/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Spiritisme / Spørgsmål
10  svendgive.. 200
Åndelige verden !
Fra : Strandkro
Vist : 911 gange
170 point
Dato : 03-04-05 17:11

Mange har en tro !

Nogen henviser til de åndelige verden !

Spørgsmål a:
Hvad hører under de åndelige verden ?

Her tænker jeg foreks. på: Religion - Telepati - Evnen til at man kan komme i kontakt med de afdøde - Satanisme -Hekser, Spøgelser, okulte - osv. osv !

Spørgsmål B.
Hvis nogen giver en forestilling af, at være i kontakt med de afdøde - skal så folk med tro på de åndelige verdens eksistens acceptere tingene som de er uden, at få et svar - ELLER man netop skal søge efter sandhedsværdien af oplevelsen - for at styrke ens eget tro ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-05 17:48

For at tage spørgsmål B først:

Det der gør, at folk tror på den åndelige verden, mener jeg for en stor dels vedkommende, skyldes at de netop ikke sætter spørgsmålstegn eller søger sandheden dokumenteret.
Men derimod udelukkende vælger at bruge/stole på sin egen tro til at styrke troen.
Tro er jo en selvforstærkende følelse, forstået på den måde, at jo mere man tror på noget, jo mere rigtigt synes det at være.

Og så spørgsmål A:
Hvad hører under den åndelige verden.
Det burde egentligt være et nemt spørgsmål at besvare:
Alt der ikke umiddelbart er en logisk, videnskabelig, eller veldokumenteret forklaring på.
Altså noget man ikke ved hvorvidt findes, men som mange alligevel vælger at tro på.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-04-05 18:49

Hvad mener du med "de åndelige verden"?? Jeg tror ikke, det er en slåfejl, når du 3 gange skriver "de".
Når du så skriver: Religion-telepati...o.s.v. Er det så ikke svaret du kommer med selv?

I andet spørgsmål bruger du ordet "folk". Hvem mener du? Er det kandu-brugere, du mener? Er det dig og mig? Er det statistisk set? Moralsk?

Strandkro, jeg synes dit "spørgsmål" skaber flere spørgsmål end svar...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-04-05 19:15

arghhhhh - hvorfor skal "vi" altid vide for at tro - bevise for at tro - osv osv osv

Jules Verne VIDSTE ikke at man for eks. kunne komme til at flyve til månen/ i rummet - osv osv - men havde en tro/fornemmelse (fornægter ikke hans fantasi men lighederne er slående.

OK.. ingen videnskab uden spørgsmål - men måske skal vi bare ikke vide alt - endda dele viden med alle ! Det er ikke sådan at hvad der ikke ses eksisterer ikke - og menneskets evner bliver jo ikke brugt - eller evnet brugt - i fuldt omfang af alle.

som Birgitta påpeger synes jeg også du selv besvarer dit spørgsmål - om ikke andet så delvis i spørgsmål A.... det gør du også delvis i B.. såååååhh ?????????

At finde sandhedsværdien for at forstærke - styrke - den tro man har - nææææ - det ville jo være at troen netop ikke er særlig stærk.

Tror du personen der oplever åndelig kontakt behøver at stille spørgsmål ?????

Hekdejagten er åbenbart ikke en forhistorisk affære !!!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-04-05 19:34

hekdejagten - øhhh ???? HEKSEJAGTEN

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 03-04-05 20:19

Nu er det jo ikke alt her i livet, der kan vejes, måles og dokumenteres sort på hvidt.
Hvad mener du om et fænomen som kærlighed? Kan kærlig f.eks. bevises? Jovist, man kan måle rødmen, ophidselse, temperaturstigning, rejsning (hos mænd) måske, men det kan vel alt sammen bare være sexuel attraktion. Hvis du siger til et andet menneske: Jeg elsker dig. Kan du så bevise det? Du kan forsøge at vise det i dine gerninger og dit kropssprog og dit sprog, men det er vel blot indikationer, ikke beviser.
Når det kommer til åndelige spørgsmål her i livet, så tror jeg på, at ethvert menneske må søge den sandhed, der gælder én selv. Man kan aldrig søge den på andres vegne.
At tillægge andre religiøse "overhoveder" en autoritet er vel bare at fratage sig selv ens egen autoritet; akkurat ligesom når man taler politik. En bestemt religiøs eller politisk "sandhed" er intet andet end en bestemt vinkel at anskue virkeligheden på. Det kan aldrig nogensinde BLIVE virkeligheden.
Men vi har jo hver især vores personlige frie vilje. Vi har lov til at modsætte os andres religiøse eller politiske dogmer, - og vi har også frihed til at vælge at følge dem blindt. Og så må man jo høste de erfaringer man vil/kan udfra de valg, man har truffet.
Jeg kan sgu ikke hidse mig op over hverken religiøse eller politiske retninger. Folk kan da bare lade være med at følge med, hvis det ikke er noget for dem!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-04-05 21:04

