/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
betaling til A-kasse/fagforening ved udd~
Fra : jakobal
Vist : 2834 gange
200 point
Dato : 17-03-05 18:15

Hej,

Når man i mange år har betalt til a-kasse/fagforening og så vil til at starte på en ny uddannelse på SU, hvordan er reglerne så?? Skal man stadigvæk betale til a-kasse/fagforening? Eller er der nedsat kontingent, eller...Nogen der kender reglerne?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 17-03-05 18:20

Har du kontaktet din fagforening - de svare på det.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 17-03-05 18:22

Jeg mener at du kan droppe fagforeningskontingentet og ydermere få a-kasse kontingentet nedsat i den tid, du er under uddannelse.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-03-05 18:28

A-kassekontingentet vil altid være samme kontingent uanset om du er på SU eller ej, hvorimod fagforeningskontingentet kan være mindre, men det kan kun din fagforening svare på.

//bentjuul

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-03-05 18:37

Der findes forskellige regler for de forskellige fagforeninger, så der bliver du nødt til at spørge i din egen fagforening.

Men f.eks. hos BUPL, kan det lade sig gøre:

Citat
Medlemmer af BUPL har siden 1993 under bestemte forudsætninger haft mulighed for at få nedsat deres fagforeningskontingent. Ordningen omfattede fra starten medlemmer på barsels- og børnepasningsorlov, men er siden udvidet noget, ligesom rabatten er steget i kroner og øre.
På sidste uges hovedbestyrelsesmøde blev et sæt nye regler vedtaget. De indebærer følgende, idet det skal understreges, at rabatterne alene vedrører fagforeningskontingentet og ikke administrationsbidraget til BUPL's arbejdsløshedskasse.
Børnepasningsorlov/den nye barselsaftale: Halvt kontingent, svarende til 201 kroner om måneden. Kontingentnedsættelsen, der sker efter ansøgning og på tro og love, er gældende i de periode, hvor medlemmet ikke har anden indkomst end dagpenge.
Længerevarende sygdom: Halvt kontingent, når sygdommen indebærer bortfald af sædvanlig indkomst. Kontingentnedsættelsen, som også her sker efter ansøgning og på tro og love, bevilges for maksimalt tre måneder ad gangen.
Uddannelse: Halvt kontingent under den forudsætning, at medlemmer under uddannelse har en indkomst, der er mindre end dagpengesatsen.
Nyuddannede: Kontingentfrihed i den måned, hvor uddannelsen færdiggøres, samt efterfølgende måned.
Øvrige rabatmuligheder: I helt særlige tilfælde kan et medlem blive helt eller delvist fritaget for kontingent. Fritagelsen beror på et individuelt skøn, ofte på baggrund af indstilling fra den lokale fagforening.

mvh dova

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-03-05 18:42

De eneste der der har et mindre A-kassekontingent er medlemmer på efterløn.

//bentjuul

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-03-05 19:01

Man kan på visse uddannelser og i visse a-kasser være medlem på dimittentsats... Det vil sige billigere kontingent, men også andre forhold, når studiet er slut. Det er ikke sikkert, det kan betale sig for dig.
Kontakt din A-kasse - både din nuværende og den, du eventuelt i fremtiden skal være medlem af.

Vaxen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-03-05 19:25

Vaxen betaler medlemmer på dimittentsats ikke fuldt a-kassekontingen? Det har jeg aldrig hørt om i min lange tid i en fagforening. Kan du ikke vise mig et eksempel herpå.

Medlemmer på dimittentsats får en lavere understøttelse end andre, men jeg mener ikke der er forskel på kontingentets størrelse til A-kassen. Men vil da gerne have min viden rettet hvis den er forkert.

//bentjuul

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-03-05 19:34

Udgangspunktet for mit svar er min erfaring da jeg tog min uddannelse. Her kunne jeg melde mig ind i en studenterorganisation PLS, hvor man med de nuværende takster på 228 kr i kvartalet, kan melde sig ind. Er man meldt ind i denne organisation, er man samtidig meldt ind i de to moder-organisationer, nemlig SL og BUPL. Efter endt uddannelse er man automatisk berettiget til dagpenge efter dimittentsatsen som minumum.

Jeg har ingen fornemmelse af, om det pædagogiske område er det eneste, der har sådanne fordele, men det tvivler jeg da på. Det er værd at undersøge - om ikke andet så på uddannelsesinstitutionen.

Vaxen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-03-05 19:50

Vaxen jeg spørger til A-kassekontingentet fordi du skriver kl. 19.01

Citat
Man kan på visse uddannelser og i visse a-kasser være medlem på dimittentsats... Det vil sige billigere kontingent.

Jeg forstår her, at du skriver at der er et særligt A-kassekontingen for dimittentsats.
A-kassekontingentet er ens i alle fagforeninger, det er lovbestemt, men jeg vil bare gerne have den viden du skriver og hvor i lovgivningen det står at medlemmer på dimittentsats kan få et lavere A-kassekontingent.
For det med nedsat fagforeningskontingent kan kun fagforeningen besvare som vi er flere der har skrevet tidligt i spørgsmålet.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 210 point
Dato : 17-03-05 19:57

Jeg er enig med dig i, at der kun er en A-kassekontingent - også for studerende, men at man ihvertfald inde for det pædagogiske område kan indmelde sig studenterorganisationen og kun betale til den i studietiden. Derefter er man fuldt medlem af den organisation, man vælger, uden at have betalt ordinær a-kasse kontingent. Derefter er man berettiget til dagpenge efter dimittentsatsen.

Vaxen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-03-05 20:09

yes, så er vi enige - i sådanne spørgsmål her må der ikke være for mange misforståelser, derfor min pinden ud, i forhold til hvad du skrev.
Men nu er Jakobal jo fuldt medlem og derfor hans spørgsmål. Som nok ikke kan besvares nærmere end vi har gjort tidligere.
I øvrigt kan alle uden undtagelse efter en endt anerkendt uddannelse optages i en A-kasse på dimittentsats også uden forudgående medlemsskab af en fagforening.

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : jakobal

Dato : 18-03-05 08:19

Tak for svaret vaxen.
Det er min kone som muligvis skal læse til pædagog, så jeg synes dit svar er mest brugbart :)
Mvh
Jakobal