/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Betaling af el efter renovering.
Fra : vedikkealt
Vist : 349 gange
300 point
Dato : 18-04-17 23:53

Hej med jer.

Når ens lejebolig har været igennem en så gennemgribende renovering at ens husleje stiger med nogle hundrede kroner om måneden, og der så samtidigt er opsat ventilatorer i hver lejlighed der bruger for mellem 50 og 100 kroner om måneden, kan man så som lejer blive PÅLAGT at betale strømmen til sin egen ventilator eller er det Boligselskabet der skal afholde denne udgift.

Nogen der ved noget ?

Bedste hilsner fra vedikkealt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-04-17 00:08

Du skal naturligvis betale for at få udluftet lejligheden. Hvem i alverden havde du ellers forestillet dig der skulle betale. Du kan glæde dig over at nu er udluftningen formentlig udført korrekt og kører med den i Bygningsreglementet foreskrevne luftmængde.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-04-17 09:09

Citat
kan man så som lejer blive PÅLAGT at betale strømmen til sin egen ventilator eller er det Boligselskabet der skal afholde denne udgift.

Det kan jo sådan set være fuldstændig ligegyldigt.

Hvor tror du boligselskabet får penge fra?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-05-17 17:34

Vi venter lidt i spænding for at se hvem du havde forestillet sig skulle betale!

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 09-05-17 11:25

# 3773

Lige nu er der faktisk næsten ingen der betaler da stort alle har slukket for ventilationen da den trækker mellem 50 og 100 kroner på måleren - om måneden.....i et meget fattigt boligkvarter...og de har også samtidigt fået en klækkelig husleje forhøjelse ... og så må der spares hvor spares kan.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-17 14:36

Jamen held og lykke med jeres helbred fremadrettet. Manglende udluftning/slukket ventilation = for høj luftfugtighed, træthed pga forhøjet CO2 indhold i luften, luftvejsproblemer, skimmel og fugtproblemer, husstøvmideallergi osv osv. Så kan du anføre at så udlufter i bare. Jada med en genvinding på 0% i stedet for de formentlig 80-85% temperaturvirkningsgrad du har på et korrekt installeret ventilationsanlæg. I øvrigt 1 måned = 720 timer. Hvis anlægget skal bruge for 50 kr strøm om måneden, da 50/2,2 = 22,7 kWh og (22,7 x 1000)/720 = 31,5W. Hvis det er en lejlighed og BR skal overholdes, da 54 + 72 m³/h skal udsuges i alt 126 m³/h. Til dette må der iflg BR maximalt anvendes 1200 W/(m³/sek), dvs max tilladelig energiforbrug 1200*0,035 = 42W. Dvs hvis anlægget bruger for en halvtredser om måneden må det forventes at være fint, bruger det for 100 kr strøm tyder noget på det ikke er ok. 30-40Watt er i øvrigt det som folk gladelig betaler for, ved en gammel vandpumpe, standby energi til deres TV og pc. Og sammenholdt med at ventilationstabet i grove tal er omkring de 6000 kWh/år og dette vha et godt ventilationsanlæg kan reduceres til 900kWh/år, så synes jeg prisen på 275 kWh for at få sit hus udluftet er rørene billigt. Og det ville være langt klogere at nedregulere anlæg til smertegrænsen udenfor normal brugstid, end at slukke det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-17 21:24

Det giver i øvrigt ikke rigtig mening at lave mekanisk ventilation, hvis ikke samtidig du energirenoverer ELLER der har været væsentlige indeklimaproblemer. Uanset om der har været sygt indeklima, der nødvendiggjorde massivt med udluftning, eller der samtidig er energirenoveret, vil overskuddet betale så rigeligt at den sølle halvtredser om måneden. Lyder lidt som fokus et helt galt sted, ærlig talt.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 13-05-17 11:55

# 3773

"""energirenoveringen""" er sket så """nænsomt""" at der stadig er præcis de samme problemer som før og så har man valgt - billigste model blæser - der larmer så folk ikke kan være der for høj og lav frekvente lyde døgnet rundt og flere har måttet flytte deres seng ud af soveværelset for overhovedet at kunne sove for larmen...det har så resulteret i at 80 % af beboerne i området har skrevet under på en klage til boligselskabet om at det SKAL laves om....for i dag er de fleste slukkede.....de eneste der ikke er slukkede er hos dem der ikke selv kn komme op på loftet eller ike tør gøre det.
Efter indflytningen var der flere steder hvor radiatorene ikke var monteret korrekt så vandet løb ud på og under gulvet og kom ud af lufthullerne / ventilations hullerne med det skulle beboerne bare tage helt roligt for det skulle nok tørre igen.

Så det er ikke alt hvad billige polakkere laver og røre ved der lykkes som tænkt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-05-17 14:04

Altså elforbruget er dybest set noget sekundært. En ombygning i finder ringe er faktisk det primære. Uanset om man bruger polakker skal man ved renovering overholde gældene normer og regler. Dvs det skal være lavet rigtigt, må ikke bruge for meget strøm. Må ikke trække. Må ikke støje.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-05-17 14:34

Faktisk indeholder bygningsreglementet en række krav til luftmængder, støj, SEL (specifikt el forbrug). Disse til skal være dokumenterede. Dernæst er DS428 temmelig klar i mælet mht til udformning, ikke mindst bæringer, hætte placeringer osv. DS452 har lige det sidste mht hvor meget termisk isolering der skal på og hvor.

Alle disse normer og regler kogt ned, så må det kun bruge ganske lidt strøm 30-40 W ved grundluftskifte. Luften skal skiftes ungefær en halv gang pr time. Der må næsten ingen energitab være - altså genvindingen skal være meget høj. Det må stort set ikke kunne høres. Hverken indvendig eller udvendig. Det må ikke trække. Der må IKKE være fare for røgspredning, hverken til eget eller andres lejemål.

Lovgivende og kontrollerende organer er: Kommunens Byggesagsorgan, sammes brandinspektør. Ingen af dem plejer at evne noget som helst udi disse dicipliner.

Du kunne jo spørge ind til tegninger af hvad der er lavet og ikke mindst målerapporter.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 02-06-17 11:16

Der kommer et svar fra boligselskabet indenfor nogle dage, hvor også el udgifterne skulle vare helt nede på et minimum.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 300 point
Dato : 02-06-17 17:24

Hvis det var mig, så jeg hellere dokumentation for hvad der var lavet. Dokumentation på hvor meget strøm det brugte. Og dokumentation for hvad det yder. Og stolede jeg ikke på det afleverede (det gør jeg ikke), ville jeg forlange at tredjepart kontrollerer dette. Det så med den risiko at jeg skal betale den kontrol hvis det rent faktisk passer. Støjer det for meget. Trækker det, ville jeg gøre indsigelse mod det udførte og henvise til DS 447, bygningreglement m.fl.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 09-06-17 08:28

# 3773

Boligselskabet er ikke kommet med noget endnu.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 19-06-17 23:22

Hej allesammen .... jeg vælger at lukke spørgsmålet her inden det lukker automatisk.

Men INTET er afklaret endnu...strømmen påhviler lejeren .... men der er masser af støj problemer og boligsesskabet har valgt at ignorerer 87 underskrifter ud af 120 boliger.

Så nu skal der indkaldes til ekstraordinær generalforsamling og det kræver at 25 % af beboerne skriver under....og så starter det hele forfra

Men TAK for venlig deltagelse

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 19-06-17 23:23

Tak for svaret 3773.

Det bliver en langvarig affære