/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
kogning af vand i fly
Fra : kokjo
Vist : 4372 gange
100 point
Dato : 11-02-04 20:20

Det er af min forståelse at hvis man koger en gryde vand i vandhøjde 0-1 m. ville kogepunktet være omkring de 100 grader. Hvis man koger en gryde vand i 5000 meters højde, ville kogepunktet dale, altså blive mindre (måske 90 grader)!

Hvis man er i et fly der flyver 10 km. i højde, kan man F.eks stadigvæk lave varm mad?

Hvor omkring i grader er kogepunktet? Ville man kunne koge et æg, der koagulere ved 71-72 grader?(i 10 km. højde)

Ville man som kok, kunne sige til kaptajnen, flyv lige ned/op i den højde, fordi jeg skal lave blødkogte æg? (blommen koagulere jo ved en højere temperatur end hviderne, således at man fik perfekte blødkogte æg?)

Kan i hjælpe mig med det?

Peter Johansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-02-04 20:33

Husk lige at et fly i den højde har trykkabine. Vist endda lidt overtryk.
Så svaret må være >JA<
Æggehvidestoffer koagulerer allerede ved 40 - 50 grader >>>>
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-02-04 20:51

Tjek kogepunkt iflg. højden i forhold til vandoverfladen :http://www.nakskov-gym.dk/fysik/la/mekanik_webmappe/tryk_1.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-02-04 08:15

Trykket i en flyver er lidt lavere end normalt. Prøv læg mærke til låget på vand eller yoghurt næste gang du er ude at flyve.
Man kan se at det er undertryk da lågene buger ud af.
For at svare dit spørgsmål: Du kan sagtens lave varm mad i et fly i 10km højde, grundet at det er en trykkabine.

Kommentar
Fra : bokke31

Dato : 12-02-04 08:42

thulin du skriver -- Trykket i en flyver er lidt lavere end normalt ... mener du end flyes omgivelser eller på landjorden !!!

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-02-04 08:52

Jeg kan stadigt huske, at min fysiklærer i folkeskolen sagde, at hvis man skulle koge et æg på Mont Everest, skulle det koge i ca 3 timer, og at blommen så vil være hårdkogt, og æggehviden ville væreflydende. Jeg ved så ikke om det har ændret sig siden ´60erne.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-02-04 11:31

Jeg mener end trykket på landjorden ved 0Meter.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-04 12:38

Ved flyvning i stor højde vælger man et kabinetryk svarende til vistnok en 3-4 km højde. Hvis man endelig ville være så tosset at koge æg deroppe, skulle man nok bruge en trykkoger og termostatere til ca. 100 grader C. Så ville man til gengæld risikere, at ægget eksploderede, når man tog det ud! NB et æg KAN eksplodere. Det fremgår tydeligt, når man eksperimenterer med æg og mikrobølgeovne. Så umiddelbart vil jeg gætte på, at æggekogning i fly er næsten lige så forbudt som håndtering af pistoler. Og til emesen: Du skal op over de 43 - 44 grader C for at koagulere proteiner. Du har jo tilsyneladende overlevet dine børnesygdomme med tilhørende feber, og det har osse noget at gøre med varigheden. Man kan jo købe "salmonellabehandlede æg", som stadigvæk er flydende, ligesom man kan købe pasteuriseret mælk, som stadigvæk er flydende, ja endda UHT-mælk (Ultra High Temperature). Så alt det æggekogeri i fly, må nok holdes på det teoretiske plan.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : bokke31

Dato : 12-02-04 13:20

kan en fugl flyve i en flyvemaskine det er bare gasssssssss

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-04 16:57

Ja ja - så passer det jo meget godt med 40 - 50 grader, men jeg var ikke sikker på om vi stadig var i en flyvemaskine.
Emesen.

Kommentar
Fra : kokjo

Dato : 15-02-04 16:41

Mange modstridende meninger: det gør det svært for mig!

altså ..... æggehvider koagulere ved 40-50 grader
........... æggeblommen koagulere ved 72 grader
............ koger man æg i flyet er der chancer for at æget eksplodere ( jeg mente trykket var højere i fly(10 km.) end på land jorden, ..... burde der ikke være mindre chancer for at ægget eksploderet ) eller er min logik helt hen i vejret??

A.C.Rosmon : jeg må lige spørge igen, du mener blommen i ægget koagulere ved 40-50 grader og hviderne ved 72 grader ....... der er jeg uenig! det må da være omvendt, ikke?

pbp_et : du mener godt man kan koge et æg, men det ville være for farligt, ikke?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 15-02-04 18:12

>kokjo
Kabinetrykket i flyet svarer til 3 - 4 km højde (når det altså er højere oppe). Og for at koge ægget på rimelig tid, altså ved ca. 100 gr. C, er man nødt til at bruge trykkoger, en svær gryde med tæt låg, hvor tryk og dermed kogetemperatur kan komme højere op end i køkkenet. Når så ægget kommer ud herfra, er der endnu godt 1 atmosfæres tryk eller mere inden i ægget, mens trykket i kabinen måske er 0,6 atmosfære. den trykforskel gør ægget til en veritabel håndgranat! Og med hensyn til de forskellige temperaturer, så hører der osse tid med. Det gør, at du og dit skind kan overleve en forbrænding, hvis du skynder dig ud af ilden og køler stedet ned hurtigt. Hvis du kigger på et gammeldags lægetermometer, vil du se, at skalaen stopper ved 43 - 44 gr. C: Det er fordi det gør dit liv osse, hvis du kommer derop mere end nogle kvarte minutter. Og det, som bærer liv i varmblodede dyr som os, er proteiner, æggehvidestoffer. Af samme grund er din smertegrænse for varme cirka 44 grader. Prøv selv med en balje vang holdt på 45 - 46 grader og dyp en hånd derned og tag tid på hvor længe du synes det er behageligt. Ved de lave temperaturer (men over det behagelige) tager det en frygtelig lang tid for proteinerne at blive synligt koaguleret, så det er derfor det er meget praktisk, at temperaturen i kasserollen hjemme på komfuret kan holde vandet omkring ægget oppe på de hundrede. så er blødkogningen overstået på de fire minutter og hårdkogningen på otte. Det er fordi indmaden i ægget ikke momentant kommer op på 100, og hvis du tager ægget fra køleskabet, starter det ved 4. Hvis du kunne tage det lige når det kommer ud af hønen og holder sine 38 grader, kunne du formentlig skære en trediedel af begge kogetider, altså blødkogt på 2½, hårdkogt på 5 - 6 minutter!

Godkendelse af svar
Fra : kokjo

Dato : 25-02-04 15:51

Tak for svaret pbp_et.

vi må jo hellere få det lukket/afslutte, tak for hjælpen!

kokjo