Når man er død ....er man død. Ikke mere at hente dér

Man kan trække på erfaring/skrift/overleveringer ..ofte i et malende billedsprog/metaphorer, som naturfolk og religioner ofte benytter sig af, men dette er ikke 'sande' oplevelser. Blot udlægninger af :

Sjæl, forfædres ånder, okulte åndesyn, nærdødsoplevelser osv...
Alle en forklaring på det 'uforklarlige' (= manglende ; viden, sprog, 'beviser' & 'regneregler' ) alt i alt, en subjektiv oplevelse af virkeligheden, ikke at forveksle med sandheden

Måske du skulle have stillet spørgsmålet i Filosofi ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-04-05 21:09

Men axelise, du VED selv, at du elsker... Det er vel ikke et spørgsmål om tro. Kærligheden er vores egen. Uanset om andre tror på den eller ej.

Andre menneskers kærlighed kan man tro på eller tvivle på.

Strandkro ved måske ikke engang selv, hvad det er han mener med sine spørgsmål. Han skriver nogle kryptiske sætninger og venter på vores respons. Hans spørgsmål er uinteressante. Det interessante er vores respons. -Som oftest INTET har med hans kryptiske sætninger at gøre. Dertil er de for ubehjælpsomt formuleret.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-04-05 21:18

Birgitta -> Strandkro er blevet en 'han' ? Jeg troede det var en profil

Strandkro har stillet nogle spørgsmål gennem tiden, der vækker stof til eftertanke ...og tak for dét

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-04-05 21:49

molo - Strandkro er et id - der har en profil

og - Strandkrog kan ganske rigtig sætte lidt gang i diverse ting og sager - måske mest meninger og snak - herligt

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 03-04-05 22:24

Svar til Birgitte mfl.
Spørgsmålet er en reaktion på nedenfor anførte indlæg på en af min forlængst lukket spørgsmål under FAKTA PÅ BORDET PÅ DET UNATURLIGE - sp nr 56899

Citat
Alting er virkelige, - det kommer bare an på hvilken (den åndelige eller den fatiske) verden vi befinder os i når det sker.

Acepter tingene som de er. men det er sundt at sætte spørgsmålstegn ved det...i stedet for at hele tiden vil have et svar, for det får man ikke altid...

Hilsen Shamanen
Citat slut

Jeg stillede spørgsmålet - da jeg var uenig med meningen i ovenævnte indhold !
Iøvrigt jeg har slet ikke brugt ordet unaturlige i tråden - som mange af jer har debateret !

Det var netop det tråd Birgitte - hvor i du har oplyst - at du så en mand vandre forbi dig og vinkede til hinanden selvom han ugen før jeres møde - afgået ved døden og begravelsen har fundet sted !

Herefter spørger du mig om - hvad jeg mener med åndelige verden ?

Jeg ved det ikke - derfor stillede jeg spørgsmålet - men, men, Birgitte - efter din møde med den dødemand - burde du med din formulerings evne bedre kunne besvare !

MVH

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 03-04-05 22:42

At man selv VED at man elsker, er vel ikke noget bevis i sig selv....? Der er med garanti også troende, der VED at Gud eksisterer eller som VED venstre- eller højreorienteret politik er vejen frem og at andre burde opleve det samme....
Man kan også TRO PÅ og VÆRE OVERBEVIST om at man elsker...uden at gøre det.

Og Molokyle....hvad får dig til at tro, at DIN mening om at når man er død, så er det slut - er den eneste sande og fornuftige holdning at have??? Du kan jo ikke bevise, at det forholder sig således, ligesom jeg (som tror på reinkarnation) heller ikke kan bevise, at sådan er det.
Forskellen på os er bare, at du har behov for at deklarere, at DU sidder inde med sandheden og at sådan forholder det sig bare. Jeg har ikke behov for at "omvende" nogen somhelst til en tro på reinkarnation.
Jeg mener man skal være åben men kritisk, - der foregår meget såkaldt spirituelt i dag som er ren forretning og humbug, - OG der er også mange mennesker med såkaldt "uforklarlige" evner, som bruger disse evne med stor etik og hjælper mennesker, som er blevet opgivet af det såkaldt etablerede system.
Jeg synes at det er sjovt at du (Molokyle) siger, at folks overleveringer og skrifter om ikke er "sande" ......men din oplevelse af virkeligheden har du åbenbart ikke nogen problemer med at kalde sand???
Sandheden kan man kun stræbe efter. Hvis nogen påstår at sidde inde med den, bør man løbe skrigende væk!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-05 23:11

Nu ved jeg ikke hvor meget I har fulgt med i Strandkro's øvrige spørgsmål, men de fleste af dem bunder i diskussionerne om tro/viden: Parapsykologi, der netop omfatter alt der ikke kan forklares, og som indtil det er videnskabeligt beviste fakta, er noget man kun kan gisne om eller tro på.

