/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Hjælp til valg af IT uddannelse!
Fra : Sygate
Vist : 1783 gange
220 point
Dato : 01-05-05 18:58

Jeg vil gerne have et råd om hvilken uddannelse der er bedst at tage inden for IT branchen.
Det skal være en der ikke varer for mange år. Der skal være adgang til den uden studentereksamen. (Evt. for uddannelse inden for IT er ok).

Der skal være sikre job muligheder. Og mulighed for at arbejde selvstændigt bagefter med f.eks salg af programmer jeg selv laver, eller salg af software osv.

Jeg vil gerne lære at lave store som små programmer, og lære at lave professionelle hjemmesider.

Det skal helst være i København.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-05-05 19:01

Find nærmeste tekniske skole og se deres program.

Kommentar
Fra : klars

Dato : 01-05-05 19:18

Du kan aldrig være sikker på et job, men hvis du ikke har PC-kørekort, kan du starte der. I dit område er der måske en ungdomsskole/aftenskole/fritidsundervisning, der udbyder PC-kørekort. Der er der som regel andre der ved hvor det er muligt i dit nærpmråde.'
VH
Klars

Kommentar
Fra : klars

Dato : 01-05-05 19:18

Du kan aldrig være sikker på et job, men hvis du ikke har PC-kørekort, kan du starte der. I dit område er der måske en ungdomsskole/aftenskole/fritidsundervisning, der udbyder PC-kørekort. Der er der som regel andre der ved hvor det er muligt i dit nærpmråde.'
VH
Klars

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 01-05-05 19:31

p.s. Det må gerne være en privat uddannelse, så man evt. kan have et fuldtidsarbejde ved siden af.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-05-05 20:47

Prøv : http://www.lyngbyes.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 01-05-05 20:48

Der findes ingen udd hvor du lære om programmering uden du først har en studenter eksamen... på teknisk skole fin der et par forskellige it-uddanelser - 1) it-supporter/datamekaniker.... it-supporter tar 2 1/2 år og der lære du at finde fejl på netværk, software, harware og guide folk der ikke forstår... der er lidt svagstrøm ivoldveret... men det er næsten heeeelt umuligt at få en læreplads som it-supporter ca 3 ud af 100 får en... Datamekanikker tar ca 4 år og omhandler meget mere svagstrøm og teknik... Man skal være lidt af en kondensatornørd for at gennemføre denne udd og også her er det næsten heelt umuligt at få en læreplads!! - en ny udd der er kommet på i år er frontline it-supporter, den tar 2 år udelukkende på skole, hvor du hovedsageligt blir udd til at stå i en computer butik og guide folk når de køber div computer udstyr.. det omhandler langt hen ad vejen det samme som it-supporter, men lidt mere med økonomi... tror heller ikke job mulighederne blir noget at råbe hurra for... så er der noget der hedder web-integrator også en ny lorte udd der er lavet, som heller ikke gør en kompetent til at kunne en skid bagefter... Så mit råd vil være, hvis du brander for at programmere så ta en gymniasal udd.. fx 2 år hf og så læs videre som programmør eller lign.. du kan simpelthen ikke få en it-udd på et par år som du kan bruge til noget som helst i livet.... Find ALT det information du kan om it-uddanelser og vær så skeptisk du overhoved kan overfor det der bliver lovet i beskrivelserne, for mange af de der teknisk-skole it-uddanelser er tidspild...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-05-05 20:53

Datanom eller datamatiker enkeltfag ?

...men næsten alle IT-uddannelser kræver en gymnasiel uddannelse.

..selv : http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-multimediedesigner

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 02-05-05 12:25

Jeg har en mission i livet om at jeg SKAL være selvstændig alligevel. Så det handler mest om at tilegne mig noget viden. Desuden handler det også om at bare have en uddannelse så jeg kan sige til mine børn jeg en dag får at det er det bedste.

Jeg er selvlært i java, kan lidt html, og laver primitive hjemmesider i ren html.

Det tog mig 14 dage uden hjælp at lave mit første java program efter en bog. Der kunne jeg mærke at der var noget jeg brændte for. jeg kan sidde 12 timer om dagen og hygge mig med at lave ting og sager med alt inden for computeren.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 02-05-05 15:00

Har du overvejet certificeringer?
Det er en slags privat uddannelse, hvor du får papir på at du mestrer en eller anden form for teknologi. Det kunne være Microsoft .NET certificeringer, JAVA certificeringer eller Oracle certificeringer.
Du behøver ikke investere det store i klasseundervisning, men kan klare det hjemme med en stak bøger, og så nøjes med at købe en (multiple choice) eksamen.
Certificeringer er gode at have hvis du er ude efter et specifikt job, men ulempen er at de bliver forældet når "feltet" rykker videre til næste trin på den teknologiske stige.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 02-05-05 15:12

Er du sikker påat det skal være i IT-branchen du skal være selvstændig ?
Der er jo ikke mange firmaer der vil betale dig 'for at hygge dig med at lave ting og sager' - og dermed får du nok svært ved at finde kunder.....

