meget et kapacitetsspørgsmål der afgør hvor avanceret dit netværk skal opbygges og der er ikke det store problem i at starte småt når man bare sørger for at det materiel man har kan anvendes ved en opgradering.
Fortvivl ikke for det behøver faktisk ikke at være så kompliceret når du køber en god hostingløsning til din webbutik.