Men så til spørgsmålet om, hvorvidt det er sådan (omkring reinkarnation og liv efter døden).
Et emne som liv efter døden, er altid svært at diskutere, fordi mange netop ikke bryder sig om, at få sat spørgsmålstegn ved sin tro eller overbevisning.
Men altså, logisk set, består et levende væsen af en krop der fungerer ved hjælp af hjernefunktion, instinkt og tankevirksomhed.
Det er disse funktioner der skaber individet, eller jeg'et/sjælen om man vil. Og intet af det kan fungere uden det andet.
Hvis kroppen og dermed hjernen er død, kan instinkt og tankevirksomhed ikke eksistere, idet de får liv og styres af centre i hjernen, og derfor uundgåeligt dør sammen med denne.
Det er den mest logiske udledning af spørgsmålet, mener jeg.
At sjælen/jeg'et skulle kunne leve videre efter kroppen er død, er noget der bliver givet løfte om i visse religioner, og hvorfor kan så også diskuteres, men muligvis for at aflede folk fra at se en uundgåelig død som en brat slutning på alting.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-04-05 23:26

er det noget du ved 100% dova ???????? er det videnskabeligt bevist ????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-05 23:58

mirit
Det er i hvert fald videnskabeligt bevist, at intet på et levende væsen kan fungere når det er dødt

At nogen så tror/er af den overbevisning, at der skulle være en udødelig sjæl i et menneske som kan leve videre, det er ikke bevist, og må derfor henføres til noget af det hvor folk må vælge om de tror på det eller ikke, ud fra hvilken synsvinkel de vælger at se spørgsmålet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-04-05 00:03

dova - hvodan mon du ville reagere hvis du pludselig fik en besked fra en afdød og der ikke kunne være tvivl om at det forholdt sig sådan - eller du pludselig mødte en der rent faktisk var død - ligesom Birgitta har oplevet ????????
Prøv at lade være med at afvise det kan lade sig gøre før du svarer !!!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-04-05 00:42

mirit.
jeg kender utallige af sådanne eksempler, også betydeligt tættere på end hvad man bare hører fra en der kender en der har oplevet o.s.v.

Men min teori om det, er at det er noget der opleves i ens egen ubevidste tankeverden.
Noget med, at man i et kort øjeblik kommer til at tænke f.eks. på en afdød, og så arbejder underbevidstheden videre og fremkalder et eller andet, der så opfattes som "besked fra afdøde"
Så jeg afviser sådan set ikke, at nogen ser ting eller får beskeder, jeg mener bare det kommer fra dem selv.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-04-05 00:45

hmm og hvis man ser noget en anden ser uden at kende til det ?????????

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 04-04-05 10:56

Dova -
Det er i hvert fald videnskabeligt bevist, at intet på et levende væsen kan fungere når det er dødt
???????
Ja - fysisk. Men ånden er jo ikke et fysisk legeme og kan derfor godt "leve" videre!!!
________________________________
Spørgsmål a:
Hvad hører under de åndelige verden ?

Det besvarer du fint selv
________________________________

Først og fremmest vil jeg lige sige at man har lov til at tro det man vil... det er et frit land og jeg presser intet ned over hovedet på nogen.
Jeg vælger dog at tro på det åndelige fordi min intuition siger mig at sådan er det bare. Og jeg stoler 100% på min intuition... hvorfor skulle jeg ikke stole på den selvom jeg ikke kan se den?
Jeg vil dog sige at de som ikke tror på afdødekontakt skulle tage til en platformsdemonstration og se hvad der sker. Når man kommer som nysgerrig/tvivlende er det noget af en oplevelse man får som "tilskuer" og der gives meget personlige detaljer og beskeder fra afdøde slægtninge - velvidende at man intet har sagt til mediet på scenen! Jeg vil anbefale at deltage i Marion Dampier Jeans foredrag eller Billy Cook's da de er urimeligt dygtige
____________________________________________________

I min verden - er den åndelige verden en demension som levende går over i når vi dør. Der er ikke himmel eller helvede .... det hele foregår lige hér og lige nu...ikke oppe i skyerne :) men hér hvor vi står og går...bare på forskellige niveau'er (var det rigtigt stavet???) Når vi dør forlader ånden vores krop og vandrer videre til næste niveau/demension. Vores kroppe indeholder vores sjæl og sjælen er på en rejse gennem tid og demensioner til højere udvikling hvorfor nogen børn kan virke meget gamle og nogle gamle kan virke meget unge!
__________________________________________

Spørgsmål B.
Hvis nogen giver en forestilling af, at være i kontakt med de afdøde - skal så folk med tro på de åndelige verdens eksistens acceptere tingene som de er uden, at få et svar - ELLER man netop skal søge efter sandhedsværdien af oplevelsen - for at styrke ens eget tro ?

