/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Rki- hvordan kommer jeg videre??
Fra : kanusti
Vist : 1667 gange
50 point
Dato : 22-03-05 22:25

.Jeg har et problem, en for os enorm gæld 150000, til alt muligt bras,som vi troede der var styr på, men nej, Efter vores hus brændte, og vores bankrådgiver i BG, mente hun skulle bruge 80000 ud af 141000, til et eller andet, for det der skulle betales, opgørelser på el, olie vand skat osv blev ikke betalt, og med min kæreste jeg og vores 2 ret små børn, og ingenting er 60000 hurtigt brugt, har siden fået at vide at vi er blevet røvrendt af både forsikring, bank og andre der "rådgav" os på dette tispunkt (Juni 2003) men det hjælper ikke, vi var nødt til at flytte kommune, man skal jo bo et sted...
Alt vi havde var grunden, der ikke var ryddet op, de penge tog banken jo...
med den kunne min fyr ikke få kontanthjælp. eftersom vi flyttede et stykke væk mistede jeg job, og kom på kontanthjælp.
Men ingen vil låne en ikke ryddet grund op, den er jo intet værd, banken ville låne os 10000 kr, det ville koste mindst 50000 at rydde grunden og planere den, så man kunne sælge den til ordentlig pris, så det hjalp slet ikke.
Og 2voksne og 2 børn på en kontanthjælp, for den nye kommune ville jo ikke hjælpe, før grunden var enten solgt eller lånt op, hvilket var umuligt. Og et helt nyt sted hænger arbejde ikke ligefrem på træerne, han havde søgt revaldering i den gamle kommune, men den var ikke gået helt igennem.
Nu står vi så 1 og et halvt år senere, i rki begge to, på trods af at vi begge har fast indkomst, ikke så meget som du, men vi har netto 17000 tilsammen i mdr.
men vi har ingen der vil samle vores klatgæld, som vi jo har fået efter at være chokket over ens hus brænder til grunden, og dem der burde hjælpe...BøvlerGodt... BG.. Kun tænkte på sig selv og ikke på os, vi kunne ikke klare os for 60.000 + de 10 de gav extra...
Vi skiftede bank kort tid efter dette skete, har været ved advokat hos ret og råd, men de tør ikke tage sagen, BG er jo stort...
Men er der nogen der kender et sted man kan samle sin gæld på trods af rki... skriv endelig...
Vi vil så gerne ud af lortet, men man er stemplet så snart man står i rki...
inden huset brændte, havde vi ingen problemer med vores økonomi...Vi ønsker nogle der kan samle vores gæld, så vi kan sige at 5 år, så er vi gældfri.
Findes disse steder virkeligt slet ikke?
Er der nogle der kender et sted eller lign. der kan hjælpe så skriv det endeligt... Det vil redde vores liv. Min kæreste har fået mavesår pga dette, og jeg går konstant i risikozonen...

Knuzz...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 22:44

Altså først og fremmest, er det noget rod det hele, og lidt usammenhængende at finde ud af det du skriver.

dernæst, er der masser af mennesker i dagens Danmark der har hus og hjem og bil m.m. for en mindre nettoindkomst end
det du nævner der.

Men ok: Huset brændte, hvorfor blev det ikke bygget op??
Var der ingen forsikring??

Det bliver svært at finde et sted at få et lån til at indfri jeres gamle gæld når I står i RKI.

Selvfølgelig er det et chok når ens hus brænder, det har jeg selv prøvet, men jeg forstår ikke helt sammenhængen med en økonomi der ligger i ruiner p.g.a. det.
Og så er I skredet fra en brandtomt der nu bare ligger brak, kan jeg næsten regne ud.

Ja du må godt nok undskylde, men et eller andet sted, er der noget der siger mig, at grunden til I står i den situation i dag, er fordi I har fjollet rundt og haft alt for ondt af jer selv i stedet for at tage hånd om problemerne efterhånden som de dukkede op.
I må gå den tunge vej, i gang med at aftale afdragsordninger I kan overholde på gælden.
Det bliver hårdt, og kræver vilje, men er nødvendigt for at komme ud af suppedasen.

mvh dova

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 22-03-05 22:45

Æv, den er godt nok svær. Med en indkomst på 17000 og med to børn, vil I jo aldrig kunne afdrage et lån. Hedder den eneste mulige løsning mon ikke gældssanering??

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 22-03-05 23:02

Dova> undskyld, jeg så ikke der stod netto, mit svar er bygget på brutto - så glem det. Jeg er helt enig med dig.

