/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
ADSL gør det selv ??
Fra : Vatos
Vist : 1652 gange
50 point
Dato : 22-07-04 08:41

Hej

Jeg skal en af de nærmeste dage bestille en ADSL forbindelse hos Cybercity (valget af firma ligger fast pga en erhvervsaftale).

Mit spørgsmål er nu. På mit ny indkøbte hus, sidder en blå boks (5x10 cm, intet billede desværre) udenfor hvor tele-kablet går ind. Ud af boksen går en ledning til et RJ45 stik, og 3 ledninger til alm. telefon.

Er dette en gammel ADSL installation, og betyder det at jeg godt selv kan installere "lortet" og stadig benytte alle 3 telefonstik? Eller skal jeg have en tekniker ud og sætte det op for mig?

Kommentar
Fra : henrikkroejgaard

Dato : 22-07-04 08:59

Denne blå boks er "Hands off". Det er teledanmarks ejendom og jeg tror ikke de bliver glad hvis du begynder at pille ved den.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 22-07-04 09:06

Hvad er den blå boks til ?

Det vil sige jeg skal have en teknikker ud fra CyberCity ?

Kommentar
Fra : henrikkroejgaard

Dato : 22-07-04 09:14

Jeg kender ikke dens præcise funktion, men (næsten) alle ejendomme har en. Den fungere som en slags "base" for telefonindgangen til ejendommen.

Kontakt cybercity for nærmere information, de må kunne hjælpe dig nærmere.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 60 point
Dato : 22-07-04 09:25

Den blå boks er sat op af TDC, boksen samler simpelhen TDC kabler med dit kabel. Der er ikke anden inde i boksen end 3 samlemuffer.

Du kan uden problemer åbne boksen og tage de ledninger du skal bruge til din ADSL.
Det skulle ikke være nødvendigt at åbne den blå boks, du kan tage din alm. telefon ledning og tilslutte din ADSL boks, jeg tror sågar at der er et lille kabel med de rigtige stik i den kasse med installations vejledningen og ADSL boksen som du har/vil modtage.

Hvis du ikke allerede sidder med installationsvejledningen, så ven til du har den inden du splitter hele telefon nettet ad

Er du heldig (alt efter hvordan dine telefon stik er sat op) så kan du tage et kabel med de rigtige stik op af kassen... kli klik , strøm til ADSL boksen og du er kørende på nettet.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 22-07-04 09:38

Jeg tror ikke jeg får problemer med at sætte selve ADSL forbindelsen op (håber jeg). Mit problem ligger i at kunne benytte min 3 telefonstik efterfølgende, uden at skulle trække nye ledninger til alle telefonstik.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-07-04 09:39

http://www.thulinsite.dk/boks.jpg

Er det den samme boks vi taler om ??

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 22-07-04 09:42

Thulin: JA

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 22-07-04 09:45

Fra min boks går der 4 ledninger ud (udendørs). 3 til telefonstik og 1 til et computerstik.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 09:49

Det er nok et 'fællessamlepunkt' og så vil du få glæde af at læse dette tip : http://www.kandu.dk/dk/tip/4962

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 22-07-04 09:50

Jeg ville foreslå at du får en teknikker ud... På den måde er du sikret hvis der skulle ske et eller andet (Et lyn slår ned, et får kommer hen og forskrækker dig, HVAD ved jeg )... Men hvis der skulle ske et eller andet, er det stadig tdc der hænger på skylden, og IKKE dig...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-07-04 09:51

En gør det selv installation indebærer normalt at man sætter et hermafroditstik i den indgående telefonforbindelses stik. dette stik går til et ADSL skillefilter og bag i hermafroditstikket sætter du f. els. forlængerledning til dine øvrige telefonforbindelser og til sidst stikket til den telefon der plejer at sidde i stikket.
ADSL modem/router sættes til i et R45 stik på skillefiltret.
Det er sådan det skal gøres hvis man ikke har forstand på telefonledninger. Hvis du ved noget om det kan du begynde at ommontere, men så spurgte du nok ikke her.
Mit forslag er, at du enten bruger den almindelige gør det selv løsning med forlængerledninger eller får tilkøbt en montør opsætning.

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 22-09-04 12:32

Tak for svaret thulin.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 22-09-04 17:38

Du kan godt installere din adsl løsning selv, men du skal være opmærksom på en enkelt ting:

For at du kan bruge de tre andre stik, skal din adsl forbindelse være det første stik (blå/hvid) på dit telefon net. Normalt sætter man et telecap-stik op, hvor du kan bruge telefon og internet i samme stik, men det er lidt uden for emnet her.

Men det du gør er at åbne din boks (Vær dog opmærksom på om der er en plomp eller ej i din fordeler. Er der det, er det faktisk forbudt at åbne den, idet det betegnes som indbrud på din boks), finde ud af hvor livet kommer ind, connecte livet til det blå/hvide par, og connecte den anden ende af det blå/hvide par til telecap-stikket (eller hvad du nu ellers vil bruge som stik til din adsl).

Inde i cap stikket samler du det gule/hvide par og lader den komme tilbage i fordeleren. Så skal du bare forbinde resten af dine telefonstik til denne farve (gul/hvid). Og så kører du!

Det lyder indviklet, og det er det også. Men har du gjort det en gang, er det nemt nok igen. Men det er derfor man kalder en tekniker ud!

MVH Jens Heshe Knudsen, Telefagteknikerelev hos TDC!