/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kan man det (og hvor meget)?
Fra : Soran
Vist : 5724 gange
200 point
Dato : 21-10-04 00:46

Jeg er ved at overveje at købe en lejlighed, men specielt toilettet trænger til en kærlig hånd. Banken vil gerne låne mig ekstra til det, men så skal jeg komme med et skud på hvor meget jeg skal bruge..

Væggene skal pudses (noget jeg selv kan klare), men når jeg nu var i gang havde jeg et par drømme som jeg gerne ville høre jeres mening om er til at lave/få lavet (de ting som man ikke selv må)... Rummet er ca. 1x4-5 m. (smalt) og har først skabe over en stor radiator, så vaske arrangement, så en bruser og endelig toilettet... Faldstammen er synlig ovre i højre hjørne længst væk fra døren (hvis man skal bruge det til noget). Det er i stueetagen, og der er kælder under.

Det jeg ville var så at bytte om på toilet og bruser, så man kunne lave en niche sidst i rummet, og når jeg var i gang ville jeg fjerne radiatoren og lægge gulvvarme... Jeg har set man kan få noget, der ikke behøver komme så langt ned fordi rørene ligger tæt (er det noget værd?).

Men spørgsmålet er om det er et meget stort og kosteligt projekt - hvilket min far mener? Her tænker jeg på materialer og arbejdskraft ved det man ikke selv kan klare...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-10-04 00:54

Før du går videre med dit projekt, skal du spørge ejendomsforeningen om tilladelse.

Kommentar
Fra : Soran

Dato : 21-10-04 00:58

Skal jeg nok huske... Men venter lige med at spørge til jeg ved om det overhovedet er noget jeg vil koste på... Og at jeg ejer den selvfølgelig He he...

Men tak for påmindelsen!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-10-04 01:04

Faldstammen kan du ikke få flyttet, den går jo videre til de andre etager.

Kommentar
Fra : Soran

Dato : 21-10-04 01:18

Vil jeg heller ikke... bare afløbet til toilettet... og så lave en rist hvor det har været....

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 21-10-04 01:44

Kære Soren
Min ide er at du ringer til det nærmeste byggemarked og beder om at tale med en, der VED noget om badeværelser og noget om, hvad man må og ikke må. De har reglerne derude.
En ide, er at du ringer til en blikkenslager i byen og spørger om han vil komme ud og kikke på det. Du kan jo sige at du vil lave det meste selv, men der nok bliver nogle ting, hen ad vejen som hans firma skal hjælpe med. På den måde kan I gøre hinanden en tjeneste. Skulle det koste en ½ timeløn at få manden ud, er det jo nok givet godt ud alligevel. Bare skriv en liste om alt hvad du vil spørge om, så du ikke glemmer noget. Held og lykke med det hele.
Mange hilsner fra Maya

Kommentar
Fra : Soran

Dato : 21-10-04 01:56

Tak for tippet Havde jeg selv overvejet, men da jeg ikke har købt endnu ville jeg helst ikke hive ham med... Tager jeg ham med til en fremvisning ser det ud som om jeg meget gerne vil købe, og så er det sværre at handle om prisen

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-10-04 07:55

man kan lave en tilkobling på en faldstamme, men om det bliver pænt er en helt anden sag.
dyrt bliver det næsten helt sikkert, men meget afhænger af om du ønsker de billigste fliser fra byggemarkedet, selvom håndværkerregningerne er den største post.

et råd fra den arkitektstuderende er, lad være at sætte fliser op selv, med mindre du har helt styr på det!

det løber nemt op i 50000kr.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-10-04 11:07

Hej
Se det er jo lige netop ved sådanne spørgsmål/opgaver det bville være rart at have nogle billeder at kigge på, men umiddelbart vil jeg give 'jomfruane' ret i at 50.000 meget hurtig kan bruges på et sådant projekt. Og det er helt klart at du skal have en autoriseret VVS-installatør til at hjælpe dig. Lige så snart du begynder med noget der hedder flytning af vand og afløbsinstallationer er det ulovligt at lave det selv, og hvis det ikke laves korrekt kan det give dig store omkostninger senere, ved et evtuelt salg. Der er vel også noget El der skal flyttes, dette kræver også en autoriseret El-installatør.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-10-04 14:13

