/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Den reelle udgift til løn.
Fra : vedikkealt
Vist : 396 gange
300 point
Dato : 02-06-17 11:24

Hej Allesammen

Lad os antage at en virkesomhed giver 100 kroner i løn + sociale omkostninger...lad os antage at det IALT er 125 koner i timen.

Så er en løn i en virksomhed en omkostning som kan trækkes fra .... men hvad værdi har dette fradrag for arbejdsgiveren ?

Kan man antage at lønudgiften for virksomheden NETTO er 25 - 50 eller 75 kroner i timen - eller ?

Bedste hilsner fra vedikkealt

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-06-17 11:26

Hvis det er i selskabsform, så er det selskabsskatte procenten.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-06-17 11:55

Citat
Lad os antage at en virkesomhed giver 100 kroner i løn + sociale omkostninger...lad os antage at det IALT er 125 koner i timen.

Så er en løn i en virksomhed en omkostning som kan trækkes fra .... men hvad værdi har dette fradrag for arbejdsgiveren ?

Kan man antage at lønudgiften for virksomheden NETTO er 25 - 50 eller 75 kroner i timen - eller ?

Bedste hilsner fra vedikkealt

Sådan kan du ikke stille spørgsmålet op, da løn til medarbejdere er en 100% udgift for firmaet -og derved kan lønnen trækkes fra som omkostninger.
Noget andet er, at udgiften til løn gerne skulle blive til en indtægt for firmaet, derved skal der betales skat og moms af indtægten....Hvis ikke firmaet kan finde andre udgifter som kan modregnes..... som f.eks nye investeringer...........osv osv osv......

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 02-06-17 13:16

# Bille1948

Er det uanset selskabsformen ? og hvad er den saktteprocent så ?

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 02-06-17 13:20

# Kaptajn-Tommy

Når jeg tænker på en rente udgift så kan man fradrage den, men procenten man bliver godskrevet er vel helt nede på 30 %......og her tænker jeg så videre at selv om virksomheden kan trække lønnen fra er der så INTET minimun de selv SKAL betale ?

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 300 point
Dato : 02-06-17 14:02

Med en selskabsskatte % på 25 sparer selskabet kr. 31,25 i skat, så nettoudgiften er kr. 93,75 i dette eksempel.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-06-17 17:12

Helt skævt.

Lad os først antage et rent arme/ben foretagene. Ret groft medarbejderen får 100 kr i løn. Feriepenge, forsikringer, feriepenge formentlig omkring 30-35% lad os bare sige 30%. Vi sælger hans ydelse for 200,- , han har kostet 130,- i direkte omkostning. Så har vi de administrative som vi slet ikke har snakket om. Men tekniq har vist et gennemsnit omkring de 22%, så lad os gætte det. Dvs manden koster 130,- administrationen 28,60 dvs omkostning pr solgt time i dette tilfælde 158,60. Så har vi efter det hele er betalt måske 41,40 kr/time (vi regner uden moms). Men sådan er det så aldrig. Så er der nogle ikke produktive timer. Man skal på kursus. osv osv. Har vi vores "grove" skitserede foretagene skal de beskattes af de 41,40 kr pr time og så fortsætter løjerne om vi hensætter, eller hvad vi gør med de penge vi har tjent.

Tager vi eksempel to:

Betaler manden 100 kr, han koster direkte 130,- Vi sælger for 200,- Der ryger dele med for en 100 kr seddel. Dem forlanger vi 150 kr for. Igen groft forenkler koster vores administration måske 50,60 kr. I alt omkostning i dette tilfælde 280,60 kr og vi omsætter for 350 kr. Vi har således tjent 69,40 pr time. Men igen, hvad er puttet af ikke produktiv tid osv osv. Ting er sjædent så ideelle som de ser ud til. Og når revisoren er færdig med at pynte og betale sidste års underskud, gemme lidt til næste år der måske er dårligt er der ikke sa meget tilbage.

At svare realistisk på sådan noget kan man ikke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-06-17 17:14

Nu tales der om fradrag - det kræver man har et overskud. Nu er lønnen og deraf følgende omkostninger en omkostning. Ikke et fradrag.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-06-17 17:14

Derfor skrev jeg "i dette eksempel".

Bøvs

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-06-17 20:05

Ringer man efter en 'arbejder' til manuelt arbejde (..lavtlønssegmentet, som spørgmålet henviser til), så er lønudgiften = 0 kr. set i forhold til overenskomsten. Man kontakter blot kommunen/jobcenteret via:

http://www.kk.dk/erhvervshus

..eller:

http://arbejdsudleje.dk/

Det er de færreste virksomheder der er 'dumme' nok til at fastansætte folk, når der er præmie for at lade være!

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 09-06-17 08:27

Tak for svaret Bille1948.

Det var lige det tal jeg gerne ville have en fornemmelse for...