/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Jul og ikke Christmas time
Fra : svendgiversen
Vist : 210 gange
100 point
Dato : 20-12-17 12:51

Hvorfor siger vi Jul,
det var jo oprindelig en hedensk fest, hvor vi fejrede at dagene nu blev længere,
så betegnelsen kunne jo stamme tilbage derfra, men det tror jeg ikke på?

Fordi det franske Nuel jo er tættere på vores Jul end Christmas.
Det tyske Weinachten er også helt anderledes??

Hvorfor siger vi Jul???
Om det lille Jesus barns fødsel, helt atypisk...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-12-17 12:57
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-12-17 13:17

Jesus Christ........ mon ikke Christmas har noget med Christ at gøre? Det samme med Weihnachten. Oversat lige ud af landevejen=en indviet nat =hellig nat.
Men... i dag er jul vist mere cool:=cool cash.
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-12-17 13:25

Jul kommer oprindeligt fra det oldnordiske ord jól, som betyder fest eller højtid. Andre staver det Yule. Idag kalder vi det jul, men hvorfor?
https://www.kristendom.dk/indføring/hvorfra-kommer-navnet-jul

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-12-17 13:29
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-12-17 17:44

Ok, med det hedenske jól, foreløbig tak,
men mangler lige oprindelsen af det franske Noel, der jo sprogligt minder meget om vor Jul?

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 20-12-17 18:50

http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/jul-i-vikingetiden-og-den-tidlige-middelalder/

http://historienet.dk/civilisationer/vikinger/vikingernes-jul-stod-i-alkoholens-tegn

Franskmændenes betegnelse er, ligesom de øvrige romansktalendes, knyttet til selve fødslen. Fransk Noël, italiensk Natale, spansk Navidad og portugisisk Natal er alle beslægtet med det latinske tillægsord natalis ’om fødsel, vedrørende fødsel’, der som navneord bruges om Jesu fødselsdag.
http://sproget.dk/raad-og-regler/artikler-mv/sprogligt-politikens-sprogklumme/19-december-2007/jul-og-julehons

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-12-17 20:18

Tak for svaret katekismus.