/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Muldvarpe!
Fra : horseman
Vist : 822 gange
100 point
Dato : 02-04-17 10:04

Jeg har nok over 20 muldvarpeskud i haven, som jeg må have gjort noget ved! Har læst om sildelage, benzin, udstødningsgasser mm, men har besluttet mig til at prøve med fælder.
Er der nogen der kan anbefale mig den bedste fælde? Helst en hvor man selv undgår at få fingrene i klemme!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-04-17 10:17
Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 110 point
Dato : 02-04-17 10:23
Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 02-04-17 10:59

Det er muligt, at stå klar med spade - og fælde muldvarp - når den skyder jord op.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 02-04-17 11:03

Den ser rigtigt god ud, Alka! Men den er også mere end dobbelt så dyr som andre! Og man skal vel også bruge det ekstra udstyr??
Har du selv prøvet den? Sidst gravede jeg i midten af et skud, men fandt aldrig frem til gangen? Måske gravede jeg ikke dybt nok?

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 02-04-17 11:43

der var en som kom med det gode og billige råd "grav en tom flaske ned så der kun er en 5 ti 10 cm over jorden" jeg har prøvet en gang for mange år mulvarpen forsvandt og jeg har ikke haft nogen siden

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 02-04-17 11:46

Jeg har været heldig at fange muldvarper med sådan en saks https://www.silvan.dk/swissinno-muldvarpesaks-i-zink-zink?id=2780-9689717
Have handsker på når du tager på saksen og sætter den ned i hullet, så der ingen dufte er ved den. Og så er det godt at være tålmodig.
Du kan læse her om hvordan du sætter saksen https://www.muldvarpebekaempelse.dk/muldvarpesakse-sadan-fanger-du-muldvarpe-i-haven/
God fornøjelse....

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-04-17 12:03
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-04-17 12:45

Hvad er der nu i vejen med alm. og naturligt forekommende Dansk fauna?

Skal vi også til at skyde Solsorte ned af tagryggen, hvis de synger 'for højt ' om morgenen ..når man gerne vil sove længe?

..eller Isfugle? http://old.dn.dk/Default.aspx?ID=47607

Muldvarpe er faktisk nyttedyr !

*IMHO* <OLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-04-17 12:51
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-04-17 12:56

Man yag det roligt 'kæmp bare viderer
Citat
Den bekæmpelse, der foretages af landmænd og andre i erhvervssammenhæng eller af haveejere, synes dog på ingen måde at udgøre en trussel for arten

Tænk alligevel over:

Citat
Muldvarpen er ikke generelt betragtet som et skadedyr, selv om den er nævnt i lovgivningen som et dyr, der må bekæmpes. I skove har man altid betragtet muldvarpen som et positivt element. Ved undersøgelser af gangsystemer i skove har man kunnet beregne, at rumfanget af gangsystemerne udgjorde 50 m3 per ha. Dette giver et indtryk af, hvilken betydning gangsystemerne kan have for udluftning af jorden., som kan fremme vækst og produktion af træer. Noget tilsvarende er tilfældet på alle arealer, hvor muldvarpe forekommer. Desuden er muldvarpen også et nyttedyr ved at æde en del af de insekter som f.eks. larver af oldenborre, smelder og stankelben, som man i landbruget ofte anser som uønskede.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-04-17 23:12

Citat
Muldvarpe er faktisk nyttedyr !

Det kan være rigtig nok, men de guffer sig i andre nyttedyr, som vi slet ikke kan undvære, nemlig regnorme.

Selv rotter er nyttedyr: De giver en god hyre til kloak mestre og entreprenører.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-04-17 08:15

Ja, muldvarpen er nyttedyr, der ilter jorden med sin tunnelgravning.

Vi har fjernet muldvarpeskuddene med en spade. En muldvarp kan flytte 18 kilo jord i timen, så det var ganske enkelt at lave legeplads til ungerne.
Overalt i haven blev tunnelgravningen til labyrintvandløb og ungerne pjaskede og sejlede med små sejlbåde. Herlig tid

Samtidig havde muldvarpen sørget for regnormedepot, så det var let, når vi skulle på fisketur!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-04-17 08:55

Hvis du vil undgå "Helst en hvor man selv undgår at få fingrene i klemme!", er det fælden du skal have. Det er trods alt en engangsudgift, og de godt 200 kr. kan være godt givet ud. Nej jeg harIKKE prøvet fælden, da jeg ikke har haft brug for den, men jeg vil købe den hvis ....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-17 16:17

Ja muldvarpe er da søde nyttedyr,
og synd at de skal lide en ynkelig død i brutale fælder.

I Tyskland er salg af muldvarpe fælder forbudt,
bare det samme var tilfældet Danmark.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-04-17 17:06
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-04-17 17:16
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-17 17:44

Nu er det nok ikke den nye kæmpe muldvarp det drejer sig om?

Lav et højbed i din have og du behøver ikke at købe dyr spagnum,
de kære, søde muldvarpe forsyner dig gratis med god muld.

Godkendelse af svar
Fra : horseman

Dato : 03-04-17 18:37

Tak for svaret alka.
Jeg låner muldvarpefælder hos naboen.
Jeg er ikke lystmorder, det er rent selvforsvar.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-17 19:31

og når du så har dræbt/pint tilstrækkelig mange muldvarpe med din nabos tortur instrument,
kan du jo få syet en pung af skindene, det vil spare dig for mange penge...

Kommentar
Fra : alka