/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Voksen unge der fodres
Fra : svendgiversen
Vist : 422 gange
65 point
Dato : 17-06-17 14:57

Vi har et solsorte par som vi har fodret hele vinteren,
de byggede så rede i vor busk her på østsiden,
tæt ved det nye foderbræt, der nu er ophængt i ståltråd på grund af tidligere rotteplage.

De lagde æg, men fik tilsyneladende kun en levende unge,
og vi har ikke set den lille forpjuske unge i flere dage,
men så her til morgen var den og de to voksne oppe i foderbrættet,
der er kun plads til to og hunnen fløj væk.

Men selv om ungen nu er næsten lige så stor som de gamle,
tog den ikke selv solsikkefrø, den åbnede næbbet og den gamle han fodrede den.

Jeg har set den spise på jorden, så den kan godt selv,
men da et kærligt forhold, som ophører, hvornår?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-06-17 16:43

Citat
Men selv om ungen nu er næsten lige så stor som de gamle,
tog den ikke selv solsikkefrø, den åbnede næbbet og den gamle han fodrede den.

Ungdommen er smask forkælet nu om dage. Curlingforældre.

Citat
Jeg har set den spise på jorden, så den kan godt selv,
men da et kærligt forhold, som ophører, hvornår?

Det må jo snart ske, hvis det er første kuld. De kan jo sagtens få tre hold unger, heri sommer.

M.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 17-06-17 21:38

Har aldrig hørt at en unge kan være voksen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-06-17 19:29

Og så den sørgelige nyhed,
ungen havde lige lært at flyve og fløj så ind i et af vore vinduer og er nu død.

Ungen og forældrene bor på østsiden, og det dræbende vindue til mit værksted er på vestsiden,
hvor min nabo også har solsorte, så der er et lille håb om at det er naboens fugle unge?

Men er det ikke ligegyldigt, en lille fugle unge er død på sin første flyve tur.
Der hvor jeg boede før havde jeg rovfugle kopier på ruderne.
Er der mere jeg kan gøre??

Af hensyn til mine gamle solsorte, som udrugede og fodrede den,
håber jeg, at det er naboens unge der fløj ind i mit vindue.

Skal ned for at spare i morgen, men orker næsten ikke at købe flere fugle frø.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 65 point
Dato : 19-06-17 20:21

Jeg føler med dig Svend. Vi har også mistet småfugle, mod ruderne. Mest Gråspurve.

For nogle år siden havde vi en Solsorte rede, under udhænget ved en nedløbsrør.
Her sad de godt beskyttet, mod vind, vejr og andre fugle........troede jeg. Pludseligt en dag var reden ødelagt, og der lå fire små dunede, døde unger på jorden.

Havde set Skaderne virkede noget interesserede, men troede ikke..........
Jeg rev reden ned. Det skulle Solsorterne ikke udsættes for en gang til.

Iøvrigt kan en Solsorte unge, godt være næsten lige så stor som forældrene, uden at kunne flyve.
Det er halen der gror ud sidst.

Naturen kan være grum: Et år, midt i den hule vinter, fandt jeg en PINDSVIN, lige uden for døren. Der var både frost og sne. Vi tog den ind, i en kasse. Men den var død. Hvorfor den var vågnet af sin dvale, er mig en gåde.

M.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-06-17 21:00

Tak for svaret Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-06-17 21:46

Selv tak.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-06-17 12:48

Ikke mange ser dette, men det var naboens unge der fløj ind i vort vindue og døde.

Vor solsort unge badede i dag i den vandskål jeg har stillet frem til den...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-06-17 13:34

Har han spurgt efter din ansvarsforsikring?

Ikke flere dumme joker. Jeg bliver selv lidt skidt tilpas, når sådan noget sker. Man bliver blød med årene.
Som en anden lige har skrevet om, her på Kandu: Alle de stakkels dyr, det lider en frygtelig død, nu til Sankt Hans Aften.

Men der er heldigvis også positive oplevelser, i naturen: Den anden dag vi kom kørende, rundt i en sving med skov på den ene side, stod der en Ræv på vejen. Den var i gang med en ådsel. Men hoppede hurtigt i dækning.

M.