/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hvilken funktion har blindtarmen ? Og ?
Fra : mulberry
Vist : 7277 gange
350 point
Dato : 19-04-05 15:24

Hej
Hvilken funktion har blindtarmen ? Hvis nu man får blindtarmsbetændelse og ved den lejlighed får den fjernet, ville det så have reddet ens liv, da den fremmede genstand ellers ville have forårsaget et problem et andet sted ?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-04-05 15:28

Så vidt jeg ved er blindtarmens eneste funktion at fremkalde betændelse.
Måske et levn fra den gang vi havde 2 røvhuller.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-04-05 15:31

Vor Herre har (igen) klokket i det.
http://jesusnet.dk/svar/showpage.php?action=vissvar&id=331
Gambrinus

Kommentar
Fra : festoriginalen

Dato : 19-04-05 15:32

Hva fan er du ?
Jeg er ans fan.

[tillykke}

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-04-05 15:42

Blindtarmen, eller "appendix" menes at være et levn fra dengang i de tidligste menneske-stadier hvor vi var rene vegetarer. I lighed med koen's fire maver til cellulose fordøjelse, har mennesket formentlig haft samme funktion indbygget på den tid.

Vores fordøjelsessystem og vores kostsammensætning kræver ikke cellulose-fordøjelse mere, og blindtarmen vil formentlig forsvinde helt over de næste mange 10.000'er af generationer. Du kan ved selvsyn se det i din fæces, hvor f.eks. rester af celluloceskallen på majskerne, ærte(kerner), æblets kerner og kernehuset vil kunne identificeres.

Hos pattedyr iøvrigt (f.eks. aber) er blindtarmen væsentligt større, og fungerer tilsyneladende som et "depot" for cellulose-fordøjelse.

mvh berpox

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-04-05 15:50

Se det giver da mening !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-04-05 16:43

Hvis man tror dig på ordet, så kan man vel slippe for at sidde og pille/kigge på det der puha.

Jeg har engang hørt at blindtarem har en funktion som producent af hvide blodlegemer, og at man derfor ikke pr. automatik fjerner den, hvis man af andre grunde har åbnet bughulen. Jeg ved ikke om det er sandt, men det lyder da ikke usandsynligt .....eller????

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-04-05 16:57

Hej Klumme - du må gerne blive fri for at pille i "skidtet" - evt. kan du jo tage en næseklemme og et par gode gummihandsker på, hvis nysgerrigheden alligevel bliver for voldsom

Alle blodlegemer, røde såvel som hvide, dannes i knoglemarven, så det har vist ikke noget på sig.

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-04-05 16:59

øh - undskyld - hej "Krummen" .... tastevanerne slog lige igennem....

mvh berpox

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-04-05 17:03

B'vars Erare humanum est.

Og det foregår UDELUKKENDE i knoglemarven??? Hmmm Så er jeg blevet bundet noget på ærmet

Men..... Hvorfor fjerner man den så ikke mere pr. automatik, når der alligevel er åbnet? Det må der jo være en grund til.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-04-05 17:04

PS og nej...næseklemme og gummihandsker - Så stor er min nysgerrighed ikke

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-04-05 17:20

Nu er der jo forskel på blindtarmen, som er en slags fitting, der samler tyndtarm og tyktarm og så dens vedhæng, appendix, som er den der blir betændelse i i uheldige tilfælde. Nogen læger viger tilbage for at fjerne den, fordi de mener det der med blodlegemerne, mens andre siger:"Ud med skidtet, hvis der alligevel er åbent!" - men det er sjældent, der åbnes der på stedet af andre grunde end netop en betændt appendix.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-04-05 17:23

Jeps - kun i knoglemarven.

Grunden til ikke at fjerne blindtarmen hvis der er åbent i anden sammenhæng, er vel for at undgå risikoen for en (midlertidig) nedsat tarmfunktion http://www.mpl.dk/show.asp?Id=218&nr=7435&show=article&from=nr

Det er mit bedste bud

mvh berpox

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 19-04-05 17:27

Ifølge dette link http://en.wikipedia.org/wiki/Vermiform_appendix er der ingen endegyldig forklaring for blindtarmens funktion

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 350 point
Dato : 19-04-05 17:40

Blindtarmen er en del af Tyktarmen, og derfor er det ikke den folk får fjernet når de opereres for "blindtarmsbetændelse".
Sygdommen hedder faktisk Appendicitis, og har at gøre med det lille vedhæng,Appendix, der sidder på blindtarmen.

Og Krummen har faktisk noget ret, idet blindtarmen producerer Lymfoidt væv, lige som lymfekirtlerne og som indeholder mange lymfocytter (en slags hvide blodceller) og andre celler.

Citat
Hvis nu man får blindtarmsbetændelse og ved den lejlighed får den fjernet, ville det så have reddet ens liv, da den fremmede genstand ellers ville have forårsaget et problem et andet sted ?

Nu skyldes betændelse i "blindtarmen" altså ikke fremmedlegemer, så den der med, at hvis børn spiser vindruekerner, eller sluger tyggegummiet, så får de blindtarmsbetændelse, det er ikke noget der har hold i virkeligheden

mvh dova

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-04-05 17:47

Lidt mere om blindtarmen...
http://www.bionordic.dk/indhold/sygdom/andre/blindtarm.html

Blod, og dermed blodets bestanddele dannes i knoglemarven. Lad os lige få aflivet den myte med at der dannes blodbestanddele i blindtarmen.
http://www.cancer.dk/alt+om+kraeft/kraeftsygdomme/myelomatose/biologiske+fakta+om+knoglemarven1.asp

Lymfevæv kan ophobe de hvide blodlegemer, der sendes ud i kroppen når der opstår en betændt situation der skal bekriges.

mvh berpox

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-04-05 18:08

Jeg ved godt at der er tale om den der appendix..... "Blindtarmen" er vist bare en talemåde for lægmand

Kommentar
Fra : Labtec

Dato : 19-04-05 18:48

Der er lidt immunforsvar i blindtarmen har jeg hørt. Om det passer aner jeg ikke.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-04-05 19:15

Labtec
Det er fordi der i blindtarmen er Lymfoidt væv, og det indeholder mange hvide blodlegemer.
Lige som f.eks. mandlerne gør det.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : mulberry

Dato : 21-04-05 19:20

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 21-04-05 19:54

Hej

Blindtarmen har vist sig at have en betydning for immunforsvaret - det er ikke blot et rudiment.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : xxabildgaard1

Dato : 01-02-10 11:27

hej brugere, vi er nogen skole elever fra 7 klasse. vi har et emne om Darwin og hans evolutions teorier, og deri har vi valgt noget med mennesket bla. haleben, øre muskler og blindtarmen. så vi ville spørge om der er nogen der kan fortælle os hvor blindtarmen stammer fra og om vi nogensinde har brugt den

venlig hilsen Lasse, Julie, Christian og Liv.