/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvem kan definere forskellen???
Fra : Keldd
Vist : 635 gange
100 point
Dato : 17-11-04 17:56

Da jeg her på det sidste har gået og følt mig mere og mere intellektuel,
vil jeg godt vide forskellen mellem poesi og prosa.
Jeg har sådan set besluttet, at blive enten poet eller digter,men føler jeg har
brug for lidt assistance, her i begyndelsen,af min vej,mod toppen af berømmelsens tinder.
I her på " Kandu ",har jo nogen gode manerer,og kan lide at hjælpe folk, i deres kamp for at finde
deres rette ståsted i livet. Jeg ser derfor frem til at blive ledt på rette kurs,og vil derfor
være jeres hengivne
Keldd
Nå jeg så er blevet berømt og rig,vil jeg love, at jeg en gang imellem vil tænke (lidt) på jer.
Godt nok er spørgsmålet alvorlig ment (meget), men jeg ser også gerne,
da jeg helst ikke vil virke storsnudet,at der bliver talt om andet end MIG.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : xt600e

Dato : 17-11-04 18:03

poesi = lyrik = prosa
xt600e

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-11-04 18:08

Hallo Keldd
Er det de nostalgiske tanker om de gamle AA-blade der har fået det intellektuelle frem i dig

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-11-04 18:09

Keldd> Jeg skal lige leve op til mit ry
http://www.sentura.dk/skrivetips.html

Held og lykke i en anden verden end her på kandu.dk

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-11-04 18:09

Se alle os, her i Kandu
Vi kan fandme, ka vi sku.
Og skulle du tænke på poesi
Så er det også nået vi ka li.

Og går du hen, og blir lidt for fin
Så ska vi sku nok gøre dig til grin
Men sku du en gang, blive rig og berømt
Så sørg for at Kandu ikke blir forsømt.
Copyright: VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 17-11-04 18:37

lyrik = prosa, næppe! lyrik er et digt der beskriver følelser og natur billeder og sån, mens prosa fortæller en historie, lær det!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-11-04 19:02

dova:
Så'n ca.
jakjoe:
You are the best.
Palle.
Respect -- ha ha ha ha .
xy.....
Jeg ser jeg har en strålende fremtid for mig,det er jo lige mig kan jeg se.
xt600
Taget til efterretning.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 17-11-04 19:26

Til poeten Keldd:
Prøb fyldepennen.dk de tager både poesi og prosa, så behøver du slet ikke kende forskel -
og hvis du ikke vil kendes ved os, når du bliver noget så rig og berømt, så kan vi jo altid prale med at vi næsten har kendt dig

Men må vi ikke få et lille eksempel på din digterkunst??

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 17-11-04 19:27

- og hvis du skriver prøb i stedet for prøv, så drop det hele, sorry

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-11-04 19:48

The Ripley:
Næh,for hvis I er efter mig,vil jeg meget hellere være ham der fejer gulvet henne på margarinefabrikken.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 17-11-04 20:00

Søde Kelld

Giv nu et lille digt - eller en novelle,
Hvis vi skal bakke dig op som berømthed, må vi da have noget at rose dig af

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 17-11-04 20:01

Ellers kan du jo altid gå og citere dem der har turdet henne på margarinefabrikken

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-11-04 20:29

The Ripley.
Det kan jeg ikke ,jeg skal først lære det,men følg mig i årene fremover,
så skal du nok få en autograf,når jeg er blevet berømt (gratis).
Hilsen
Keldd.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 100 point
Dato : 17-11-04 20:35

Poesi är konsten att skriva poem; litterära verk avsedda att läsas eller reciteras. Poesi kallas också skaldekonst, lyrik, dikt och vers. En nu något föråldrad benämning på ett diktverk är "kväde".

Poesi eller vers, är till skillnad från prosa, skrift eller tal som är bundet av t.ex. versmått, rim eller bara uppställningen av ord. Där prosa försöker övertyga på ett innehållsmässigt plan försöker poesi övertyga på ett formellt.

Det finns också former av poesi som är helt improviserad och spontan; t.ex. surrealistisk poesi. Avsikten är då att släppa ut känslor och drömmar "direkt ur hjärtat" utan att låta intellektet filtrera innehållet.