Folk med tro på den åndelige verden SKAL ikke acceptere tingene som de er uden at få svar... de vælger jo netop at acceptere tingene som de er..det er jo deres tro ligesom kristne vælger at acceptere det der står i bibelen. Behøver man at søge efter sandhedsværdien af oplevelsen for at styrke sin egen tro, tror man jo ikke slet ikke.

Bare lige en sidekommentar!

Kommentar
Fra : shamanen

Dato : 04-04-05 11:15

Hej Frk. Fidus.

Det var dog så smuk formuleret, som det kunne gøres. Og du har ret i din:

I min verden - er den åndelige verden en demension som levende går over i når vi dør. Der er ikke himmel eller helvede .... det hele foregår lige hér og lige nu...ikke oppe i skyerne :) men hér hvor vi står og går...bare på forskellige niveau'er (var det rigtigt stavet???) Når vi dør forlader ånden vores krop og vandrer videre til næste niveau/demension. Vores kroppe indeholder vores sjæl og sjælen er på en rejse gennem tid og demensioner til højere udvikling hvorfor nogen børn kan virke meget gamle og nogle gamle kan virke meget unge!

Der er lige en ting jeg gerne vil lægge til:
Der er IKKE noget der hedder tid, sted og rum... i den åndelige verden.
Og det er nemlig en dimension.... Er du en shaman?

Hilsen Shamanen
http://www.shamanen.dk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-04-05 11:21

tror også lige frk. fidus lige lavede et indlæg til ug med kryds og slange

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 04-04-05 11:26

Ops nej det er rigtigt shaman :) der skulle ikke have stået tid (måske fordi jeg havde travlt )

Æhh... om jeg er en shaman ? Jeg er blevet spurgt før... men hvad er det lige det indebærer
nej vent... kan jo lige slå det op på nettet!!!

og tak for roserne miritdk & shaman!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-04-05 20:26

haha jeg synes der blev så stille med argumenterne efter frk. fidus kom til - det har nok en årsag

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-04-05 22:35

Citat
Ja - fysisk. Men ånden er jo ikke et fysisk legeme og kan derfor godt "leve" videre!!!
________________________________

Sådan skrev frk. fidus

Men se det er jo det man ikke ved, fordi der ikke er noget bevis nogen steder for at ånden findes

At tro stærkt på det, er stadig ikke bevis for at noget findes.

Og mirit

jeg forstår ikke helt hvad de mener med:

"haha jeg synes der blev så stille med argumenterne efter frk. fidus kom til - det har nok en årsag"

Det har i hvert fald ikke noget at gøre med at være løbet tør for argumenter eller at "bøje nakken for "sagkundskaben"".

frk. fidus leverede sit synspunkt og hvad vedkommende tror på, og så er den ikke længere.

Og jo, jeg kender Marion Dampier-Jeans og har været med en bekendt til sådanne arrangementer, og er selv blevet udpeget til at skulle være i besiddelse af bl.a. clair-voyante evner, så det er ikke fordi jeg umiddelbart har været helt afvisende for at der findes "mere mellem himmel og jord" for nu at bruge en gammel kliché.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-04-05 23:04

dova - lol - jeg kan kun svare for migselv og jeg mente præcis hvad jeg skrev og havde da et lille ønske netop om at du ville fare i blækhuset - og det lykkedes jo
Du om nogen løber ski da aldrig tør for argumenter
Bøje hovedet for sagkundskaben her - hmmm - næææææ - undrede mig bare at ingen reagerede bortset fra Shamanen.
ER du så clairvoyant dova ?? siden du ikke er helt afvisende ??????? Og er det netop ikke lige præcis at opfatte som nogen af de evner mange besidder og kan bruge og endnu flere ikke ved eller anerkender de har eller er i stand til at bruge ????
Jeg fatter stadig ikke hvorfor alt mellem himmel og jord absolut skal forklares - interessant hvis det kunne lade sig gøre - men ærlig talt - ikke alt behøver en logisk eller videnskabelig forklaring i mine øjne

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 05-04-05 00:36

Spørgsmål B.

Hej I er gået bort fra emnet !

Jeg ændre en lille smule på spørgsmålet !

Hvis nogen giver en forestilling af, at være i kontakt med de afdøde - skal så folk med tro på de åndelige verdens eksistens acceptere tingene som de er uden, at få et svar - ELLER man netop skal søge efter sandhedsværdien af oplevelsen - for at lade sig overbevise ?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 170 point
Dato : 05-04-05 01:28

Som udgangspunkt, skal man altid undre sig og stille spørgsmål,
Af flere årsager; den ene er, at hvis ikke man gør det, bliver man ikke klogere.
Den anden er, at man ved at undlade at undre sig og stille spørgsmål, meget let bliver grebet af en stemning og lader sig "forføre" til at se en "sandhed" der måske ikke eksisterer.

