/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
DOS i XP
Fra : Ggaz
Vist : 2669 gange
400 point
Dato : 20-12-04 18:00

hvordan kommer i DOS på XP så man kan køre en chkdsk

Kommentar
Fra : briani

Dato : 20-12-04 18:15

Hejsa

Du går bare i kør og skriver chkdsk
og klikker på ok

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : Ggaz

Dato : 20-12-04 18:16

Prob. er bare vi ikke kan komme i XP efter vi har formatteret

Kommentar
Fra : briani

Dato : 20-12-04 18:21

Hejsa

Start op med din xp cd og lav en ny installation

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 20-12-04 19:15

Hej Ggaz

Lav en genvej til DOS-prompten.
Start -> Programmer -> Tilbehør.
Træk DOS-prompten ud på skrivebordet.
Herfra kan du så manøvrere i DOS som du har lyst til - som i "gode gamle" DOS-dage.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : briani

Dato : 20-12-04 19:31

Hejsa 2603ph

Prøv at læs hvad Ggaz skriver

"Prob. er bare vi ikke kan komme i XP efter vi har formatteret"

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 21-12-04 08:30

Ikke kan komme ind? ...er det et mangel på password eller er det XP der ikke starter helt op? Hvis det er manglende password, så er der (næsten) kun at begynde forfra. Hvis det er andet kan man trykke på F8 inden XP begynder at starte og så vælge "Fejlsikret tilstand" og ....

Kommentar
Fra : Ggaz

Dato : 21-12-04 11:08

Det er XP der ikke starter op... det er som om, den bare kører i ring efter vi har formatteret og så kommer der en fejlmelding om at der er noget harware som ikke er i orden. Vi har skiftet HD, processor, strømforsyning!

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 23-12-04 11:17

RAM?

Kommentar
Fra : Ggaz

Dato : 26-12-04 09:14

RAM??? Ja, det er vi også inde på nu, at der kan være virus i dem. Men hvis det er/kan være tilfældet, hvordan fjerner man så det?

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 28-12-04 07:17

Du har lige formateret? (...har WinXP været oppe og køre? ...har du været på Internettet? ...har du læst post og evt. der startet en virus? - hvis du kan svar nej til disse faktorer, så har du ikke virus!) Du skal ind i fejlsikret tilstand (tryk på F8 ved computer opstart) og hvis du kan komme ind i WinXP på den måde, skal du fjerne driveren fra den enhed du tror skaber fejlen. Hvis du ikke kan komme ind, så kunne det godt være en fejl i et RAM-modul. Hvis computeren lige er installeret, så skulle du da prøve at starte installationen forfra.

Kommentar
Fra : Ggaz

Dato : 18-01-05 05:50

Vi har også prøvet at skifte RAM nu, men ej heller det virker

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-01-05 06:53

Jeg forstår ikke lige denne, Ggaz skrev den 20-12-2004: "Prob. er bare vi ikke kan komme i XP efter vi har formatteret
". Selvfølgelig kan du ikke komme ind i XP efter at du har formateret, så skal XP vel først geninstalleres?????
Iøvrigt formaterer man ikke med 'chkdsk'. Er der en begrebsforvirring her eller hva'????

Kommentar
Fra : Ggaz

Dato : 18-01-05 07:16

Nej, det er nok mig, der ikke har formået at udtrykke mig klart nok...
Efter formatering begynder den jo automatisk at installere xp og jeg får også de billeder frem, hvori xp hvor "vidunderlig" en verden, der nu åbner sig og hvor lang tid der går, før den er færdig og alt det der. Når den så er færdig med det plejer den jo automatisk at genstarte pc og så skulle den ged jo være barberet. Prob. er bare at efter den har genstartet, så kommer jeg aldrig ind i XP, men starter forfra. Er det for kringlet skrevet, eller?

Kommentar
Fra : thewolf

Dato : 18-01-05 16:00

Hei
Og du har den slik nå at den booter fra din harddisk ??, står den fremdeles på boot fra din cdrom da starter den forfra igjen

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-01-05 19:40

Hej igen det hjalp lidt på forståelsen. jeg har lige været så dum og lave en åndsvaghed. jeg skulle også have installeret XP på en nyformateret HD. For at være sikker på at den bootede fra CD satte jeg både 1.2.3 boot til CD-ROM. Det er jo lidt tåbelig, så sker lige præcis det du skriver, installationsprogrammet bliver ved med at genstarte fra CD. Gå ind i BIOS og sæt 1 boot til HD-0, 2 til CD-ROM, og 3 til Floppy, og genstart så maskinen. Hvis maskinen ikke kan starte op fra HD (installationen er ikke færdig), skulle den gerne efterfølhgende boote fra CD. Hvis det stadig ikke virker så sæt 1 til CD-ROM, 2 til HD-0, 3 til floppy.

Kommentar
Fra : Ggaz

Dato : 19-01-05 07:50

hæ-hæ-hæ... tjah, nu bliver jeg helt i tvivl om hvad den står til at boote fra, men din forklaring lyder slet ikke så tosset. Sådan en helgardering kunne jeg også finde på at lave, så det får jeg lige fulgt op på, og så vender jeg tilbage

Kommentar
Fra : Ggaz

Dato : 24-01-05 07:03

Næh Brassovitski - det var desværre heller ikke det. Men nu har jeg fjernet netkort og et soundblasterkort og nu kan jeg komme på sådan cirka hver 3. gang - fejlsikret tilstand virker til gengæld hver gang. Jeg har i enhedshåndtering deaktiveret en stribe lydkort og så lykkedes det første gang efter. Rammene er også byttet ud og det hjælper heller ikke. Ved simpelthen ikke hvad jeg nu skal finde på. Det er en ældre pc, som skulle bruge til børnenes skoleopgaver og spil - de skal ikke være på nettet, men alligevel... lidt træls at have postet penge i både hd, processor og strømforsyning uden at blive belønnet for det. Det er vist det man kalder en hurra-computer - det råber jeg ihvertfald når det lykkedes mig at komme på. Nogen forslaw?

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 24-01-05 08:50

prøv at fdiske mbr
start med diskette når den ender i A: skriver du fdisk /mbr

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 25-01-05 23:27

Jeg kan se at det er en "ældre" pc du arbejder med og du har købt en ny harddisk, hvor stor er den og er du sikker på at den understøttes ?
jeg kan ikke se hvor gammel din pc er, men i bios kan du også sætte den til default og derved skulle du gerne komme tilbage til " nul " er du sikker på at XP kan køre på den pc? (tænker på bios m.m)
jeg ville nok sætte den harddisk på en anden pc som slave og se om den er iorden (det skulle den være da den er ny eller hva?) her kunne du også dele den i drev og formater et drev ( C:\ ) de andre vendter du med.
Sætte den som master og installer XP ved første genstart tager du den fra og sætter den tilbage til børne pc og fuldføre install og formatere resten af harddisken.

Husk Windows veje er uransaglige .....