/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Geninstall. Win7 opgraderet til Win10
Fra : Soren_Steen_Nielsen
Vist : 371 gange
200 point
Dato : 28-04-17 09:39

Min veninde har en PC installeret med en Windows 7 som er købt og betalt helt separat. Den blev med held opgraderet til Windows 10. Men motherboardet skal formentligt udskiftes snart, så nu melder spørgsmålet: Når vi så installere Windows 7 igen kan den/bliver den så opgraderet til Windows 10? Er der nogen som har erfaring med dette?

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 28-04-17 09:47

Nej. Den gratis opgradering, som Microsoft tilbød, eksisterer ikke mere.
Hvis maskinen alligevel skal opbygges på ny, er det et forsøg værd, at udskifte motherboard uden at gøre noget ved harddiskem. Det kunne være, at det virker (men bestemt ikke sikkert).
Hvis det lykkes, er det første, der skal gøres, at opdatere alle drivere.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-04-17 09:50

Du behøver vel ikke installere win 7 igen for at installere win 10 - du skal blot huske at finde din installationskode til Windows, ellers skal du jo betale for en ny version.

Du kan downloade https://www.belarc.com/products_belarc_advisor og finde alle din koder på computeren inden du skifter motherboardet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-17 09:55

Nogle siger at win 10 allerede er registreret til den computer incl. det motherbord.
så måske.

Jeg ville sikre mig en kopi af harddisken eller i hvert fald kopi af C: drevet.

Med det gratis program Aomei backupper som jeg selv bruger en del, kan der laves et "billede" af hele eller dele af harddisken, som lægges i sammenpakket form på en ekstern harddisk.
Samme program kan også lave en Live CD som bruges til at lægge "billedet tilbage på en anden harddisk eller i visse tilfælde på en anden computer.

http://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html

Jeg bruger den der er freeware

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-04-17 11:16

@marken84: Belarc Advisor ser interessant ud. Den viser faktisk en nøgle til Windows som ser rigtigt ud. Så måske vil det virke hvis jeg får fat i en Windows 10 installations DVD.

@Eyvind: Aomei-Backupper vil jeg næppe bruge til dette, men den kan være interessant i en anden sammenhæng.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-17 11:20

Erfaring er vel så meget sagt men på min egen computer har jeg skiftet bundkort, efter skiftet startede jeg computeren og alt kørte som før bare bedre og hurtigere, der kom en besked om at Windows skulle aktiveres og det gjorde jeg ved at ringe til det oplyste nummer og taste de tal ind som den automatiske stemme læste op, computeren har kørt fint lige siden dog har der været et problem med at den ikke altid vil starte når jeg trykker på startknappen på kabinettet.
Jeg har ikke installeret bundkortdrivere som man skulle i gamle dage drivere finder Windows 10 selv ud af men jeg har selv installeret driver til grafikkortet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-17 11:26

Altså ingen grund til at installere Windows 7 og opgradere bagefter, kør videre med Windows 10,
du kan ikke gratis opgradere til Windows 10 den mulighed er forlængst ovre,
hvis din Windows 10 er opgraderet fra Windows 7 eller 8 er der ikke nogen installationskode du skal huske Windows er aktivering er gemt i din Microsoft konto

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-04-17 11:35

Citat
@marken84: Belarc Advisor ser interessant ud. Den viser faktisk en nøgle til Windows som ser rigtigt ud. Så måske vil det virke hvis jeg får fat i en Windows 10 installations DVD.

Ja, det er en god ting at have installationskoden hvis man anskaffer sig en ny computer, så bruger man bare den eksisterende kode og skal ikke betale for en ny...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-04-17 13:51

Får du skiftet bundkort/motherboard så sker der ikke noget med Windows.
Hvis nu, om forventning, at computeren skal installeres, så skal du bare installere Windows 10 på den. Da den allerede har været aktiveret med Windows 10 så gælder det stadig.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-04-17 14:18

Hvis hun har licens til Windows 7 ?

Så burde det ikke være at problem at skifte' tilbage':

https://support.microsoft.com/en-us/instantanswers/1235b5b0-bf94-4b77-9cbd-1c1a8337070c/go-back-to-windows-7-or-windows-8-1

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-17 18:30

webnoob.............

Citat
Da den allerede har været aktiveret med Windows 10 så gælder det stadig.

Allerede aktiveret.............er det via harddisken - for det kan jo ikke være bios som bliver genkendt, da det jo er en helt ny bios.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-17 20:32

Når Windows 10 er opgraderet fra Windows 7 eller 8 aktiveres Windows gennem en digital licens som er tilknyttet brugerens Microsoft konto:
https://support.microsoft.com/da-dk/help/20530/windows-10-reactivating-after-hardware-change

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 28-04-17 21:09

o.v.n. har den rigtige forklaring - dertil kan siges at man kun kan overføre såkaldte 'retail'-udgaver af Windows til en ny maskine - her er det bundkortet, der mest af alt gør at en maskine 'er ny', mens harddisken selvsagt er helt ligegyldig, da det er noget man udskrifter efter behov.

Den oprindelige win 7 er en 'retail', hvis den er købt i en butik eller hos MS selv - og denne status som 'retail' 'arver' win 10 så, når man opgraderer.
En såkaldt 'OEM'-version, som man oftest får færdiginstalleret på en ny maskine man køber, er bundet til den hardware og lever og dør med især bundkortet i den maskine. Nogle forhandlere sælger, mod reglerne fra MS, OEM-versioner løst, men de er altså OEM og kan ikke overføres.

Jeg har brugt en del tid på at sætte mig ind i det, fordi jeg købte 4 pro-licenser, mens de var på intro-tilbud. Indtil videre har jeg kun haft brug for at flytte en enkelt licens til en anden maskine og det gik helt fint som o.v.n. beskriver det. (Der er mange numre )

Det kan nok godt tænkes at man skal have lavet en MS-konto, før man begynder at flytte, sådan at ens licens-nøgle ligger på MS's servere.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 28-04-17 21:30

Køb en ny licens til win10 - det koster kun 25 kr på Ebay.

Det virkede på de sidste fem comptere som jeg har opgraderet.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-04-17 09:53

Jeg siger foreløbigt tak for alle kommentarerne, men jeg er lige væk fra siden i nogle dage da omtalte veninde netop er blevet oldemor her til morgen.