/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Ejendomsmægler
Fra : ss8878
Vist : 8424 gange
100 point
Dato : 10-10-04 18:27

Hej.
Jeg blev HH student her i juni 04 med et snit på 9. Nu vil jeg gerne læse til ejendomsmægler. Sådan som jeg forstår det skal man først have 2 års relevant erhvervserfaring. Det kan f.eks være hos en ejendomsmægler som elev eller lign. Men kan relevant erhvervserfaring også være at man bliver elev i en bank eller hos et finansieringsinstitut?. Når man så har fået de 2 års erfaring kan man så søge ind på den åbne uddannelse som finansiel rådgiver. Jeg har også læst at man kan læse til finansøkonom også begynde derfra. Hvad er bedst?. Efter at disse ting så er blevet gennemført skal man arbejde 2 år hos en ejendomsmægler og derefter bliver man så autoriseret ejendomsmægler. Når man så arbejder hos mægleren er man så ejendomsmæglerassistent eller hvad er man? og skal man i løbet af det 2 år tage nogle kurser for at kunne bruge titlen som autoriseret ejendomsmægler?.

Jeg talt med en del skoler og mennesker og ingen af dem har kunnet give mig rigtigt svar. På nogle skoler ved de tydeligvis ikke hvad de taler om. På et erhvervsakademi blev jeg informeret om at når jeg havde læst til finansøkonom var jeg ejendomsmægler! Utroligt!

Jeg håber på nogle gode svar på forhånd tak.

Kommentar
Fra : binky

Dato : 10-10-04 19:32

Prøv at søge på google under ejendomsmæglerelev eller trainee. Jeg har fået resultater både med lægesekretær og advokatsekretær derigennem. Det er et forsøg værd. Ellers var det nok en ide' at kontakte en ejendomsmægler, så du kan forhøre dig der.
Held og lykke.
mvh
binky

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 10-10-04 19:39

Det er noget af en langhåret udannelse du skal i gang med, men god fornøjelse.

Det kan være svært a få et konkret svar da uddannelsen er ved at blive lavet radikalt om i denne periode, men kontakt eventuelt Niels Brock de ved det og har nogle dygtige studievejledere

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 100 point
Dato : 10-10-04 20:01

Du kan søge elevplads i en bank eller kreditforening. Her kan du læse til finansøkonom og tage ejendomsmægleruddannelsen på merconomstudiet. Alle disse uddannelser betales af din arbejdsplads.

Jeg er selv ansat i Bank/Realkreditinstitut. Næsten alle de elever vi får, går denne vej. Når er færdig med finansøkonomuddannelsen og er blevet ejendomsmægler på Merconomstudiet, giver det også mere i lønningsposen, og åbner vejen til "bedre/højere" stillinger.

Bare se at komme igang. Held og lykke. Jeg forlader snart (næste sommer) arbejdsmarkedet, efter 43 år i samme pengeinstitut.

De venligste hilsener
Franksp

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 10-10-04 20:02

Jeg har læst til ejendomsmægler. Det er godt nok nogle år siden efterhånden så det kan være at det er lavet om. Jeg er ansat i en bank og fik godkendt det som 2 års relevant erhvervserfaring. Mange ejendomsmæglere har baggrund i en bankuddannelse så det er måske ikke helt tosset at starte med en en bankuddannelse. Så har du også noget at falde tilbage på måtte der komme dårlige tider for ejendomsmæglerbranchen. Starter du hos en ejendomsmægler nu så vil du være ejendomsmæglerelev og ikke assistent. Det der nye med finansøkonom har jeg ikke styr på. Du kan kun kalde dig statsautoriseret ejendomsmægler når du har søgt om at få autorisationen og fået den. Som jeg husker det skal du indbetale nogle kr. for autorisationen, have bestået eksamen, have de 2 års erfaring plus der er noget med at man skal stille en sikkerhed for forbrugere evt. erstatningskrav imod dig. I den bank hvor jeg er ansat bliver der tit slået ejendomsmægler job op som ledige så var du i en bank havde du også adgang den vej.

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 10-10-04 20:07

Har du kigget på http://www.de.dk ?
Det er Dansk Ejendomsmæglerforening. De har et punkt der hedder
"Her kan du finde oplysninger om, hvordan du uddanner dig til ejendomsmægler"
under fanen kursus, uddannelse og job.

Mon ikke du kan finde svaret der

Kommentar
Fra : gch123

Dato : 10-10-04 21:43
Godkendelse af svar
Fra : ss8878

Dato : 13-10-04 10:38

Tak for svaret Franksp.