Sådan er det med alt, ikke bare når vi taler om tro på andre dimensioner og åndelige verdener, men også i det virkelige liv.

Men så er der jo bare det, at netop i det dit spørgsmål omhandler, findes der ikke nogen sandhed, så derfor kan man ikke blive overbevist ved at søge sandhedsværdien. Hvis man søger sandheden/sandsynligheden i det, kommer man længere væk fra at tro på det. (Min mening)
Så for at tro på det, skal folk netop acceptere, at sådan hænger det bare sammen, altså uden at stille spørgsmål, men ud fra at have valgt at tro på det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-05 09:10

Hvis der findes ånder eller sjæle der kan materialisere sig (..mere eller mindre) skal de værre velkomne at komme på besesøg hos mig og få et kop øl. Det der kendetegner disse omvandrende døde er, at de kun kan 'ses' af den/de der kendte personen i levende live ...og en række fusentaster og plattenslagere der tjener penge på folks ønsketænkning og selvbedrag.

Ånder er noget der foregår i betragterens (subjektets) hoved. Ikke noget der har rod i den objektive virkelighed.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-05 09:54

Nu er der kommet en mulighed for at jage spøgelser elektronisk : http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=288775

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-04-05 10:12

Strandkrog - ja der er mange sideindlæg udlagt pga spørgsmålets karakter så der rendes i alle retninger

Jeg kan stadig ikke se hvorfor man ikke bare skal acceptere og tro - og mener ikke man skal søge sandhedsværdi for at tro eller blive overbevist.

dova skriver man altid skal undre dig og stille spørgsmål - det tror jeg også enhver vil gøre overfor ting man ikke kan forstå/forklare -men nogen ting må man bare acceptere er som de er. Jeg mener stadig ikke vi mennesker skal vide alt!

Molo - det er en ensporet tankegang Hvis en enkeltperson oplever noget der i almindelighed vil blive betragtet som overnaturligt eller lign. vil personen da selvfølgelig spekulere over hvad i alverden der lige skete og forsøge at finde ud af det - men forklare det ??????? Du bruger lynhurtigt begreberne sjæl og ånd - men forsøger i samme moment at bortforklare - øhhh ?????

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 05-04-05 10:18

Molekyle.
Det vil sige at du mener jeg er en plattenslager eller en fusentast og alt jeg ser og har set hele mit liv er selvbedrag??????? Nu tager jeg bare mig selv som eksempel... men det skal lige siges at stort set alle jeg kender eller møder rundt omkring har set en afdød eller oplevet noget som kun kan sættes i forbindelse med besøg af en sådan. Jeg tror helt og holdent at der er en grund til at du nægter at tro på den åndelige verden...og mest af alt fordi du inderst inde er bange.....og det er helt naturligt at være bange for noget man ikke kender til og det er garanteret med hjælp fra denne verden at du ignorerer eller vælger at ignorere den for du er slet ikke parat til at lære derom. Jeg har set dine tidligere svar og spørgsmål...og er fasineret af dine svar fordi du udviser stor intelligens - men rent åndeligt er du ikke parat til dybere viden.
Du inviterer ligefrem ånder på.....øl? nårhja.... hvis du virkelig ønsker det så kontakt dog et medium og få lidt klarhed over hvad det er du i virkeligheden tror på, men du skal vide at så længe du ikke er "moden" til et besøg, vil det ikke ske. Lige meget om det er Billy Cook eller Marion Dampier Jeans der sidder i den anden stol. Vil dog gerne anbefale en af disse da jeg kender dem personligt og ved hvod dygtige de er.
Det er vel nok ærgeligt at måtte se verden i det perspektiv at udelukke al tro på det åndelige på den afvisende måde du gør det... for jeg tror at man tilpasser livet og måden man lever sit liv på efter hvad man tror vil ske når man dør.
Man skulle tro du aldrig har hørt om indianerne og deres brug af den åndelige verden dagligt.... eller grønlænderne, kineserne, ja.... næsten alle samfund har en stærk forbindelse til det åndelige i traditioner og gøremål som strækker sig vidt ud over kun religion. Og det er vores fælles religion! At kun de lande i vesten udviser så stor skepsis undrer mig for lige nøjagtig i norden har vi før haft en stærk tro på det åndelige. Hvis du nogensinde har rejst i andre lande feks. sydamerika, har du nok mærket deres stærke tilknytning til familien og dyrelivet som man ikke mærker her for man lærer at lytte til de beskeder der bliver givet en fra den anden side... at hjælpe hinanden og passe på hinanden! Jeg sørger indvendigt over vores dags trang til materialisme og jeg har selv været der... er der lidt endnu men begynder at se virkeligheden og livet hvordan det virkeligt skal ses! (for mig) Og det jeg engang troede var min fantasi ved jeg nu er ligeså virkeligt som jeg selv. Og jeg er pivefløjtende ligeglad om du eller andre tror mig for jeg er et velfungerende menneske med såvel social som arb. mæssig succes og behøver ikke nogens accept for at være den jeg er.
Ønskede bare at andre med så stor en skepsis som du molekyle... gad undersøge disse ting lidt grundigere for deres egen skyld. Vil ikke skrive TRO MIG for det gør du jo ikke... men så TAG CHANCEN!

