/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
LevertalForHunde
Fra : svendgiversen
Vist : 6252 gange
100 point
Dato : 03-06-04 18:01

Vor kun 11 år gamle sorte minipudel har forhøjet levertal.

Ca 30, er det højt?
(jeg mener at have set langt højere værdier).

Hvad er normalt?
Hvad er højt??
Er der flere forskellige levertal???

Den har kastet så alvorligt op, at min kone nu overvejer at få den aflivet
inden vi tager på sommerferie om en uges tid.

Men nu har den det bedre;
den står og logrer og spiser igen godt,
så er der alternativer?

Det er jo ikke rart at stå i Sydfrankrig med en syg hund,
og den skal ikke lide unødvendigt under den lange køretur,
men kan vi ikke gøre noget mindre drastisk??

Såvel ekspert udtalelser som gode råd om ernæring mm. modtages gerne,
På forhånd tak, Svend

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-06-04 18:19

Ej, altså!!! I må have fået levertallet konstateret via en blodprøve hos dyrlægen!!
Hvad siger dyrlægen????? Hvad er årsagen til det forhøjede levertal? Er det en akut forgiftning, eller er det noget mere kronisk?
Jeg har selv haft en berner sennen engang, som fik konstateret forhøjet levertal, da hun var ca. 8 år. Hun kom på noget specialkost, cxd -et eller andet, Og hun levede til hun blev 13! -Gennemsnitsalderen for bernersennen er altså 7 år... Jeres lille pudel er jo ung endnu, for minipudler bliver da ret gamle, gør de ikke?..

Du har forresten stillet spørgsmålet i en forkert kategori...

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 110 point
Dato : 03-06-04 18:45

Nu har jeg lige fundet papirerne frem fra min gamle hund, Ronja.
Hun fik konstateret et levertal på 136 i sommeren 1992, -det steg til 175 trods diæt. Først efter et års tid begyndte det at falde. i 1994 lå det på 141, -i 95 faldt det yderligere til 114. I -96 var det på 37,2 og kort tid før hun blev syg og døde 13 år gammel, så lå det på 28,5. Diætfoderet, hun fik hed CXD-special. Vi købte det hos dyrlægen. Hun virkede ikke på noget tidspunkt særlig syg... Men hun var altså også en meget rolig og tålmodig hund.
Det levertal, jeg her taler om, er det, der hedder ALAT. Der står på sedlerne fra laboratoriet, at normalværdien er 40. Så jeg ved egentlig ikke rigtig, hvad det er for et levertal, du taler om. Kan du ikke få resultatet fra laboratoriet? På skrift? Så kan du bedre selv se, hvad det drejer sig om.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-06-04 19:14

Foreløbig tak Birgitta,
(min kone hedder Birgitte. og det er hende der har fået oplysningerne).

>Rigtigt hos dyrlægen, kun mundtligt, men vi kan vel få analysen skriftligt.
>Og vist noget kronisk.
>Og ja mini pudler bliver normalt 16-18 år.

>Du har for resten stillet spørgsmålet i en forkert kategori...
Ikke forstået? Er der her ikke: Katte, fisk og hunde??

>Hun fik konstateret et levertal på 136 i sommeren 1992, -det steg til 175 trods diæt. Først efter et års >tid begyndte det at falde. i 1994 lå det på 141, -i 95 faldt det yderligere til 114. I -96 var det på 37,2 >og kort tid før hun blev syg og døde 13 år gammel, så lå det på 28,5.

Hvis det er samme type levertal er 30 jo ikke højt?
Det kan så ikke være ALAT? Eller min kone har misforstået???

>Diætfoderet, hun fik hed CXD-special.
Det må vi huske / købe.

>Kan du ikke få resultatet fra laboratoriet? På skrift? Så kan du bedre selv se, hvad det drejer sig om.

Godt råd, det vil vi bede om.
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 04-06-04 16:48

Hehe! Nææ, det her er nu forummet for fisk, men skidt nu med det.... ;)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-04 19:52

>forummet for fisk

Prov at gå et skridt tilbage i Kandu,
og der står "Katte, Fisk og Hunde".

