/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Behandling af egetræ
Fra : olarsen
Vist : 34692 gange
200 point
Dato : 19-11-04 22:56

Vi har købt et nyt ubehandlet massiv egetræsbord, vi vil have bordet oliebehandlet og vil helst gøre det rigtigt 1. gang. Hvilken slags olie skal man helst bruge?
Koldpresset rå linolie, alm. rå linolie eller linolie blandet med div andre ting, f.eks. petroleum.?

vh ole

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-11-04 23:03

Det bedste vil være, at få fat i noget olie specielt til egetræsmøbler.
Det kan du få at vide hos en møbelhandler hvad der skal bruges.
Tror forresten, at man mest bruger voks på egetræ.
mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-11-04 23:09

Vi har sæbebehandlede egetræsborde, spisebord og sofabord med ditto møbler (Wegner) og de holder sig lyse og smukke alene ved afvaskninger med sæbespånevand.
Oliebehandling gør dem mørkere da der er noget med garvesyre som man får ud ved afvaskningerne, men det er jo mest en smagssag.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-11-04 01:11

Det er rigtigt at oliebehandling gør egetræ lidt mørkere, men det har også sin charme, jeg foretrækker at bruge en madolie (Majs eller olivenolie) som påføres i et tyndt lag, trækker 1/2 time, påføres lidt igen de steder der har trukket, vent igen 1/2-1 time, og tør så overskud af. Samme metode bruges på bøgetræ, også køkkenbordplader. Det er faktisk den behandling færdigolieret køkkenbordplader får fra fabrikken.
http://www.byggekram.dk/sw1732.asp
Linolie er for lang tid om at tørre, og toner for meget.
http://www.linolie123.dk/shop/default.asp
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 20-11-04 08:42

Jeg har flere gange lavet skulpturer i bl.a. egetræ, hvor jeg har brugt sandpapir i korn 1200 til sidste pudsning, og derefter givet det en blanding af 2 dele vaselineolie, og 1 del bivoks, der er smeltet sammen, og derefter har fået lov at størkne. det giver et flot og lækkert resultat, hvor farverne rigtigt kommer til sin ret.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-11-04 12:26

Jeg ville bestemt nøjes med ren Bivoks. Det giver et utroligt flot og holdbart resultat. Denne behandling tillader en naturlig ældning og patinering, der på længere sigt giver det suverænt flotteste resultat. Næsten al rigtig gammel eg er behandlet på denne, man kunne næsten sige "Originale" måde.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 21-11-04 00:25

HALLO derude.

Jeg har fået en masse ubrugelige svar, ikke at det skal lyde som om at jeg utaknemmelig, men vores nye bord skal have oliebehandling, O-L-I-E-B-E-H-A-N-D-L-I-N-G. Jeg har i dag fået et råd der hedder koldpresset linolie med 20% terpentin. Lyder det fulstændig ud i skoven? Det vi ønsker er den lidt brunlige glød træet får når der kommer olie på.

vh ol(i)e

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 21-11-04 00:50

Nej det er ikke helt i skoven, og derfor fik du også et link til linolie.
Terpentinen er med til at få det til at trække langt ned i træet, og derfor skal du udføre behandlingen LANGT væk fra opholdsrum.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-11-04 01:09

olarsen

Nu har 4 mennesker brugt tid på at hjælpe og råde dig. Og dit svar er: "En masse ubrugelige svar".

Skam dig; Hvorfra VED du at det er OLIE-behandling??? Det er vel ikke behandlingen I er interesseret I, men mere effekten? Det er det VI har prøvet at hjælpe dig med. Men det fatter du ikke ikke en skid af, din ubehøvlede egesplint.

Nu er der kun 3 hjælpere tilbage. PisonYou Arne.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 21-11-04 11:42

Tak for svaret pallebhansen.
Palle, du er den som er kommet ind på det som er brugbart, så point'ene går til dig. Tak for hjælpen til alle.