Läran om poesi kallas poetik.

Eftersom poesi ursprungligen var avsett att reciteras och prosa att läsas finns det anledning att anta att poesin är äldre än prosan. Att binda orden i ett regelbundet mönster gjorde det lättare att minnas texten.

Hmmm - filans at vore svenske/halvdanske naboer kan bedre hvad -- Er det hvad du ville have svar på Kelld ???

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 17-11-04 20:38

Wow - nu har jeg fundet formålet med mit liv
Jeg vil interviewes i ekstrabladet, når du bliver berømt - overskriften skal være: "Han drømte egentlig om et liv på margarinefabrikken"
Husk autografen - og held og lykke

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-11-04 20:50

Keldd, vi vil bestemt ikke være efter dig, og syntes ikke dine evner skal gå til spilde henne på den skide margarinefabrik, forøvrig er de så "fedtede" der henne, at man ikke får til smørret.
Vi er stolte af at kende ham den store digter, og en dag vil jeg fortælle mine børn: Tjaa, jeg var faktisk med til at få Keldd igang, og se nu sælges hans bøger, på linie med Rifbjerg, og han er også kommet på statsbugettet, med 300000kr om året.

Hvis det ikke går Keldd, hvad det selvfølgelig gør, såå kan du blive mekaniker hos prins Joachim, og holde hans bil fintrimmet i motor og bremser. Og står han ikke lige og mangeler en habil mekaniker, såå kom ud til mig, og hjælp med ungernes knallerter, det ved jeg du kan.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-11-04 22:21

Hr.Pallebhansen:
Min forfatterkarriere har jeg i sinde at holde indenfor "Kandu's" døre.
For mellem os to, skal jeg sige dig,at folk i det ydre samfund ikke har de kvaliteter,der skal til for at sætte pris,
på det jeg havde tænkt mig at udføre,selvfølgelig til gavn for dem.
Jeg er en smule ked af, at jeg nu ikke bliver svinsk rig,men på den anden side slipper jeg for de utålelige
Papparozi fotografer,og autografjægere.
Og med hensyn til Rifbjerg den undermåler,tåler jeg ingen sammenligning med ham.
Med hensyn til Prins Joachim,ville det være mig en udsøgt fornøjelse at skulle servicere hans bil,det ville selvfølgelig
kun vare et par dage,indtil jeg fik klippet hans bremserør over.
Næh Palle ,røven af 4 division,det er nok der jeg befinder mig bedst,men skulle jeg vælge ,så var det nok noget med en kvalificeret chef i et værksted,fyldt med unge mennesker og gamle knallerter.
Så jeg siger tak for tilbuddet,og prøv så om du kan få øje på mig ved 7 tiden på værkstedet,det ville virkelig
have passet mig,at beskæftige mig med noget der interesserede mig.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-11-04 23:18

miritdk:
Dette var sådan set hvad jeg søgte efter:

Citat
Läran om poesi kallas poetik.

Eftersom poesi ursprungligen var avsett att reciteras och prosa att läsas finns det anledning att anta att poesin är äldre än prosan. Att binda orden i ett regelbundet mönster gjorde det lättare att minnas texten.

Stor Respect til meritdk,som jeg har lært at sætte stor pris på her på Kandu,
men som du sikkert har læst meritdk,vil jeg alligevel ikke være berømt og feteret,men kun
en ganske almindelig "Kandu" læser.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-11-04 23:35

The Ripley:
Jeg må sige du stiler højt

Citat
Jeg vil interviewes i ekstrabladet, når du bliver berømt

Du er en virkelig stræber,og jeg vil ikke skuffe dig.
Meld dig til SKYPE,og jeg vil tale pænt til dig,hvis jeg ellers kunne få det forbandede møg til at virke.
Den har været i stykker det meste af dagen,og lige nu er jeg ved at downloade en ny version,men det går håbløst langsomt. Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-11-04 23:46

