/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Problemer med Nvidia PCI-kort under Win ~
Fra : Brassovitski
Vist : 397 gange
170 point
Dato : 25-11-04 19:29

Hej
Jeg har en Compaq-PC, som skal gøres klar til salg. Jeg har kørt med win XP home på den og havde ingen problemer med videokortet. Nu har jeg så geninstalleret de programmer der blev leveret med maskinen, herunder styresystemet Win 98. Når jeg installerer grafikkortet (Nvidia GeForce 2 MX/MX400), går det helt fint, og første gang maskinen genstartes ser alt godt ud. Næste gang maskinen genstartes kommer der en boks med beskeden at grafikkortet er i konflikt med en anden enhed og at driveren ikke kan finde fri hukommelse (kode 12). Under system, kan jeg se at der er 4 enheder der sluger en hel del hukommelse, der er 4 enheder der alle hedder systemkortudvidelse til ACPI BIOS. Jeg tror det har noget at gøre med at der er 4 PCI-slots i maskinen. XP-kan jo sagtens håndtere dette da XP jo styrer al hardware via softwaren. Kan jeg evt. installere et eller andet software der kan overtage denne funktion under Win 98, eller findes der en anden måde??? Jeg har den sidste nye driver til Win 98 fra GeForce's hjemmeside.
Jeg har prøvet at deaktivere en af ACPI udvidelserne men det vil maskinen ikke acceptere.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 25-11-04 20:41

gå ind i bios (normaly del under start af pc,eller f2 ...???)og deaktiver aspi - disable - save and exit når du forlader bios.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 25-11-04 21:53

Har du nogle ISA-kort eller andre PCI-kort i maskinen, som måske ikke er så samarbejdsvillige.
Har du måske et punkt i bios der tillader Windows at styre IRQ's m.m

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 25-11-04 22:21

Du kunne måske hente drivere på hp's hjemmeside:
http://www.hp.com/country/us/en/support.html
Søg efter din model.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-11-04 22:24

Til "xou"
Der er ikke noget der hedder aspi i min BIOS. Det eneste som umiddelbart har niget med PCI slots at gøre er et punkt der hedder "PCI Bus Mastering".
Til "Soenne"
Det eneste PCI kort der ellers er i maskinen er et Ethernetkort/LAN, dette virker dog upåklageligt. Det der undrer mig er at alle PCI enheder står til IRQ 5, undtagen Onboard grafigkortet det står til IRQ 11.
Jeg har overvejet at disable "PCI Bus Mastering", spørgsmålet er så om det ikke bare resulterer i at maskinen slet ikke kan finde PCI-slotsene?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-11-04 22:26

Til "Dr_Dydenak"
Nu er det jo ikke et HP-kort, vel! Jeg tror ikke HP leverer drivers til GeForcekort.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-11-04 23:21

Lyder som en konflikt med det onboard grafikkort? Kan du ikke slå det fra?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-11-04 11:57

Til "tedd" onboard grafikkortet er slået fra både i BIOS og under system i Windows. Jeg har i mellemtiden fundet ud af at ACPI udvidelsen til BIOS har noget at gøre med Advanced Power...... Altså avanceret strømdtyring. jeg tror det har noget at gøre med styringen af dvale osv.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-11-04 15:02

Dr_Dydenak kan jo have ret! Det kunne jo godt være nogle bundkortdrivere der skal installeres! Det er nok ikke helt normalt at alle IRQ står til irq 5!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-12-04 22:26

Hej
Jeg lader lige tråden være åbven lidt endnu, da der ikke er kommet nogle brugbare svar??

Annuller spørgsmålet
Fra : Brassovitski

Dato : 09-03-06 09:37

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
Har købt en anden model grafikkort, stadig et Nvidea PCI, og det virker upåklagelig.
Tak for diverse input.