/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Replace værdi i celle med anden værdi,IF
Fra : rudik
Vist : 336 gange
55 point
Dato : 10-10-17 16:33

Hej Folkens.
Jeg sidder lige nu på arbejdet og sidder med et stykke excel hvor jeg tænker det må kunne laves smartere. Lige nu sidder vi og taster en lang tekst streng manuelt, men hvis vi nu bare kunne skrive "25" og den så automatisk replaced den værdi med dens søster værdi, så kunne det være smart.

Se billede for bedre forståelse

https://imgur.com/a/lNLjD

Er det noget der kan lade sig gøre?

Beklager de få point, bruger ikke kandu så meget, men når jeg har et excel problem, ved jeg at dette er det eneste rigtige sted at spørge. :)

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 10-10-17 19:34

Du skal bare skrive "=" i den celle der kopieres over i, og så bagefter trykke med musen på den celle som du vil kopiere fra.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-10-17 19:58

Hvis jeg forstår opgaven rigtig, gælder det om at få en bestemt værdi (streng) sat ind i kolonne H, i henhold til hvad der tastes i en celle i kolonne G.
Det kan gøres på mange måder, 2 forskellige kunne være en dropdown liste eller bruge LOpslag til at slå en værdi/streng op i en forud defineret liste.

Du laver en liste i et andet ark som indeholder de muligheder der kan vælges i kolonne G, i næste kolonne i arket sætter du den værdi/streng der skal svare til valget i G. Når du har listen færdig, markerer du området med data og taster et navn oppe i feltet hvor referencen står, så har du navngivet området der skal kigges i. I det første ark kan du så lave en dropdown i kolonne G med værdierne der skal kunne vælges, (Listen kan referere til første kolonne i opslagsarket), i kolonne H laver du så en Lopslag der finder værdien i kolonne 2 i opslags arket ud fra den valgte værdi i kolonne G. Det lyder fandens kompliceret, når det skal beskrives men er ikke så svært at lave.
Jeg prøver om jeg kan strikke noget sammen og lægge op. Håber jeg har forstået opgaven.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-10-17 20:00

Det havde været rart at alle værdier kunne ses korrekt i billedet du linker til.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 55 point
Dato : 10-10-17 20:39

Håber dette virker, jeg kan sku ikke helt finde ud af den nye dropbox version:
https://www.dropbox.com/s/x103906h23ep04m/Opslag%20forslag.xlsx?dl=0
Er det noget i denne stil du efterlyser?

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 11-10-17 07:31

Jeg kigger lige på det når jeg er mødt ind på arbejde.
Men jeg søger at hvis jeg skriver 25 i celle c1 fx. Så udskifter den den selv samme værdi fra en tabel hvor den finder fx. 25 i celle A1 og ud fra det indsætter dem værdien i celle b1 i c1. Men det kan måske kun gøres via script. Og så er det nok lidt for avanceret til at bede om her inde. Grunden til at jeg ikk kan bruge flere celler end en kolonne og en tabel er fordi det er et Excel sheet, hvor jeg ikke ønsker at ændre på det grafiske udtryk som de har sat op her i Holland.
Men kigger lige på det når jeg er mødt ind lidt senere, tusind tak for jeres svar.

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 11-10-17 07:33

Måske skulle jeg også gave skrevet ovenstående,med udgangspunkt i billedet jeg lagde ved.??

Godkendelse af svar
Fra : rudik

Dato : 11-10-17 10:50

Tak for forsøget Brassovitski. - Jeg har indset at man nok ikke helt kan det som jeg efterspørger. Men at din løsning er det nærmeste vi kommer. Tak for forsøget og din tid. :)

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-10-17 10:52

Hvis jeg forstår det rigtigt vil du taste en værdi i C1 og efter et opslag have indsat den fundne værdi i C1. Det kan man ikke: I Excel indsættes formlen altid i den celle resultatet skal vises i, altså kan du ikke bruge samme celle til at taste den værdi der skal søges efter.
Hvis det skal kunne lade sig gøre er det via et VBA script som du selv er inde på.
Funktionen skal så være noget lignede dette (selv om jeg ikke er VBA ekspert).

Når værdien i celle C1 opdateres (værdi indtastes) (OnChange)
Sæt en variabel lig den tastede værdi (X=værdi)
Kig efter værdien (X) i værdilisten (LookUp)
Set variabel Y lig med den fundne cellereference + en celle til højre
Indsæt Y-værdien i celle C1.

VBA'n skal selvfølgelig også vide hvilke celler den skal (holde øje med), hvis det kun er en celle du altid taster i, er det ikke så svært.

Måske er der en VBA kodecarl, der kan sætte dette op.

Husk du så skal have et regneark med VBA koden i, som du så skal kopiere de modtagne data over i. Jeg mener iøvrigt det kan lade sig gøre gøre at sætte (Gemme) makroen (VBA'n) til global, så den kan køres i alle ark, på den maskine den er gemt på. Det kræver selvfølgelig at alle ark er ens sat op.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-10-17 10:57

Prøv at lægge opgaven ind på eksperten.dk ( https://www.computerworld.dk/eksperten )
Der har jeg tidligere været heldig og har fået hjælp til noget VBA kode.