P.S.
Dova...
Jeg har også været til uttallige demonstrationer og kender også Marion som også har fortalt mig at jeg er mediumistisk... hun har tilmed skrevet det til mig helt spontant!
Det er dog ikke detsamme som at være det.... for det kræver meget arbejde.

Og til strandkro..

SORRY!!! det blev lige drejet lidt væk fra det oprindelige spørgsmål... men spørgsmålet er jo ubesvareligt eftersom det handler om noget som alle har en mening om og mange af dem er forskellige. Ingen i hele universet kan give dig svar på dine spørgsmål.... for det er jo helt individuelt hvordan man vælger at tro. Nogen gør det med spørgsmålstegn ved alt og andre accepterer det helt og holdent.
Kan ikke forstå sætningen:
skal så folk med tro på de åndelige verdens eksistens acceptere tingene som de er uden, at få et svar???
For hvilket svar er det så de skal have??? De har jo på daværende tidspunkt skabt kontakten!!!
Så er mit spørgsmål: hvor meget bør man tvivle for at vide at det man ser & hører er sandt nok?
Alle disse spørgsmål gør dig næppe klogere men blot mere forvirret...du ved vel inderst inde selv hvad du behøver af beviser for om ting er sande eller falske og sådan tror jeg mange andre også har det. spørgsmålstegn er sunde.... men med måde ik!

Hopper af for denne gang men håber nogen kommer med svaret du kan bruge for jeg kender det ikke!
Held og lykke!

Kommentar
Fra : shamanen

Dato : 05-04-05 18:38

Hej Alle.

Kært barn mange navne... Den verden der bliver talt om her, har mange navne: Åndeverden, den spirituelle verden, Den øvre verden, underverden... o.s.v. o.s.v.
Jeg tror alle ønsker bevis for tingene... Fordi venstre halvdel af hjernen ønsker det... Lyt til dit hjerte eller intuition, så ved du hvad der er rigtigt... HVORFOR SKAL ALT BEVISES? Tænk hvis alt hvad I siger, skal bevises før mennesker tror på jer???? kan I det?

Men prøv selv at gå den verden; så ved I hvem man møder og hvad det er er....
Så held og lykke på jeres tur.

Hilsen Shamanen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-05 19:12

shamanen -> [hør] Beviset findes fordi; ...det ér !
..også uden mennesket, hesten, hunden, delfinen, fisken, blomsten, papegøjen ...og Gud Fader bevare Os
Ånderne findes ikke fordi; de ...ikke ér !!!
Et bevis er noget der er ...sådan. Ikke noget der skal 'opfindes', men 'opdages' ...og skal kunne 'erfares' af ALLE

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-05 19:14

shamanen ->

Citat
Tænk; hvis alt hvad I siger, skal bevises før mennesker tror på jer????

Dét sagde Hiltler, Jesus, og Budda også ...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-05 19:16

..og Anders Fogh Rasmussen, siger det stadig væk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-04-05 19:30

og de radikale har ingen holdning

igen igen - man kan ikke afvise noget uden videre bare fordi man ikke kan se det - høre det - mærke det - end sige bevise og dokumentere det

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 05-04-05 19:42

Nej og hvorfor skal vi bevise at åndeverdenen findes??? Kan man bevise at Gud findes???
Nej, der er ingen der har set Gud, hørt Gud eller følt Gud.... alligevel tror mange millioner mennesker på Gud!!!!!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-05 19:43

miritdk -> Ja... og : Månen er lavet af grøn ost

Dokumentere i dén forbindelse, er et spørgsmål om troværdighed

Man kan hverken føle eller høre Månen, men man kan godt slutte; det skulle være stærkt tvivlsomt, om den er lavet af ost

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-05 19:45

frk.fidus -> Ifølge din egen argumentation ; kan jeg kun tilslutte mig :

Ingen Ånder, Sjæl eller Gud/-er

Beviserne ér der simpelthen ikke !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-04-05 19:47

jeps molo - månen er måske en grøn ost i din verden - men månen har nu den farve månen skal have - basta !!!!!!

troværdighed - kan man dokumentere troværdighed ??????

og JO !!!!!!!! Man kan nemlig både se - høre og føle månen (hvis man lige er der hvad der jo ikke er tvivl om man kan komme idag) - så hvem køber den med osten ??? Halloooooooo dooohhhhh

Kommentar
Fra : shamanen

Dato : 05-04-05 19:51

Hej alle

Vi skal nemlig ikke bevise noget, for det er meget vigtigt at det er af egen fri vilje, om man vil tro på det eller ej. Og forøvrigt finder I selv ud af en dag. Men hvis I ikke tror på det hvorfor så skrive så meget om det? Hvorfor så alle de spørgsmål? - er det fordi der måske alligevel er noget mellem himmel og jord?

