/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Palmeolie produktion
Fra : bodillouise
Vist : 590 gange
200 point
Dato : 10-06-17 11:37

Hvordan kan man finder ud af hvordan man trækker oilen ud af palmer ? (Asien, borneo, indonegien)
Hvordan kan man lave et bæredygtig palmeolieproduktion uden at ødelægge regnskoven ?
Istenfor palmeolie brugte man i gamle dag fedt fra døde dyr, hvilken fordele er der at bruge fedt (udnytter spildevare/døde dyr, nedlægger ej regnskoven) ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-06-17 12:24

Det er et skidt bytte: For at få 100 kg dyrefedt skal du avle 1000 kg dyr, og det kræver 8000 til 30 000 kg planteføde. oliepalmen høster man bare frugterne fra, er ikke nødt til at slå hele planten ihjel for at plukke nogen klaser frugter. I stedet kunne man dyrke raps, solsikker eller sojabønner, som også giver olie.
Det grundlæggende problem er, at slægten Homo Sapiens ikke er så "sapiens" endda men formerer sig vildt og uhæmmet. Vi er en invasiv art og breder os langt ud over det bæredygtige.
Det der med at slå dyr ihjel og smelte fedtet af dem har også været baggrund for, at det næsten lykkedes mennesker at udrydde sæler, hvalrosser og hvaler.
Dan Browns vision om at sprede en virus, der gør mennesker mindre frugtbare, er ikke så tosset endda!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-06-17 12:44

Se denne smukke film, kun optaget fra luften, sidst i filmen kan du se galskaben i visse former for produktion og menneskers ødelæggelse af Moder Jord:
https://www.youtube.com/watch?v=jqxENMKaeCU

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 10-06-17 12:52

Palmeolie er ofte lavet af kokosnødder. Kokospalmer dyrkes i plantager, og nødderne høstes, uden at palmerne må lade livet. For øvrigt bruges trævlemassen, der sidder uden på skallen af nødderne til tovværk.
Alt i alt er det en meget grøn produktion.
{De fleste regndkovstræer, der fældes, må lade livet for at gøre plads til landbrug.)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-06-17 14:52

Kokosolie (palmin) kommer fra kokosnødder, Palmeolie fra oliepalmens frugter.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 12-06-17 01:07

Vi kunne starte med at købe produkter med palmeolie fra bæredygtig produktion, det findes faktisk men det kræves at vi som forbrugere stiller krav til butikkerne.
Fedt fra selvdøde dyr bruges stadig til sæbeproduktion men vores forbrug kan ikke dækkes alene af fedtet fra selvdøde og slagtede dyr og palmeolie er en billig erstatning. Palmeolie bruges også til fødevarer hvor det erstatter fedt fra dyr, at der så er nogle dyr som uddør fordi deres levesteder forsvinder er der flere og flere der får øjnene op for, måske er det for sent for orangutangen.
Palmeolie produktion ødelægger regnskoven som den foregår i dag fordi regnskoven fældes og der plantes kæmpestore oliepalme plantager i stedet, det er et stort problem mange steder i østen:
http://www.wwf.dk/wwfs_arbejde/skov/palmeolie_skader_skoven/

http://redorangutangen.dk/palmeolie

Godkendelse af svar
Fra : bodillouise

Dato : 16-06-17 11:42

Tak for svaret o.v.n..