/ Forside/ Teknologi / Udvikling / XML / Spørgsmål
10  Angband 26
URL?
Fra : Microfiber
Vist : 1557 gange
50 point
Dato : 09-06-04 20:00

Jeg har lige et spørgsmål ang. URL'er;
Hvad er absolute og relative URL'er?

Jeg mener at en relativ URL i html og xml er et link til filer om mapper, som findes på sammen hjemmeside (domæne). Men helt sikker er jeg ikke!

Jeg har ikke så mange point, så i må nøjes :(
På forhånd tak, Micro

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-06-04 20:06

relativ adresse, som er beregnet i forhold til en basisadresse. Den absolutte
adresse beregnes ved at addere den relative adresse til basisadressen.
Kilde - EDB-ord 2002. Kurt Lekanger.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-04 20:08

Jeg mener at du har ret.
Relativ er i samme mappe/hjemmeside.
Absolut er hele stien udefra internettet.
Emesen.

Kommentar
Fra : Microfiber

Dato : 09-06-04 20:11

>relativ adresse, som er beregnet i forhold til en basisadresse. Den absolutte
>adresse beregnes ved at addere den relative adresse til basisadressen.
>Kilde - EDB-ord 2002. Kurt Lekanger.

Kunne du evt. gør det lidt mere klart? Især den første sætning.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-06-04 20:53

Muligt jeg er på forkert spor.
EDB-ordbogen nævner ikke URL i forbindelse med
absolutte og relative adresser.

Kommentar
Fra : pmbruun

Dato : 10-06-04 08:52

URL = Universal Resource Locator

Med andre ord - en sti (engelsk: path) til et-eller-andet ude i verden, en "resource". Du kender dem fra addresselinien øverst i Internet Explorer eller Netscape, hvor den ofte starter med "http://". Delen før kolon angiver protokollen, d.v.s. hvilket sprog der skal bruges for at forhandle med den anden computer om at sende data. Der kan stå mange andre ting, f.eks. "https" eller "ftp". Efter kolon kan der eventuelt stå et "portnummer" - et fire-cifret tal, som som computeren i den anden ende bruger til at holde rede på hvilket program, som administrerer resourcen. For web-servere er porten normalt 80 - hvilket er underforstået, hvis du ikke skriver noget.

Delen efter "//" angiver stien til resourcen og består af en identifikation af en maskine og en sti. Programmet, som administrerer resourcen står for at fortolke dette.

En URL kan imidlertid også lade være med at starte med protokol:port//maskine/sti. I så fald fortolkes den som en sti i det lokale filsystem på din egen computer.

Sagen er nu, at een resource kan referere til andre resourcer ved brug af URL'er. Disse kan være absolutte - d.v.s. hele balladen med http:... eller de kan være relative til denne resource, og så bare være et navn eller en relativ sti med et navn.

F.eks. en XML resource kan referere til andre XML filer i nærheden med relative URLer som:

xyz.xml
abc/xyz.xml
../def/xyz.xml

For den komplette historie om URLer, kan du forsøge at tygge dig igennem standarden RFC 1738:

http://www.faqs.org/rfcs/rfc1738.html

Peter

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-06-04 16:27

Jeg mener (stadig) at du har ret.
Relativ er i samme mappe/hjemmeside.
Absolut er hele stien udefra internettet.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : pmbruun

Modtaget 50 point
Dato : 10-06-04 17:35

Jo, som sagt - et specialtilfælde er, at resourcen er en html/xml fil og den relative reference er da relativ til den mappe filen ligger i. Du siger "er i samme mappe", men en relativ URL kan godt indeholde en relativ sti - hvis pqr.xml ligger i directory /g/h/i og den refererer til abc/xyz.xml betyder det filen /g/h/i/abc/xyz.xml o.s.v.

En resource behøver nu ikke at være en fil, selv om det ofte er det. Hvis et system f.eks. bruger servlets, kan relative adresser referere til virtuelle resourcer, hvis indhold opstår dynamisk, hentes fra en database, etc. URL'er har ikke nødvendigvis noget med mapper eller hjemmesider at gøre.

Peter

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-06-04 17:45

Ok

Godkendelse af svar
Fra : Microfiber

Dato : 20-07-04 09:25

Tak for svaret pmbruun.