/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Rotte.
Fra : Mosebaek
Vist : 461 gange
50 point
Dato : 31-07-17 09:44

Er der nogen her, der ikke ved, hvordan en Rotte ser ud ??

Så kan jeg oplyse om, at den kan ses næsten dagligt i reklamer på https://nordjyske.dk/
Jeg vedgår at jeg har en Rotte-fobi. Har haft rimelig meget omgang med dem, i mine unge år, på landet.
Det irriterer mig i den grad, at en skadedyrs reklame, absolut skal indeholde et billede af en Rotte, der fylder halvdelen af skærmen.

Når jeg ved den er på, "bladrer" jeg hurtigt videre, eller lukker helt for denne avis.

Nogle der kan "følge" mig. Måske andre fobier ??

M.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 31-07-17 10:53

Jeg kan heller ikke lide dem, de er smittebærer for mange forskellige sygdomme.
Vi havde her hvor jeg bor mange af dem, vi fik så renoveret bygninger og redskabs skure, men da de rev det gamle ned, løb de ligefrem rundt ved højlys dag.
Da jeg har en luftpistol, gik jeg i gang med den, og så blev der rottefrit omkring mig, men de havde nået at æde skatterne på mine dejlige gummistøvler, men til gengæld havde jeg så fået et par galocher.
Der løber stadig nogle rotter rundt, men de får et par hagl, og så op i skraldebøtten.
Det er nu et par år siden jeg sidst har skudt en.
Så jo jeg ved godt hvordan de ser ud, men har aldrig set den reklame du omtaler.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-07-17 12:04

Da jeg som 15-16 årig, tjente på landet, høstede man stadigvæk med Selvbinder. Kornneg blev så kørt ind i laden, til tærskning om vinteren. Når man så nåede hen til de sidste neg, myldrede de ud. Sprang rundt, op og ned af stolper, og hvor de ellers kunne slippe fri. Føj for sa...

Jeg har også haft "fornøjelsen" senere. Da Hanstholm var en nybygge "klondike", blev hele området jo kloakeret. Men ingen, eller få, tænkte på at blokere rørerne, hvor de var frit fremme.
Det resulterede i en sand mylder af Rotter.

En dag vi sad i skuret og spiste frokost, var der pludseligt een der stak hovedet op gennem en lille hul i bunden af skuret. Så er de altså ved at være "hjemmevant".

Jeg får næsten koldsved ved tanken.......

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-07-17 13:38

Fobi har jeg ikke, men synet af en på 30+cm i køkkenet fik mig til at svede i vinters.
Fangede den og kæresten, men så skulle hullet findes.

Den jeg fangede lignede en forvokset Skovmus, hunnen var næsten sort

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 31-07-17 16:03

Kan sagtens følge dig - har det på samme måde med tumperne fra DR´s TV-sportsredaktion

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-07-17 16:16

Ja, der er flere slags rotter, nogle vandrotter er rigtig søde.

Hvis du har problemer med rotter,
kontakt rottefængeren, der findes i hver kommune.

Så kommer han og sætter bokse op, der udrydder rotterne med blodfortynder...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-07-17 16:57
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-07-17 17:12

Citat
Ja, der er flere slags rotter, nogle vandrotter er rigtig søde.

Søde....?? Jeg har set Vandrotter ved Spøttrup Middelalderborg, ved et rent uheld. Jeg sov ikke en uge efter.
Citat
Hvis du har problemer med rotter,
kontakt rottefængeren, der findes i hver kommune.

Vi har nu boet i huset siden 1976. Har ikke set skyggen af en Rotte. Men jeg er også hysterisk med at holde især døre lukkede. Ved at en Rotte kommer gerne snigende langs en mur, og smutter ind af den åbning den ser. Så jeg een i huset, ville jeg flygte øjeblikkeligt.
Det forlyder ellers, der er mange af dem her i byen. Men det er vist alle steder efterhånden.

Visse passager, i dette indlæg, kan være let overdrevne.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-07-17 17:21

Glemte li`e:
Mit egentlige formål med denne tråd, er at give udtryk for en stille undren, og til tider frustration, over hvorfor det er nødvendig at klistre sådan en bæst på som reklame, i en forholdsvis seriøs dagblad. Men det er måske reklamebureauet, der kræver det. Det er jo dem aviserne lever af i dag.