Keldd, det er mig en stor ære, at vi nu får en kvalititschef i vores knallertbix, (Og så en pennesvinger, der også kan sin prosa), du får selvfølgelig titel af mestersvend, og selvfølgelig møder du lidt før de andre om morgenen (Hvis det er så tidligt at ingen andre er tilstede, kan du jo lige begynde med at feje gulv)(Læg lige mærke til jeg skrev gulv, og ikke gulve, for det er et haveskur med fliser der ikke er lagt endnu, men det regner jeg med du lægger)
Løn og ansættelsesforhold: Der er jo ikke rigtig kommet penge ind, så jeg regner med at du arbejder gratis de første 3 mdr. der er prøveperioden. (Ikke noget med fagforening er du klar over). Du er jo klar over du selv skal have værktøj med, tilgengæld må godt gå og nynne lidt (Prosa og lignende), bare det ikke bliver for højt, så du javer kunderne væk. (Du skal jo tænke på det er unge mennesker, der måske ikke tåler andet end høj diskomusik, og knallertstøj)
Papparozi fotografer,og autografjægere skal jeg nok holde væk, ellers må du blive og overnatte i skuret, hvis du selv har mad, lys, varme, og sovepose med.
Men om dagen kigger jeg lige over til dig/jer (Hvis vi får andre ansat), det bliver nok ved middagstiden, da jeg er ret sent oppe, og skrive i Kandu.
Ser frem til et fortræffeligt samarbejde.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-04 23:49

takker for roserne Kelld - ville nu gerne se dig skrive noget man gad læse

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-04 23:51

ps ----------- hvordan gik det med skype ?????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-11-04 23:55

Jamen Keldd
Hvor svært ka' det være.
De første Anders And havde også nogen af teksterne på poetiske vers der oven i købet rimede.
Og resten, det var bare prosa

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-11-04 00:14

mirit:
Jeg er ved at installere en ny version, (Skype) den første gik der et eller andet galt med.
Så det varer lidt,for den er utrolig langsom om at downloade.
noget man gad læse, hvad i alverden.........tror du...næh nu har jeg aldrig,det var sandelig godt jeg opgav min
kariere,når man bliver forulempet i den grad,af useriøse kritikere.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-11-04 00:23

dova:
Hvorherrebevares,havde du virkelig forestillet dig at jeg skulle tage Anders And,
som indtægt,til min strålende forfatterkariere,næh du,som jeg ser det ,var det godt jeg holdt op,
inden jeg kom igang.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-11-04 00:25

Keldd

Hvordan klarer du det uden skype?

Hilsen ans

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-04 00:38

sidder og griner meget højt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-04 00:39

Ja, der ka' du bare se Keldd, du har da også kun bøvl ud af det Skype

Ved nu ikke om det AA er sådan at forklejne.
Tror du ikke de laver penge på skidtet?

Og så siger du at du har droppet karrieren inden du kom i gang.
Ærgerligt, så finder vi jo aldrig ud af, om der er gemt en Dan Turell i dig.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-11-04 00:43

miritdk

Har du også lagt mærke til stilheden

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-11-04 00:50

Palle:
Jeg har intet mod at feje gulv,men den der med fortræffeligt samarbejde,har jeg lidt svært ved at få øje på,
al den stund ,det jo er mig der laver arbejdet.
Det har jeg som sådan heller ikke noget imod,og vær sikker på jeg nok selv skal tage værktøj med,
jeg har nemlig set hvad I Jyllændere går og fusker med,ja fusker.
Løn og ansættelsesforhold.......der er ingen penge i kassen......ingen fagforening....sove i skuret.
Selvfølgelig kunne jeg klare det.
Men hvad jeg IKKE kunne klare var,at jeg skulle rende rundt med den viden,at du sad og skrev for
KANDU,må jeg være fri,magen til friheder der er nogen der efterhånden tager sig,er da helt
horribelt.
Hilsen
Keldd

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-04 00:55

ans ???????????????????? forstår dig vist ikke lige

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-11-04 00:56

Skriver noget her til jer piger imorgen,nu skal jeg installere Skype.
I kan bare vente alle tre.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-11-04 00:57

Skal det nu installeres igen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-04 00:58

ans jo det gik op for mig - er vist overtræt

kelld - øhh hvornår var det lige du påbegyndte den installation

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-11-04 00:59

miritdk

Troede bare at Keldd havde prøvet at "ringe" flere gange til dig men at der nu havde været en pause.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-04 01:03

