/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
tsunami?
Fra : anette10
Vist : 1116 gange
60 point
Dato : 28-02-05 21:37

hvordan opstår en tsunami(ikke ved jordskælv) Det er ved vulkanudbrud, jordskred,astroider eller meteor..?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-02-05 21:58

ved Vulkanudbrud jordskred og meteorer er det fordi der kommer en masse ned i vandet der derved fortrænges (skubbes væk) og derved skaber en enorm bølge der breder sig ud fra centrum af feks jordskredet
Mvh Sune

Kommentar
Fra : eln

Dato : 28-02-05 22:09

prøv at gå ind på søgesiden google øg søg på tsunami,der er der utrolig mange adresser der forklarer alt om tsunamier

mvh.eln

Kommentar
Fra : Mac.C_ThE_PiMp

Dato : 28-02-05 22:27

det opstår når to plader enten trækker sig fra hinanden eller støder sammen,... det er det der hedder pladetektonik... i dette tilfælde skupper de sig sammen, og det er så skyld i at der skabes en kæmpe bølge... det er desuden et af de største jorskælv der nogensinde er målt på richter-skalaen...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-02-05 22:36

Citat
Bølgen der rystede verden - engelsk videnskabsprogram.

Hvad er en tsunami? Hvordan opstår den? Kan man forudsige en tsunami og dermed nedbringe flodbølgernes ødelæggende virkning?

Flodbølgen, der ramte landene omkring Det indiske Ocean 2. juledag 2004, var en af de værste naturkatastrofer i vor tid. Men det kan ske igen. Firs procent af verdens befolkning bor i områder, der er truet af flodbølger. Langt de fleste forekommer i Stillehavsområdet. Og mens katastrofen i december 2004 demonstrerede dette naturfænomens ødelæggende virkning, står det klart, at det ikke var en enkeltstående begivenhed, og at forskerne ikke alene forudså en tsunami, men også forventer, at landene omkring Det indiske Ocean igen kan blive ramt af lignende flodbølger.

Hvad er en tsunami?

Jordskorpen er ikke en glat overflade, men består af omkring otte enorme sektioner, kaldet tektoniske plader, der ligger og maser sig mod hinanden. Grænsefladerne mellem de tektoniske plader findes både på landoverfladen og under oceanerne. Når belastningerne og spændingerne bliver for store, bliver pladerne enten skubbet fra hinanden, eller den ene plade kan synke ned under den anden. Af og til vil de opdæmmede belastninger udløse et jordskælv eller et vulkanudbrud. Sker det under havoverfladen, vil det som regel udløse et kraftigt jordskælv efterfulgt af en tsunami.

Hvordan opstår en tsunami?

En tsunami er et direkte resultat af, at de tektoniske plader under havoverfladen enten er blevet skubbet op eller ned, og derved har forskubbet enorme vandmasser. Tsunamien 2. juledag skyldtes et brud på jordskorpen langs en tusind kilometer lang strækning, hvor den indiske plade sank ind under den burmesiske plade. En tsunami kan også opstå, når enorme landmasser glider ud i havet på grund af enten et vulkanudbrud eller et jordskælv, som det skete da vulkanen Krakatoa gik i udbrud i 1883, og store dele af øen gled ud i Sunda Strædet nær Java. De vandmasser der derved blev forskubbet resulterede i en serie af tsunamier, hvor af den største var 40 meter høj.

fra denne side http://presse.dr.dk/presse/Article.asp?articleID=21214

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-03-05 00:42

Vi har jo også haft et par stykker her i landet. På Holmsland Klit ved Bjerregård er der stadig en "havrending", hvor en bølge eller flere har slået klitterne ned og har skyllet alt væk over en 1½ km dyb strækning. Det skete i 1600- eller 1700-tallet. Kallesmærsk hede nogle mil længere sydpå er opstået på samme måde, men der findes ikke historiske beretninger, enten fordi der ikke boede mennesker eller fordi alle vidnerne blev gjort tavse.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 01-03-05 08:25

Tag en vaskebalje. Fyld den 2/3 op med vand. Marker på sidene hvor vandet går til.
Dump en knytnæve stor sten ned i baljen. Den skal ikke smiden, bare glide dumpe ned i, se så hvor langt den "bølge" der opstår kommer op på siderne af kanten.
Nu har du lavet din egen lille tsunami i en vaskebalje. Gang forholdnene med 1000 eller 100.000 (eller mere) og du har en rigtig modbydelig tsunami