M.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 50 point
Dato : 31-07-17 18:09

Citat
at klistre sådan en bæst på som reklame

Måske fordi man sammenligner den med ondskab/ pest osv.

Den blev brugt flittigt i Tyskland på et tidspunkt.

Personligt har mere mod mus, da de kan komme ind næste alle steder, og er rimelige hurtige når de skal ´nakkes´.
Men rotten render sikkert rundt med flere smitsomme sygdomme.
Den rotte jeg havde på besøg, var egentligt ligeglad med mig, den stod og gloede lidt, og så
´luntede´ den bare sin vej = og det er svært at følge sådan en genstand når man lige har tændt lyset - og man ikke lige venter besøg.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-07-17 18:40

mig-selv.... jeg havde løbet skrigende bort, og bedt om psykolog hjælp.

Måske først sendt konen ind til den.

Hun har så en fobi med slanger. Bare hun ser een på tv, er hun dåne færdig. Det generer til gengæld ikke mig. Jeg kan huske fra en gammel John Wayne vestern, den grumme bandit, endte nede i et hul i jorden, hvor det var fyldt med slanger. Det var nok ret ubehageligt. for ham.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-08-17 10:14

Jeg har flere gange hørt, at marsvin kan holde rotterne væk. Det skulle være fordi rotterne ikke kan lide marsvinenes høje fløjten.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 01-08-17 11:07

Den med marsvin er god nok, og et gammelt husråd.
A' Pro - Pro slanger, så har jeg terrarir herhjemme, med 8 stk. Og de er både fredelige og SØDE når de snor sig op ad armene. Griner.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-08-17 17:26

Citat
både fredelige og SØDE

Fodrer du dem med grøntsager..

En skam de ikke kan gå i snor eller komme når man kalder på ´dyret´.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-08-17 19:02

Citat
En skam de ikke kan gå i snor eller komme når man kalder på ´dyret´.

Nogen holder tam-rotter som kæledyr, og i 80'erne da jeg arbejdede i dyrehandel så jeg ofte punkere, der gik rundt med en rotte på sig, den kravlede simpelthen rundt på dem.

Jeg husker tydeligt, at der en dag kom nogle punkere ind i forretningen og ville se på dyrene, de knælede ned foran et bur med rotter i, og da jeg så en rotte kravle rundt i nakken på den ene overvejede jeg da lige et sekund, om det kunne være en af "vores" der var sluppet ud.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 01-08-17 19:53

Til mig-selv.
Den var god, men der findes halsbånd til slanger, de forhandles i USA,
Men de har en begrænsning til Phyton slanger, da de har en smal hals
Og et bredt hoved.

Nej de fodres med DØDE mus. Og de er da meget søde, også nogle af vor herres små væsner.

Rotter kunne jeg ikke tænke mig at have, der sætter jeg lige grænsen.
Men forbi og mareridt, samt kuldegys m. V. Kan jeg ikke præstere,

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-08-17 20:51

Citat
Nogen holder tam-rotter som kæledyr, og i 80'erne da jeg arbejdede i dyrehandel så jeg ofte punkere, der gik rundt med en rotte på sig, den kravlede simpelthen rundt på dem.

Har set det før - og sikkert ikke sidste gang, men de er jo ??? RACE RENE!!! og uden smitte.
Som skrevet har ikke jeg personligt intet mod dyr der kan håndteres i snor/bur ANDET.

Min FOBI er/ usynlige/ store insekter der kravler i sengen (også mig) min ? gamle kat havde altid røde dræber snegle i pelsen, som jeg troede var frø af en burrebusk - )=&&"/("?

Men det værste angående ROTTER, var den ? berygtede svindler Pankova? halshuggede en hvid rotte i bedste sendetid på DR - tænk hvis småbørn så det, selv tænkte jeg på at anmelde DR for den slags - når ikke engang J Ryge må rykke hovedet af en fugl.

Citat
Men de har en begrænsning til Phyton slanger, da de har en smal hals

Er det lige som de bruger ´Skarven´ som fiske fugl i Østen = nok smage men ikke æde.

Nå men nu skal vi jo ikke lade tråden gå helt i rotterne - eller skal vi.

havde lyst til at vise en dags fangst i mit køkken, men ikke egnet for??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-08-17 21:43

Citat
Jeg har flere gange hørt, at marsvin kan holde rotterne væk. Det skulle være fordi rotterne ikke kan lide marsvinenes høje fløjten.

