/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Eadem mutata resurgo
Fra : svendgiversen
Vist : 363 gange
60 point
Dato : 29-03-17 16:05

Hvor præcist og hvor kortfattet,
noget nutidens politikere kunne lære af...

Kommentar
Fra : netop

Dato : 29-03-17 17:12

Det er Skade at Degnen ikke er i Byen, thi der er saa meget Latin i min Søns Brev, som jeg ikke forstaar. Taarene staar mig tit i Øynene, naar jeg eftertænker, at en stakkels Bonde-Søn er bleven saa Boglærd, besynderlig, saasom vi ikke ere af de Høylærdes Bønder. Jeg har hørt af Folk som forstaar sig paa Lærdom, at hand kand disputere med hvilken Præst det skal være. Ach kunde jeg og min Hustrue have den Glæde at høre ham præke før vi døe her paa Bierget, da vilde vi ikke fortryde paa alle de Skillinger vi har sat paa ham. Jeg kand nok merke paa Per Degn, at hand skiøtter ikke meget om at min Søn kommer hid. Det kommer mig for ligesom hand er bange for Rasmus Berg. Det er skrækkeligt med de lærde Folk, de bær saadan Avind til hverandre, og den eene kand ikke lide, at den anden er ogsaa lærd. Den gode Mand giør skiønne Prækner her i Byen, og kand tale om Misundelse, saa Taarene maa staa een udi Øynene, men mig synes, at hand selv ikke er gandske fri for den Fejl. Jeg kand ikke vide, hvoraf saadant kommer; om een siger, at min Naboe forstaar Avlingen bedre end jeg, skulle jeg legge det paa Hiertet, skulle jeg hade min Naboe for det? ney sommend giør Jeppe Berg ikke. Men der er min Troe Per Degn.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 29-03-17 18:04

Skriver du en erkender af, at politikerne vej er sammenlignelig med gang rundt i en spiral - uden mål og med.

NB: Er Netop kommentar et citat fra Ludvig Holberg: "Erasmus Montanus" - eller hyr ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-03-17 18:35

Sjovt nok er jeg også bondesøn, men har aldrig lært latin, som Erasmus Montanus.

Jeg har dog studret et par beslægtede syd europæiske sprog og beundrer den præcise talemåde.

Og jeg er ret sikker på at dette citat intet har med >her paa Bierget, at gøre.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 60 point
Dato : 29-03-17 19:06

Den schweiziske matematiker Jakob Bernoulli (1654-1705) var en af de absolutte foregangs-mænd, hvad angår forståelsen og anvendelsen af logaritmer og ikke mindst de logaritmiske spiraler. Det var hans ønske, at der skulle være indgraveret en sådan på hans gravsten, men stenhuggeren fik gengivet en mere simpel model, den arkimediske spiral, hvor afstanden mellem armene overalt er den samme. Den kan dog betragtes som en logaritmisk spiral med grundtal 1.
Og med de latinske ord Eadem Mutata Resurgo står fællesnævneren mellem spiral og oktav mejslet i sten: "Skønt forandret, vil jeg genopstå som den samme".

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-03-17 21:49

Igen godt fundet katekismus,

jeg læser lige nu en krimi, hvor Bernoulli´s gravskrift er citeret
som du også korrekt har angivet, fantastisk at du fandt frem til den...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-03-17 08:26
Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-03-17 11:18

Tak for svaret katekismus.