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 01-03-05 09:44

tsunamien var et jordskælv under vandet, hvor to lag af jordskorpens plader stødte på hinanden, det havde de gjort længe og skabt spænding, der til sidst udløstes da den længst ude gik under den der var nærmest land, som så blev løftet og det førte til at vandet blev løftet også og lavede denne eller flere var det enorme bølger. Danmark ligger på en hel plader, der ikke nogen plader under os, der ligger og arbejder, men vi kan af og til mærke dønningerne fra andre steder, hvis det har været voldsomt nok.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 01-03-05 09:48

Ved den i Sydøstasien var der rystelser og sammenstyrtninger før vandet kom med flere 100 km / t, var det ikke 400km/t ?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 01-03-05 09:49

det er lige som ans citerer

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 01-03-05 13:01

Selve bølgen (en af de første første/den værste) bevæger sig, som ringe i vandet fra et stenkast, fra jordskælvets epicenter med en hastighed på 5-900 km/t (yeps, kan i nogle tilfælde overhale en Boing 747, ihvertfald hvis den flyver i modvind!). Det lyder umiddelbart helt ubegribeligt, men er ikke desdo mindre sandt. Årsagen er tildels at lydens hastighed er ca. 5 gange større i vand end i luft, så chockbølgen der frembringer selve den "fysiske" bølge kan bane vejen meget hurtigt. Selve den fysiske bølge er ikke særlig høj, sålænge den er på dybt vand; kun ca. 30 cm (men tilgengæld meget bred). Man kan sagtens sejle i en lille båd over sådan en uden at bemærke den. Når bølgen kommer ind mod land, hvor havbunden begynder at skråne opad, bliver det forreste af bølgen skubbet frem af den bagerste del, og vokser derfor til højder på op til 20 meter. Det er lidt svært at forstå hvorfor vandet på stranden først trækker sig tilbage inden selve tsumanien rammer, men bølger er et meget komplekst fænomen. Husk bare på at en vandbølge IKKE er en mængde vand der flytter sig, men noget vand der skubber til noget andet vand. Hvis du kunne farve en bølgetop rød, vile du hurtigt se at at det røde vand egentlig ikke flytter sig noget særligt, men i næste øjeblik bliver til en bølgedal som stort set ikke har rykket sig ud af stedet. En vandbølge set fra siden i tværsnit fra en vis vanddybde er nærmest enden af en "stang" vand der ruller lidt rundt. Så man kan næsten forestille sig at den suger lidt til sig forneden, mens den skyller lidt fra sig foroven. Håber at alt dette besvarer mere end det forvirrer. Men for at besvare dit egentlige spørgsmål: En tsunani kan forårsages af både komet/meteorit-nedslag såvel som jordskælv og vulkanisme. Men som regel skyldes de altid jordskælv, fordi komet/meteorit-nedslag i størrelsesorden heldigvis er meget sjældne. I forrige århundrede (18-hundrede-nogen-og-firs, såvidt jeg husker. -Altså husker at have læst om, naturligvis...-:) var der også en stor tsunami pga. vulkanøen Krakataus udslættelse i form af en kæmpe eksplosion, med en kraft der nok har overgået nogen brintbome som selv den mest vanvittige og krigsliderlige general kunne drømme om. Noget tilsvarende skete da øen Santorini i Middelhavet nærmest forsvandt på samme måde. Men det er noget længere siden.

Accepteret svar
Fra : supergirl

Modtaget 60 point
Dato : 30-04-05 09:36

det ved du stadig ikke, men opgaven er jo også forbi... Det gik sku meget godt.....

Godkendelse af svar
Fra : anette10

Dato : 30-04-05 09:39

Tak for svaret supergirl. det er nok ikke et svar, emn det giver dig jo lidt point

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-04-05 09:52

Citat
supergirl (Superbruger)

Navn Værdi

Medlemsnummer 220688
Brugernavn supergirl

Profil

hej...

jeg er en pige på 15 år..... Jeg elsker at dyrke sport, og går til fodbold og håndbold......

Hilsen Anette

anette10 det er en dum måde at snyde på

Citat
supergirl Dato : 30-04-05 09:36

det ved du stadig ikke, men opgaven er jo også forbi... Det gik sku meget godt.....

Citat
anette10 Dato : 30-04-05 09:39

Tak for svaret supergirl. det er nok ikke et svar, emn det giver dig jo lidt point