Hvorfor dette afsnit totalt er domineret af svømmende dyr ved jeg ikke?
men hvor skal jeg ellers spørge om hunde??

Så vi fortsætter med vore firbenede venner.

Vi har nu fået lidt, næsten ulæseligt
(vil dyrlæger prøve at overgå læger)
ikke direkte fra laboratoriet, men håndskrevet:

De godt 30 var ikke ALAT men ALP (BASP) = 30.2
(bør normalt være under 2.9).

Og så havde den ALAT 238,
(bør være under 89 ifølge vor dyrlæge).
Noget højere end den gamle hund, Ronja, men alligevel...

Chip fik i dag lov at leve lidt længere, tak til især Birgitta.

Den leger nu igen med sin mere robuste halvsøster Chap,
har fået diæt tør kost, ikke CXD-special, men noget lignende.

Næste spørgsmål: hvad bør vi give vore ældre hunde?

De har fået tørfoder og vand,
en leverpostej-mad hver morgen,
og lidt af vore levninger fra aftensmaden.

Nye gode råd om ernæring modtages gerne, også fiske menuer,
(men friske, ikke fra lukkede akvarier)

hilsen igen, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-06-04 10:53

Sorry,
jeg har overset at "Katte", "Fisk" og "Hunde" er selvstændige afsnit i Kandu,
(jeg er normalt kun aktiv under "Slægtsforskning"; kun et ord i samme linie).

Undskyld kære "Fiskere" at jeg låner lidt spalteplads,
(I stedet for at flytte det hele tilader jeg mig en henvisning under hunde).
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-04 15:30

Nå, jeg ser at du har lavet et nyt spørgsmål i rette kategori.. det er nok en god ide.
Det var godtnok et højt ALAT tal, at Chip har.. Men med den rigtige diæt kan det da godt være, at tallet kommer ned. Hvad siger dyrlægen om fremtidsudsigter? De er jo nok afhængige af, hvad årsagen er.
Men mon ikke, der er dømt "nul leverpostej" i det lille hjem i en periode? Jeg er selv tilhænger af leverpostejmadder og menneskemad til min egen Silke, -udover fuldkost. Men ved sygdom ville jeg nok sørge for at hun overholdt diæten.

Vores raske gamle hunde skal vel have en hundefuldkost i god kvalitet, -flere mærker har vist endda foder specielt til seniorer.
Men til Chip må du følge dyrlægens anbefaling. God bedring med ham.

Nåmen vi ses måske i dit nye spørgsmål.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-04 21:57

Tak for svaret Birgitta.

Chip er nu kommet til dag 4, i sit nye liv, takket være dig.

Den er på diæt og har det bedre,
nu må vi se hvordan den klarer ferien.

hilsen Svend

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-06-04 18:22

Nårh, lille Chip... Jeg håber, du får en række gode år, -ligesom min Ronja fik...

Rigtig god ferie til jer alle. Jeg sætter "flueben" forneden, hvis du skulle få lyst til at fortælle, hvordan det går efter ferien...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-06-04 22:19

Besvaret af Birgitta
som ønskede at høre hvordan vor syge hund klarede ferien til Sydfrankrig.

Det gik over forventning,
ingen problemer på køreturen ned og heller ikke hjem,

kun efter en lang tur på golfbanen på feriens varmeste dag
havde den det ikke godt om aftenen og kastede op.

Den er nu hjemme, får diæt piller og klarer sig fint,
tak for de gode råd, der forlængede Chips liv,
Svend

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-06-04 15:06

Tillykke med at I fik en god ferie. Det var rart at høre.
Nu kommer I i gang med hverdagen, og så går der såmænd ikke så længe før I ikke mere tænker over Chips sygdom. Bare pas de kontroller og den diæt, som dyrlægen anbefaler, så skal det nok gå.

Og fortsat rigtig god sommer til jer alle, tobenede som firbenede.