Hilsen Shamanen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-05 19:51

miritdk -> Måner er Månefarvede

...men bor Ånder i Åndehuller ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : shamanen

Dato : 05-04-05 19:53

Molokyle

Hvorfor vil du så gerne vide noget om ånder?

Hilsen Shamanen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-05 19:56

shamanen -> Mellem Himmel og Jord ? ..forhåbentligvis noget mellem ørerne ?

Ammestuehistorier, overleveringer, fortællinger og eventyr synes jeg man skal lade H.C. Andersen & andre poeter om

Smukt ...? Javel ! ...men 'fri fantasi'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-04-05 19:57

1 - 0 til shamanen

Det er jo netop lige som shamanen skriver - det er ikke nødvendigt at bevise noget - NÅ !!!!!!

argh ham molokyle er af og til da heller ikke til at stå for - "bor ånder i åndehuller"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-04-05 19:58

molo for hulen - du alene vide (overhovedet ikke - lol)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-05 19:59

shamanen -> Tjaeh... det ka' lyde lidt Ånd'et

Jeg har altså umådelig svært ved at tage Ånd's-evnerne alvorligt hos mennesker i kontakt med Åndeverdnen

Dét er simpelthen for Ånd-svagt !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 05-04-05 20:03

Ja mangel på smarte bemærkninger er der da ikke... men men men.... om sjælen vandrer videre til en anden demension når vi dør, det finder du jo nok ud af når du stiller sutterne!!!
Jeg er bare taknemmelig for at have den viden jeg har om det åndelige - beviser eller ej, så er det en del af mig og jeg tror 110% på det fordi jeg har fået de beviser jeg søgte.

Slut prut finale!!!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-04-05 20:04

tsk tsk molo

Kommentar
Fra : shamanen

Dato : 05-04-05 20:05

Søde Molokyle

Du har humoristisk sans...

Jeg giver dig ret at eventyr er for vores store filosof H.C. Andersen, og hvad har det med den åndelige verden at gøre...

Hvorfor er du så meget modstander af den åndelige verden... Har du selv oplevet noget som du ikke kunne forklarer???

Og hvis du mener man ikke har noget mellem ørerne fordi man tror på noget.... Så må der være noget du har misforstået.. men jeg tror (igen uden at kunne bevise det) at du er en inteligent person og åben overfor det alternative?

Har jeg ret?

Hilsen shamanen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-05 20:05

Ps. ..medmindre man definerer Ånd som ; talent/evne eller fornemmelse/..INTUITION, som andre har været inde på

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-05 20:09

Jeg er svag i Sjælen, men stærk i Ånden(-e)

</BEVAR CHRISTIANIA>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-04-05 20:13

jamen haha - shamanen kryber ind under skindet hvad molo ??????

shamanen - lige meget hvad - så dukker folk jo op i sådan et spørgsmål netop fordi det har en eller anden form for interesse - på hvilket som helst plan. Klart - det er ikke alene interesant - det er jo oldgammel viden - som igen i nyere tid har villet godtage siden æblet faldt ned og gav en stakkels mand et gok i knolden så han kunne BEVISE tyngdeloven - osv osv.

huuuu hvor vi bevæger os uden om strandkrogs spørgsmål igen igen igen

Kommentar
Fra : shamanen

Dato : 05-04-05 20:19

Hej Miritdk

Ja det er det nemlig. En urgammel viden som er gået i arv fra mennesker til mennesker...
Men med den medie dækning der har været på det sidste... ja det er utroligt at der stadig er folk der tvivler????

Men vi er stadig mange der tror på det guddommelige

Hilsen Shamanen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-05 20:27

Strandkro ->

Den 'Åndelige Verden' er dén ; hvor 'Ånden' hersker. Hér er altså ikke tale om bevisføring (= naturvidenskab), psykologi, filosofi, tro, etik, moral osv...

Det er dén del af menneskelivet, der er afsondret fra ; medfølelse, indlevelse, kærlighed, fornuft, erfaring, smag, social adfærd, familie relationer, koncepter og konventioner.

Ren og skær spekulation ...som jeg ser det

Et fristed ...eller en pause fra fornuften !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-04-05 20:29

shamanen hej igen

det er faktisk ikke særlig underligt for mig at mange tvivler netop pga mediedækningen - alt for mange prøver jo at finde huller der kan afdække hvad der foregår - og det eneste de finder er jo netop - et hul så tomt som det kan være ... SÅ må der jo i visse menneskers opfattelse være noget mystisk - noget hokus pokus osv - visuelle tricks osv osv osv - eller måske ikke - den er lidt svær at greje for mange - og ganske klart da.

