/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Køler
Fra : mig-selv
Vist : 535 gange
100 point
Dato : 16-09-17 07:41

Kan man bruge en bil køler til at kondenserer vand fra en tørretumbler, eller findes der en bedre Georg Gearløs-ning, bortset fra et aftræk.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 16-09-17 08:19

Til begge dele: JA!
Den bedre løsning er en kondenserende tumbler eller en affugter. Der er intet som en affugter til at tørre og opvarme en kælder eller et bryggers.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-17 09:35

Harald skrald har en affugter som virker både med afløb og uden (skal så tømmes).
https://www.harald-nyborg.dk/p5983/wasco-luftaffugter-dka20e

Den har vi brugt til at udtørre en indermur i et køkkenskab (vandskade), den virker godt.

Jeg har en gang set en affugter tørre tøj i et skab.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-09-17 10:42

Vi købte vores affugter efter skybruddet i 2011. Lidt regne arbejde viser, at den ved brug i fugtig luft giver 4-6 kWh varme for hver elektrisk kWh den bruger.Vi kan nu tørre tøj i kælderen, når det er vådt ude, og vores kælder er nu i store dele af året det varmeste og tørreste sted i huset.
Den skal støves af en gang imellem men er ellers nem at passe.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-09-17 11:30

Citat
giver 4-6 kWh varme for hver elektrisk kWh

Troede kun affugtere gav kulde.
Citat
Harald skrald har en affugter

Det var mere for at kunne lave den gratis eller der omkring.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-17 12:15

Citat
Det var mere for at kunne lave den gratis eller der omkring.

Men det bliver nok en slags afbetaling i al evighed, da du jo skal tilføre energi på en nok ikke særlig effektiv måde.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-09-17 13:43

Måske
Syntes bare at de kondenstumblere jeg har set, kun har en rimelig simpel metalkasse der sørger for nedkøling af dampen, og der kunne måske laves noget med en bil køler som i mine øjne har flere køleribber = altså en lukket kasse med en køler hvor der er ind og udgang på, ikke noget med at føre damben ind i selve køleren.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-17 14:46

Så lav et tørreskab med en affugter, som "pbp_et" bruger.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-09-17 16:15

Det ville nok hjælpe hvis du forstod lidt om luft-tilstand, altså kunne navigere lidt rundt i et IX diagram.

Kort fortalt skal du i tørreprocessen have tilført energi for at vandet vil gå fra flydende til damp. Hvis du ikke vil udskifte luften skal du så have fjerne energien igen for at få vandet over i flydende igen.

Og når du ser på virkemåden i en affugter, så afkøler du først for at komme under dugpunktet og få vandet til at blive flydende. Affugteren skal så af med den energi igen + den energi der er hældt ind i kompressoren. Og energi tilføres luften man lige har kølet. Så sker der det "sjove" at idet vi har fjernet noget vand + vi bruger lidt drivenergi i kompressoren, så bliver afgangsluften den del varmere. Faktisk vil en normal affugter kunne varme 20° luft op til 30-40°. Regner man på det, er det ikke uset at affugteren laver 2-4 mere varme end en elradiator, når man ser i forhold til forbrugt energi. Dette udelukkende fordi man frigiver en masse energi ved at udkondensere vand.

Bilkøleren kan du ikke rigtig bruge til noget. Og den eneste tørring der ikke koster dig noget, er tørring på snor udenfor.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-09-17 19:10

Mit regnestykke gik på, hvor meget elektricitet, der blev forbrugt for at kondensere 5 liter vand. Sammen med en tabel over fordampningsvarme (=kondensationsvarme) fik jeg mit regneresultat. Derudover har jeg den rent subjektive oplevelse af varm og tør kælder.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-09-17 22:00

Citat
Så lav et tørreskab med en affugter, som "pbp_et" bruger.

Øv hvor står det lige henne? jeg kan læse noget med en ?? kælder.
Citat
Det ville nok hjælpe hvis du forstod lidt om luft-tilstand, altså kunne navigere lidt rundt i et IX diagram.

Kort fortalt skal du i tørreprocessen have tilført energi for at vandet vil gå fra flydende til damp. Hvis du ikke vil udskifte luften skal du så have fjerne energien igen for at få vandet over i flydende igen.

Og jeg fatter stadig ikke hvorfor man så kan lave det samme??? i en kondenstumbler, som ikke får andet end frisk luft suget ned til det, der laver fugtig luft om til vand.

Har endda set store? forhandlere tilbyde samme, bare med en spand kold vand.
https://www.youtube.com/watch?v=aTunm67Opig

Men tilgiv min uvidenhed - jeg ved at ´dampen´ sidder på alt hvad der køligt / køligere end??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-09-17 23:04

Jeg har ikke et tørreskab men fruen og jeg har en vaskekælder, hvor vi også tørrer tøj, når vejret byder det - er sket ret ofte her på det seneste. Vandet kræver energi for at fordampe, og den kommer igen ved kondensering af dampen.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 18-09-17 20:21

Tak for svaret pbp_et.