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 23-03-05 02:33

Davs... Jeg kunne godt tænke mig at komme med en lille indskydelse.. ;)
Jeg og eksen stod i samme situation (untagen det med grunden) og jeg kender et par stykker som også har fjumret sig ud i en større gæld og er havnet i RKI... nu er det bare sådan at man som "ung" i stort set alle tilfælde ikke bliver tilkendt gældssanering fordi de mener at man har masser år at kunne afdrage sin gæld i osv. Ikke engang ham på over 60 år som har en kæmpe milliongæld kunne få den!!!! Og han er tilmed på pension & ovenikøbet meget syg...Tror de virkelig han kan nå at afdrage!!! Nå... men jeg vil ikke tage modet fra jer...søg da endelig den gældsanering. Men ville bare sige at i nok får mere ud af at tænke på andre alternativer som at arbejde r.... ud af bukserne og afdrage så meget i kan de næste par år...for så kan banken se at i er villige til at gøre noget for at komme ud af RKI og vil måske godt hjælpe jer videre. Det skete for os og vi blev virkeligt positivt overrasket over bankens hjælp (ikke for at reklamere men det var nordea ;) hihi...
Få evt. én til at hjælpe jer med at lave et fornuftigt overslag over indtægter og udgifter og lad banken se at i virkelig mener det... Faktisk har vi 3 gange formået at skabe større gæld og igen få banken til at "købe" os ud af RKI ;) jajaja.... nu har vi lært lektien. Men ville lige give det videre.

Held og lykke til jer...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-03-05 08:49

Måske du finder svaret på denne side : http://flere-penge.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-03-05 09:05

Ps. med hensyn til at afdrage gæld har jeg gennem 7 år afdraget en gæld til staten på ikke mindre end 130.000 kr.

..og dette på kontanthjælp, aktiveret 35 timer om ugen. Det giver en månedlig ydelse på 6.200 + 600 = 6.800 kr. netto. Efter faste udgifter (husleje, varme el, telefon, licens og kontigent til et politisk parti) giver det 3.500 til privatforbrug. Af dette beløb afregnede jeg 1.500 pr. måned. Jeg har så måtte leve af 2.000 kr om måneden.

Det er ikke let og der er sgu ikke råd til de store armbevægelser, men til sommer er jeg helt gældfri for første gang i mit voksenliv. En herlig fornemmelse

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 23-03-05 11:27

Flot molekyle.... det er viljestyrke!

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 23-03-05 11:45

jeg skylder som studerende ca 500.000 så 150.000 syntes ikke at være meget....
mht din gæld
1) få præciceret dine kreditor, skriv evt til rki og bed om at få tilsendt materiale fra alle dem i skylder.
2) få lavet betalingsaftaler med alle jeres kreditorer.
3) 17.000 om måneden for 2 personer lyder lavt, er i begge på kontanthjælp?
4) du siger grundens salgsværdi er for lav
- hvad er tabet på den sammenholdt, med at have problemer med kreditorer og kommuner.
- måske skulle i bare accepterer tabet og starte på en frisk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-03-05 19:29

frk.fidus -> Tjaeh.... men nu har jeg også dårlige tænder, jeg ikke kan betale eller få 'tilskud' til, da man ikke henregner gæld til staten som 'fast udgift'

10.000 kr. for at ordne noget så basalt som helbred/tænder ? ....så man kan tygge sin mad ?

GLEM DET !!!

Er gælden 'statslig' er der ingen 'Kære Mor', da er det bare at komme til lommen, give køb på 'luksus' eller knokle sig ud af skidtet !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-03-05 19:43

molo - lige det problem gælder for så mange at man kan blive helt dårlig over det - for tænder er filene da noget af det vigtigste for alle og i alle aldre - håber du ikke venter for længe (selvom det måske er billigere med et helt sæt nye når alt kommer til alt - lol) - få dig en ordning med tandlægen - doh !!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Leif_og_inge