Nu er det lige før, jeg får duggede øjne. Vi havde en Marsvin, Nuser", som vi desværre måtte aflive, på grund af sygdom. Utroligt som man kan komme til at holde af, sådan et lille dyr. Huset føltes helt tom, bagefter.
Dette med Marsvin og Rotter, har jeg aldrig hørt om. Det er der imod påstået at hvis man har en Mår, er der ingen Rotter.
Citat
Nå men nu skal vi jo ikke lade tråden gå helt i rotterne - eller skal vi.

Bare fortsæt. Mine tråde har vide rammer. Kan godt li`der "kommes" ud i hjørnerne.

Jeg er vist selv, ret slem til at "fravige dagsordenen" i tråde jeg har medvirket i.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-08-17 00:21

Citat
Nu er det lige før, jeg får duggede øjne. Vi havde en Marsvin, Nuser", som vi desværre måtte aflive, på grund af sygdom. Utroligt som man kan komme til at holde af, sådan et lille dyr.

Marsvin er fantastiske kæledyr, de er mindst lige så sociale som hunde.

I alt har jeg haft 6 marsvin, det første fik jeg da jeg var 15 år, de sidste 3 havde vi da børnene var mindre, i en periode hvor vi ikke havde hund.

Desværre bliver de jo ikke så gamle.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-08-17 10:08

Citat
Desværre bliver de jo ikke så gamle.

Nej det gør de ikke. Nu er det jo efterhånden mange år siden. Men jeg tror vi havde den 2 - 3 år.
Om aftenen, når familien var samlet, kom den ind i stuen til os. Dens tæppe blev lagt på sofaen, i to lag op over ryglænet. Der lå den så og hyggede sig, når ikke lige den blev kælet med. Derfra kunne den så høre, når køleskabet ude i køkkenet blev åbnet. Så pep den utålmodig. Var klar over der var tomater i farvandet. Den elskede tomater.

Desværre fik den diare, og vi konstaterede nogle gevækster, i dens mave. Tror den havde fået cancer.

Så der var ingen vej udenom....det var en tung dag, da konen og jeg, kørte til dyrlæge for at få den aflivet. Den skulle have en værdig og smertefri død.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-08-17 12:16

Citat
Desværre fik den diare, og vi konstaterede nogle gevækster, i dens mave. Tror den havde fået cancer.

Det er ikke usædvanligt, at marsvin får kræft.

Jeg overhørte engang min ene chef i dyrehandelen sige til en kunde, at marsvin ikke er beregnet til at blive gamle, de er sat på jorden for at være slangeføde.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-08-17 13:42

Citat
Jeg overhørte engang min ene chef i dyrehandelen sige til en kunde, at marsvin ikke er beregnet til at blive gamle, de er sat på jorden for at være slangeføde.

Det lyder uhyggeligt. Men naturen er jo grum, på mange måder, hvor den ene dyreart, lever af den anden.
Godt "Nuser" ikke blev udsat for sådan en behandling. Men det er ikke sikkert, vi har været så god ved den, som vi selv troede. Har læst det er en flokdyr, og vi havde jo kun hende.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-08-17 14:16

Citat
Det lyder uhyggeligt. Men naturen er jo grum, på mange måder, hvor den ene dyreart, lever af den anden.

Ja, vi kan ikke ændre på naturens orden, og det er nok også meget godt.

Citat
Godt "Nuser" ikke blev udsat for sådan en behandling. [Glad] Men det er ikke sikkert, vi har været så god ved den, som vi selv troede. Har læst det er en flokdyr, og vi havde jo kun hende.

Næææh, man tror man gør det så godt.

Men det er mit indtryk, at et marsvin godt kan være alene, hvis vi mennesker tager os meget af det, så vi på en måde udgør "flokken".

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-08-17 16:10

Citat
Men det er mit indtryk, at et marsvin godt kan være alene, hvis vi mennesker tager os meget af det, så vi på en måde udgør "flokken".

Ja der, har jeg rimelig ro i sindet. Hun var jo alene det meste af dagen. Børn i skole, os på arbejde.
Men om aftenen, var hun i familiens skød.....en populær familie medlem.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-08-17 18:27

Tak for svaret mig-selv. Denne her fangede jeg:
Citat
Den blev brugt flittigt i Tyskland på et tidspunkt.

Ja netop. Mod jøderne. At nazisterne selv, var de største skadedyr verden endnu har set........

M.