Lejligheden du har kig på ligger i stuen med kælderen under.
Se det hjælper lidt,hvis du skal flytte toilettet.
Det burde ikke være så svært for en vvs`er at gøre det.Der skal skæres en gren (hedder det)ind på hoved faldstammen,bores hul i gulvet hvor toilettet skal flyttes hen til,og så nyt rør hen til grenen.
Så skal der flyttes lidt rundt på vandrørene,heller ikke nogen hovedpine.
Hvis du vil have gulvvarme,kan det også lade sig gøre.
Jeg vil dog ikke foreslå en vandbaseret løsning,men EL.Disse elmåtter eller tynde elledninger fylder ikke ret meget,
og er let at lægge fliser henover.Så kan du evt. fjerne radiatoren,og få den proppet af ,hvor den har siddet.
Jeg ville gerne give dig en ca.pris her,men må hellere nære mig da jeg ikke har set det.
Hilsen Keldd. (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : Soran

Dato : 21-10-04 15:59

http://www.soran.dk/bad.bmp

Hvis det hjælper...

Og du må meget gerne skyde Keldd - ikke noget jeg hænger dig op på senere

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 200 point
Dato : 21-10-04 17:19

Soran:
Som jeg ser det her,behøves der sikkert ikke at skæres ind på hovedfaldstammen,
men blot ændres på faldrørsføringen,og ligesådan skal der jo ændres på vandrørene.
VVS arbejde et sted mellem 6 og 8000kr.højt sat,og så skal radiatoren væk,men det burde stadig række med prisen.
El arbejde i gulv og lidt op ad væggen til thermostat og regulering af gulvvarme,ca.3-4000,igen højt sat.
Så skal du selv lægge fliser på gulv max. 1500kr.i materialer.
Og lige til sidst,skift også den oldsag af et toilet ca.1200kr.for et nyt hvis du selv klarer den.
Lån 20.000 i banken,og lad spørgsmålet stå åben,og fortæl om de priser du selv finder ud af hen ad vejen,
hvis du kommer så langt med projektet.
Det væsentlige er at du fortæller de forskellige NØJAGTIGT hvad du vil have,ellers er der alt for mange der kommer med (dyre) "gode" Idèer .
Hilsen
Keldd. Og så kan du jo prøve at hænge mig op på den omgang

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 22-10-04 19:37

De ændringer du vil udføre er af sådan størrelse, at du skal huske vådrumsbehandling. Det vil sige alle væggene i hele brusenichen og min ½ meter udenfor er vådrumszone, atså fuld vådrumsbehandling. De resterende vægge er i fugtig zone og skal have en behandling så de er vandafvisende. Da du har gulvafløb i brusenichen bliver hele gulvet og 10 cm op ad alle vægge ligeledes rådrumszone og kræver fuld vådrumsbehandling.

Er det smart at have brusplads ved vinduet?

Kommentar
Fra : Soran

Dato : 22-10-04 20:04

Da der ingen udluftning er i rummet synes jeg umiddelbart ja

Godkendelse af svar
Fra : Soran

Dato : 22-10-04 20:08

Jeg giver dig den Keldd... Spørgsmålet er nu blevet lidt uaktuelt, da jeg lige i dag har fået at vide, at en anden har overbudt mig og den er solgt... Så med mindre alt går galt får jeg ikke brug for det

Dit svar virkede mest udspecifiseret, så derfor går den til dig... Mange der har gættet højere end dig, så kan godt være det bare er fordi dit svar var det jeg håbede på he he...

Tak for deltagelsen til alle!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-10-04 21:22

Selvtak Soran,og spørg igen når du har fundet noget andet,
vi kan jo ikke have du render rundt og sover på opgangene.
Dem der har gættet højere end mig,ha ha, tja materialerne skulle der jo ikke bruges noget særligt af,
så er det bare med at få det til at hænge sammen på den rigtige måde,piece of cake.
Hilsen
Keldd.