/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Temperatur føler og måler
Fra : mig-selv
Vist : 353 gange
100 point
Dato : 13-10-17 20:16

Kan jeg skifte en føler ud med en anden, begge 12 volt digitale - det betyder ikke så meget med ? følsomheden, bare om det kan lade sig gøre uden de helt store udsving.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 13-10-17 20:22

Du må komme med lidt flere oplysninger.
Hvad er det for en type føler, og hvor skal den sidde?
Har du en føler mage tid den, du vil skifte?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-10-17 20:26

Citat
Kan jeg skifte en føler ud med en anden

Der skulle nok have stået måler ud med en anden.
Det er temp (vand) måleren i bilen der er gået sig en tur, og tænker om jeg bare kan skifte den ud med noget andet.

Accepteret svar
Fra : ThomasCSR

Modtaget 110 point
Dato : 13-10-17 20:36

Du kan sikkert godt lave noget andet, der kan vise temperaturen, men måske er det samme føler, der styrer ventilatoren.
Kan du ikke skaffe en original temperaturmåler?
Under "fritid" er der en gruppe her på Kandu, der hedder "bil".
Måske du kan få bedre hjælp der.
Jeg har købt en 12volts termostat hos "lightinthebox" for 70 kr. Den kan fint bruges til temperaturmåler, hvis man holder sig under 120 grader.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-10-17 21:24

Citat
Kan du ikke skaffe en original temperaturmåler?

JO, men det koster hele instument? bordet til en sum af ? 1000.-, hvilket jeg syntes er rimeligt dyrt.

Citat
Jeg har købt en 12volts termostat hos "lightinthebox" for 70 kr.

Sikkert noget at det samme jeg har i tankerne = bare selve instrumentet.

Ellers virker den jeg har også ´rimeligt´ godt ved bare at montere den på selve slangen, men så skal der trækkes ledninger - nemmere hvis jeg lige kunne ´stjæle´ fra det gamle ´meter´.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-10-17 21:39

Jeg vil gætte på, det er en NTC-modstand lige som i et stegetermometer. Prøv at sætte sådan en føler på og dyp i en kasserolle kogende vand. Så skal instrumentet vise tæt på MAX.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-10-17 11:55

Termoføleren for kølevand er i moderne biler ikke kun til visning i display. Den bruges også i motorstyringen. Bl. a. gives der ekstra benzin i opvarmningsperioden.

tror du ikke nærmere det er dit display som er defekt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-10-17 21:37

Citat
tror du ikke nærmere det er dit display som er defekt.

Jo, som jeg også skrev - måler = display.
Citat
Der skulle nok have stået måler ud med en anden.
Det er temp (vand) måleren i bilen der er gået sig en tur, og tænker om jeg bare kan skifte den ud med noget andet.

Føleren på motorblokken virker OK, og jeg kan prøve at lave et par ´lus´ og sætte et andet ´meter´ på.
Beklager misforståelsen, ellers virker den måler jeg har også udmærket ved bare at sætte på slangerne = men selvfølgelig ikke med nøjagtig visning, men bare jeg kan se at ´dytten´ ikke koger, så er den rimelig præcis.
Har før kørt i bil hvor termostaten var røget en tur, og det kunne jeg se = troede der var ild i fronten = Damp.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 17-01-18 21:36

Tak for svaret ThomasCSR.