Og ja - heldigvis der er mange af os der tror på det guddommelige - som jo også netop er helt uforklarligt .... undtagen hvor historie og kultur praktisk talt beviser et og andet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-04-05 20:32

Molokyle du er du lige lidt for langt ude - doh !!!!!!!!!!!!!!!!

mirit er sur nu - grrrrrrr

Kommentar
Fra : shamanen

Dato : 05-04-05 20:38

Hej Miritdk

Jeg tror desværre mange mennesker er så snæversynet og fordømmende at de glemmer at være åbne ...

Jeg ved hvad jeg ved, det er nok for mig, for det er af min egen frie vilje jeg har sagt ja...
Jeg hører mange der siger: "jaa, - der er mere mellem himmel og jord... Lige efter jeg har healet dem og de har det godt igen...

Hilsen Shamanen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-04-05 20:39

jamen det er jo lige det shamanen -

Kommentar
Fra : shamanen

Dato : 05-04-05 20:52

Strandkro

Der er vist noget du har glemt at læse når vi taler om at bevise noget... Stanislav Grof som er den største psykolog der har bevist hvad der sker i de forskellige tilstande..
En anden bog du bør læse er " du kan ikke dø" jeg kan ikke lige huske forfatteren; men den kan lånes på biblioteket.

Telepati er bevist allerede tilbage i 1940'er

Hvor meget vil du have bevist.

Hilsen Shamanen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-04-05 20:55

<Du kan ikke dø> er skrevet af Jan Currie fra 1978 - skrevet igen i 1092/1994

Kommentar
Fra : shamanen

Dato : 05-04-05 21:01

Du er min redning... Tak
Har du læst den?

Hilsen Shamanen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-04-05 21:02

ja engang -

Kommentar
Fra : shamanen

Dato : 05-04-05 21:04

Hej Miritdk
jeg har prøvet at få dig på min msn?

Hilsen Shamanen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-04-05 21:05

sorry jeg bruger ikke msn - men yahoo og skype

Kommentar
Fra : shamanen

Dato : 05-04-05 21:08

Miritdk
Kan du ikke kontakte mig på shamanen@shamanen.dk

Hilsen Shamanen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-04-05 21:12

jo da det kan jeg

Kommentar
Fra : shamanen

Dato : 05-04-05 21:15

Det er mail... sorry

Hilsen Shamanen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-04-05 21:20

hvorfor sorry - mail er jo mail - lol

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-05 21:56

Fantaster er der masser af : http://www.teorier.dk/tekster/aristoteles.php

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 07-04-05 18:39

Tak for svaret dova.
Desvære i er hele vejen gået bort fra emnet i spørgsmålet !
Jeg valgte DOVA fordi han var det første som svarede på det stillede spørgsmål - se citat nedenfor !

Der var også andre - MOLO har også et par gode betragtninger - men Dova var allerede "kørt med bussen" !

Citat
Som udgangspunkt, skal man altid undre sig og stille spørgsmål,
Af flere årsager; den ene er, at hvis ikke man gør det, bliver man ikke klogere.
Den anden er, at man ved at undlade at undre sig og stille spørgsmål, meget let bliver grebet af en stemning og lader sig "forføre" til at se en "sandhed" der måske ikke eksisterer.

Sådan er det med alt, ikke bare når vi taler om tro på andre dimensioner og åndelige verdener, men også i det virkelige liv.

Men så er der jo bare det, at netop i det dit spørgsmål omhandler, findes der ikke nogen sandhed, så derfor kan man ikke blive overbevist ved at søge sandhedsværdien. Hvis man søger sandheden/sandsynligheden i det, kommer man længere væk fra at tro på det. (Min mening)
Så for at tro på det, skal folk netop acceptere, at sådan hænger det bare sammen, altså uden at stille spørgsmål, men ud fra at have valgt at tro på det.

NB.
Det undrer mig at Birgitte klappede i så hurtig - eftersom hun var min kronvidne på at ånderne kan også materialiserer sig - så den andelige verden lever i bedste velgående - selvom som molo siger - når man er død så eksisterer kroppen ikke mere !

Det giver anledning til et nyt spørgsmål !

Kommentar
Fra : spiri

Dato : 23-07-05 12:46

Hejsa
Jeg må indrømme at jeg ikke har læst alt i denne her indslag men ville lige sige til de tvivlende
Prøv at få lavet en siting hos hende her http://www.jonnakottal.mystiksider.dk/ så ville I helt afgjort få en anden mening
Jeg har selv prøvet at få lavet en og spurgte efter ting som absolut ingen kunne have kendskab til og jeg fik det rigtige svar.
I kan roligt tro på de åndelige for de er der uanset om vi ville aksepter det eller ej