Men hvis du vil vide mere om både hardware og software, så kører, både Teknisk Skole (hedder ofte EUC-et-eller-andet) og Handelsskolerne, aftenskole-kurser.

Kommentar
Fra : klars

Dato : 02-05-05 16:24

Hej sygate !!!!

For at du kan få nogle råd, er du nok nød til at fortælle lidt mere om dig selv, hvilken skolegang har du ? har du noget erfaring, med at være selvstændig ??

For at du skal kunne komme vidre, er du nød til at have en studenter el. HF eksamen.

Som andre også har fortalt dig, man tjener ikke penge på at hygge sig
VH
klars

Accepteret svar
Fra : Carsten_Poulsen

Modtaget 220 point
Dato : 02-05-05 18:29

@Ventures har et uddannelsesprogram under mærket IT-administrator, hvor du har mulighed for at vælge en eller flere linier som interesserer dig. Eller du kan mikse fag fra forskellige linier og danne din egen målrettede linie.
Uddannelsen foregår som dagstudie eller fjernstudie, alt efter hvad du helst vil og har mulighed for. Der betales et gebyr for hvert modul og du skal selv skaffe bøger til fagene. Du har mulighed for at starte så mange fag du ønsker, men 1 - 3 fag er nok det mest sædvanlige. (Niveauet ligger rimeligt høj - men der er god støtte fra undervisere)
Prøv selv at tjekke uddannelsen på ...
http://www.ventures.dk/

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 02-05-05 18:36

Jeg burde måske lige oplyse at oplysninger om uddannelsen finder du under fanen KURSISTER og punktet ITA

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 02-05-05 18:47

Tak for svaret Carsten_Poulsen.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 02-05-05 18:58

klars---> Nej jeg ved godt man skal bide i det sure æble engang imellem for at komme videre.
Jeg tror dog ikke rigtig på den med studentereksamen. Det har jo intet med hvad jeg vil at gøre. Der må være en vej uden om noget man overhovedet ikke skal bruge.
Med hensyn til den viden man pådrager sig med en studentereksamen, har jeg læst rigeligt af litteratur gennem mit liv af ren og skær interesse.

Men selvfølgelig ville jeg nok et eller andet sted ønske at jeg havde den allerede så det hele er nemmere. men det er for sent nu.

Men den med at man ikke at tjener penge hvis man hygger sig tror jeg ikke helt på. Dem med den største succes må vel være dem der kombinerer deres hobby/lidenskab med deres arbejde. SÅ er det vel ren hygge hvis man kan det.

Men jeg er med på hvad du mener.

Hvis jeg havde et job hvor jeg ikke hyggede mig 100 % skulle der mindst være en indtjening på 80-100.000 kr. pr. mdr. så jeg kunne hygge mig efter arbejde i det mindste. Eller var jeg færdig i branchen som et levende individ.
Det må være forfærdeligt at have et arbejde hvor man bare venter på at få fri.

Ellers vil jeg hellere lave noget jeg brænder for og så må pengene komme efter hvor meget man lægger i det man elsker at lave.
Succes måles i mine øjne også i at man kan leve af lige præcis hvad man brænder helhjertet for. Så er man rig på så mange andre områder. Og som sagt tror jeg også det er der pengene ligger og venter.

Men ja jeg er nok lidt forkælet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-05-05 19:35

[hør] Øb øb...
Er det en certifikeret og annerkendt uddannelse du søger ???

I modsat fald er jo ligemeget, hvilke kurser du tager og består, hvad kompentancer anbelanger!

..uanset 'pris'

...ellers ka' du sgu få et kursus af undertegnede : http://home20.inet.tele.dk/friheden/temp/DHTML_kursus.rtf

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 04-05-05 23:55

En sidste kommentar til dette spørgsmål.
Hvert fag afsluttes med en statskontrolleret skriftlig prøve og projektfaget med en mundligt prøve og uddannelsen tilhører de beskyttede ancinetetsgivende.
Mvh
Carrsten