Øh, det var da vist omkring 21:40 synes jeg at der stod noget om i en anden tråd

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-04 01:03

lol@ans.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-11-04 09:38

Kommer igen senere,hvis der er nogen af jer der finder ud af noget om Skype,
så skriv det her.
Mit drivhus har fået en del ruder blæst ud,så jeg skal ud og samle glaskår op.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 18-11-04 10:09

Heeej Keldd
Jeg har hørt det er meget ensomt at være poet - såe hvis du sku få lyst til at lave noget a la Benny Andersen/Dissing. Du ved Svantes Viser, så vil jeg gerne være din makker.
Du har jo sikkert set at jeg har megatalent, hvis du har set mine raps her på Kandu,- det er jo på en måde også en form for poesi. Og så er jeg god til at udtrykke følelser i min sang lige som Dissing. Men jeg kan se at Palle også har talent...
Hvad synes du om den ide?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-11-04 10:38

mulberry:
Hvor er jeg glad,for dit tilbud om at blive min makker,desværre må jeg afslå tilbuddet,
da min karriere er stoppet inden den er begyndt.Dit store talent som der er uomtvisteligt,vil jeg
følge fra sidelinien her på Kandu.Hvis du skulle få lidt interne problemer, ser jeg gerne
du får fat i mig over SKYPE,hvor der kan aftales tid,til en audiens.(hvis det skype møg ellers ville virke ordentlig).
Jeg forbliver (som bekendt)din til døden hengivne Keldd.

og nu skal jeg ud til det dumme drivhus der er blæst i stykker.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-04 11:50

Lokumsdigter ; spar din flid.
Sæt dig hel're ned og skid !!!

Nåeh... det er hér I leger

Jeg syntes også der blev så stille andre steder

Lad mig bringe lidt intellekt ind i tråden : http://shakti.trincoll.edu/~akurd/e-poets.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-04 12:08

LOL molokyle - tråden har jo også bare været her siden igår

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-11-04 12:10

molo

Vi er på Skype

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-04 12:18

ans -> Her du læst min æbleskive kommentar fra i formiddags ?

Skype them high !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-04 12:22

ans -> Minuttet efter

Jeg var lige voldsomt optaget af et fix.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-04 12:36

Hov hov... nu skal I ikke tro jeg er blevet narkoman !

W3.org remarks on CSS 2 Position:fixed : http://www.w3.org/Style/Examples/007/menus.html

..og en diskussion med Jørgen Farum Jensen ( http://webdesign101.dk/ ) om brugbare 'hacks' :

1.) http://doxdesk.com/software/js/fixed.html
2.) http://devnull.tagsoup.com/fixed/

Bare sådan nørd og nørd imellem

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-11-04 12:46

molo:
Mange tak for henvisningen,og jeg ser du selv bevæger dig i de litteratære kredse (latrinære).
Men min beslutning om at forlade forfattergerningen på internationalt plan,står fast.
Jeg har i mellemtiden fundet ud af,at jeg er nul og nix,og befinder mig sådan set rimeligt med det.
Nu må jeg sige, at det har også gjort sit til det,at pigerne har mobbet mig.Nu har du jo været lidt væk,
men de har haft meget travlt med at nedgøre min person [hør] og sige grimme ting om mig (tror jeg),
så nu vil jeg igen være, en ganske almindelig "Kandu" læser, ligesom jer andre.
Hilsen
Keldd

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-11-04 12:50

Keldd

Fik du ryddet op i haven.

Vi har da ikke moppet dig

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-11-04 13:27

ans:
Drivhuset er repareret,og det ryger på containerpladsen næste gang det går galt.
Jo I har moppet mig.
Det er noget I gør ubevidst,fordi I er kvinder og jeg vil som den karakterfaste type jeg er,
vælge at neglishere det. (Jeg kan ikke finde ud af at stave til det,så læs ignorere i stedet for.)
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-04 14:23

Keldd ->

Citat
..ganske almindelig "Kandu" læser,..

Hva' fabler du om ?