Dato : 24-03-05 00:21

Ja sådan en tur har jeg også haft. jeg kørte som selvstændig agentursælger i min fagre ungdom, nygift med koneog 2 dejlige snotunger... det kørte derudadad med salg af de produkter jeg solgte men pludselig kolapsede det hele grundet krise i samfundet... regniger væltede ind, rykkere, inkasso.og alt det der, banken lukkede det var mere end sort... Jeg besøgte så største kreditors advokat og forelagde ham situationen og lagde alt foran ham, alt uden undtagelse. Advokaten skrev derpå til alle øvrige kreditorer at der desværre ikke var " noget at " hente og fra hovedparten fik jeg den respons at når jeg var så seriøs at erkende et nederlag inden sagen gik rettens gang godskrev de mig beløbet mod at jeg fremover betalte inden levering... Da jeg senere i livet kom til at få en ekstrem god indtægt grundet olien fra undergrunden opsøgte jeg min tidligere bankforbindelse og gjorde rent bord!! i dag lever jeg mit liv mere stille men er selvfinancierende - uanset hvad jeg køber eller låner har jeg altid den samme dækning enten i værdipapirer eller kontanter: Men BG bank kommer jeg helst ikke i og har kun indlån i det pågældende bank, jeg har det indtryg at de tror at alle folf der vil låne penge i bund og grund er dybt kriminelle... Men skrab rregningerne sammen og tag et møde med dine kreditorer - sælg huset eller sæt det på tvang - spørg kommunen... DET HANDLER OGSÅ OM AT MAN HAR RØV TIL AT ERKENDE ET NEDERLAG!!!

Kommentar
Fra : kanusti

Dato : 30-03-05 09:21

Jeg vil lige sige at vi har prøvet at søge gældssanering, men vier alt for unge, og vi skylder ikke nok væk.
Vi har prøvet at snakke med vores bank, de vil skam gerne låne os penge.... Bare ikke til at komme ud af rki, det må de nemlig ikke lyder beskeden, men vi har lånt penge, til at betale bg ud, og til at betale noget af det minus vi fik da vi solgte grunden til total underpris, ham der har købt den, med 25000 oveni de 50000 han gav, og har solgt den vidrere til næsten 150000, så følte vi os temlig dumme, men hvad skulle vi gøre??? Vi kom af med lortet, og det er rigtigt vi er begge på kontanthjælp, jeg pga en fejloperation, og min fyr har fået mavesår pga spekulationer over dette

Kommentar
Fra : kanusti

Dato : 08-04-05 12:12

har lige en ekstra kommentar, det lyder så godt det der med, at hvis man bare indrømmer at man har et problem så skal man nok komme videre...
Men vi har prøvet ALT... Det sidste vi har fået at vide er at hvis vi køber et hus til min. 900000 kan vi sagtens låne til resten af vores gæld... Men dette er lige vildt nok syntes jeg... Man har da ikke lyst ti at låne flere penge, og slet ikke 900.000 oveni når man i forvejen skylder penge rundt omkring...
Eller er det kun mig der syntes dette lyder tåbeligt??????

Accepteret svar
Fra : snaptil

Modtaget 50 point
Dato : 08-04-05 14:09

hmm du har svært ved at præcisere dine forskellige problemer.

1) løb venligst den liste jeg skrev 23-03-05 11:45 igennem. punkt for punkt.
- jeg kan forstå du har afsluttet jeres ejerskab af grunden. det er godt. vær glad for at I ikke længere har den og tænke på.
2) skriv nu jeres samlede gæld.
3) lav et budgetskema. brug evt et herfra http://www.flere-penge.dk/Download%20budget.htm

- bid mærk i hvilke beløb i har til rådighed efter at faste udgifter er betalt.
- træk de alm leveomkostninger fra som i bruger til mad mv.
4) lav et budget skema med alle udgifter undtagen afbetaling af div. lån
- hvor stort et beløb er her til rådighed
- fratræk her igen alm leveomkostninger (samme beløb som i trak fra i nr. 3)
5) kontakt evt alle jeres kreditorer med et endlydende brev. hvor de alle sammen er nævnt og med gælds størrelse.
- skriv hvilket beløb i mener i kan undvære til dem samlet om måneden.
- beskriv hvordan gælden er opstået0
- beskriv jeres manglende mulighed for at kunne forøge indtægt og dermed afdrage gælden.
- tilbyd en frivillig akkord( en aftale om afbetaling) som kan afsluttes indenfor 5 år
feks hvis i skylder samler 500.000

kreditor 1 300.000
kreditor 2 100.000
kreditor 3 99.000
kreditor 4 1.000

men kun har 1000 at kunne afbetale med om måneden.
så får;
kreditor 1 600
kreditor 2 200
kreditor 3 200
kreditor 4 beder du om opgive deres gæld
- sådan kunne du give dem et tilbud. hvor tilbuddet kun gælder hvis alle kreditorer samtykker.

Godkendelse af svar
Fra : kanusti

Dato : 20-04-05 18:15

Tak for svaret snaptil. det var et godt svar tak