/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Forskellen på FAT og NTFS?
Fra : Labtec
Vist : 551 gange
25 point
Dato : 11-04-05 22:06

Da jeg i dag skulle reinstallere min windows xp home edition blev jeg undervejs spurgt om jeg ville installere på FAT eller på NTFS.

Hvad er forskellen?

Jeg valgte NTFS.

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 35 point
Dato : 11-04-05 22:36

NTFS er det nyeste (og bedste) af filstyringssystemerne.
Igennem NTFS får du primært en større grad af sikkerhed ved fildelinger, men man kan man godt sige, at filstyringen generelt foregår bedre og sikrere.
FAT8 (disketter), Fat 16 og Fat 32 er betegnelser for flere (ældre) måder at styre fil-allokeringen på, som er anvendt i DOS og Windows versioner op til 98 og ME.
NTFS dukkede op med lanceringen af Windows NT og er fortsat gennem 2000 og videre i XP.
NTFS er dog ikke kompatibelt med FAT, så derfor er det enten eller, men du gjorde det helt rigtige i at vælge NTFS. Det er filsystemet i dag.

Hilsen myg

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-04-05 23:04
Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-04-05 23:32

Det var oppe og vende i http://www.kandu.dk/dk/spg/54030

Læs mere her om NTFS vs. FAT
http://www.ntfs.com/#ntfs%20fat

NTFS er iøvrigt Microsofts pendant til UNIX' verdenens HPFS - HPFS kom først

- ellers kan jeg kun tilslutte mig myg

mvh berpox

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 12-04-05 07:28

Det kan ikke skrives bedre end det MYG har skrevet, hvorfor dog læse alle andre steder , når der findes personer som MYG der kan skrive det på let forståligt Dansk.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-04-05 09:44

Filerne er ligeglade med hvor og hvordan de ligger, men det er måden filerne håndteres på som er forskellen.
Windows XP (NT5a) er bygget på den Ny Teknologi som også NT4 / win 2000 (NT5) er bygget på.
Disse NT styresystemer kan bruge [N]y [T]eknologi [F]il [S]ystem
XP med NTFS kan godt læse/skrive på partitioner / harddiske med FAT/FAT32
Men FAT/FAT32 kan ikke læse NTFS
Den Nye Teknologis Fil System er nok det stærkeste og sikreste Windowssystem til dato.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 12-04-05 09:44

NTFS er rigtigt nok det mest sikre Win system til d.d., men ikke det er det nyeste, det er rigitgt nok et WIN-NT system, men jeg mener, at det også eksisterede før Win95, hvorefter det fra Win-NT er gået videre til Win 2000 og XP

Godkendelse af svar
Fra : Labtec

Dato : 12-04-05 12:59

Tak for svaret allesammen.