Man bli'r sgu da heller ikke drillet af pigerne for at være poet ?

Tværtimod finder pigerne dig interessant, følsom, spændende, mystisk og anderledes

JEG scorer ALDRIG !!!

1.) "Hva' laver din mand ?"
2.) "Han er EDB mand"
3.) "Guuuuuud, dét må da være kedeligt. Har du ikke en elsker ?"

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-11-04 15:00

molo.
Jamen tak fordi du bringer det på bane, du mangler bare lidt væsentlige ting som:
Rig dødflot og en fremragende elsker selvfølgelig

Og så selvfølgelig,det bedste af alt:

Jeg er yderst beskeden.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-04 15:27

Keldd
Vil lige gøre opmærksom på, at hvis jeg mobber nogen er det ikke ubevidst

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-11-04 15:39

dova:
Så gør det ordentligt,meld dig til SKYPE,som
virker rigtig godt idag.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-04 15:52

haha tror keldd savner alle dem der er på arbejde

og vi har da ikke moppet dig keldd - bare sådan hvisket lidt om dig

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-11-04 16:43

miritdk:
Ja den er god med dig,og selvfølgelig savner jeg dem der er på arbejde. (det har jeg selv været)

Og ja ,jeg havde ret,jeg vidste I gjorde det, I er altså rigtig tarvelige

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 18-11-04 17:15

xyzzygy har givet et svar kl. 18.37.

Jeg har fundet noget poesi af Rumi frem:

Out beyond ideas of wrong-doing & right-doing
there is a field
I´ll meet you there
When the souls lies down in that
grass
the world is too full to talk about.
Ideas, launguages, even the frase
each other
doesn´t make any sense

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 18-11-04 17:25

Mere Rumi:

Don´t grieve.
Anything you lose comes round in another form.
The child weaned from mother´s milk
now drinks wine and honey mixes.

God´s joy moves from unmarked box
to unmarked box, from cell to cell.
As rainwater, down into flowerbed.
As roses, up from ground.
Now it looks kike a plate of rice and fish,
now a cliff covered with vines,
now o horse being saddled.
It hides within these, till one day
it cracks them open.

There´s the light gold og wheat in the sun
and the gold of bread
made from that wheat.
I have neither. I´m only talking about them,

as a town in the desert
looks up at stars on a clear night.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 18-11-04 17:33

Rumi:
WE ARE THE MIRROR AS WELL AS THE FACE IN IT.
WE ARE TASTING THE TASTE THIS MINUTE
OF ETERNITY. WE ARE PAIN
AND WHAT CURES PAIN. WE ARE THE SWEET COLD WATER
AND THE JAR THAT POURS.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-04 17:52

Via : http://www.kurzweilai.net (..bestemt et besøg værd !!!)

..finder man både musikere, billedkunstnere og poeter : http://www.kurzweilai.net/brain/frame.html?startThought=Artificial%20Intelligence%20(AI)

I den 'seje' menu øverst eksperimenterer man blot lidt med linkene

Snart behøver der slet ikke 'rigtige' brugere på kandu.dk. Vi kan trygt overlade sitet her til en samling chatterbots

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-11-04 18:51

mulberry:
Mange tak,og held og lykke fremover.
molo:
Dine link ser interessante ud,meeeen lidt nørdede (gud ved hvorfor).

Nu her til slut (jeg vil lukke spørgsmålet og finde vinderen om 5 min.) synes jeg I skal se dette stykke realprosa,
og tænk,sådan vil det blive ved med at gå,helt sikkert.

http://www.bozzetto.com/Flash/life.swf

En glad "Kandu" bruger,som tilsidsidst takket være jer,fandt sit ståsted i livet.

Hilsen
Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : Keldd

Dato : 18-11-04 19:02

Tak for svaret miritdk.
Poesi = at recitere
Prosa = at læse som du skriver,og lad mig så tilføje:
Realprosa = at se,kig på linket i min sidste kommentar.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 18-11-04 19:57

Ærgerligt, at en stor digter gik tabt på grund af storm

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-11-04 20:45

mulberry:
Den sensationshungrende verdenspresse må desværre
opgive deres forehavende i denne omgang.
Hilsen
Keldd.