/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Protestsange
Fra : svendgiversen
Vist : 294 gange
120 point
Dato : 03-02-17 16:08

Jeg hørte lige:

https://www.youtube.com/watch?v=zaGIOC5iI8s&list=PLOlDn1-Ly2OCD2ZJV0KBX80_8h9-r4F8Z&index=4

og så en anden:

https://www.youtube.com/watch?v=1y2SIIeqy34&list=PLOlDn1-Ly2OCD2ZJV0KBX80_8h9-r4F8Z&index=18

Der er jo ikke sket nogen forbedringer siden disse smukke, men forgæves, gamle sange.
Tværtimod. Er der nogen der kender andre og endnu bedre protestsange?

Og hvad kan vi gøre for at forbedre vilkårende fremover i en fri verden??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-17 17:42

Og det var ikke lige Cæsar med storke springvandet jeg tænkte på, iøvrigt ikke storke.
Sikkert ikke noget østdanskere lægger mærke til.

Men jeg husker noget andet, som jeg ikke lige kan finde, noget med boxe?
Og det man lærer i skolen er jo de første sandheder man får.

Jeg begyndte i den strå tægte, og min første lærinde sagde cikel i stedet for cykel.
Hvilken omvæltning fra mig med min jyske dialekt, men endnu mere den oplevelse hun fik.

Senere blev vi gode venner, hun gik også meget op i kryds og tværs.
Engang hjalp hun mig midt i dansk timen: "Så fik da endelig fat på den pyroman"
Hele bagenden af politibilen brændte...

Men lige nu drejer sig om hvordan vi kan redde den frie verden, med eller uden protest sange.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-02-17 18:50

Hvis du er til `Punk´ og den slags, tror jeg du finder masser af protest sange, der passer til både dem der er meget til højre og venstre.
Ikke noget jeg selv lytter til, så det må du selv finde.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-02-17 18:56

NB, måske Kim Larsen er kommet med noget, men lytter kun til enkelte af hans gamle ´hits´.

https://www.youtube.com/watch?v=XrqmyeAeJSQ

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-02-17 19:47

Citat
Der er jo ikke sket nogen forbedringer siden disse smukke, men forgæves, gamle sange.
Jooooo da. Eddie Skollers sang "En enkelt sang om frihed" hvor han bla. synger om at bror og søster er adskilt med en mur.......
Den mur er da revet ned (Berlinmuren)

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 03-02-17 20:46

Citat
Men jeg husker noget andet, som jeg ikke lige kan finde, noget med boxe?

Måske Pete Seeger
[YOUTUBE]https://www.youtube.com/watch?v=XUwUp-D_VV0[/YOUTUBE]

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 03-02-17 20:56

[YOUTUBE]https://www.youtube.com/watch?v=yyY829WwR9A[/YOUTUBE]

Melodi: Per Dich - Tekst: Per Dich
Hun var fattig, men så ærlig,
hun var barndomshjemmets pryd;
men en rig mand blev begærlig,
og så tog han hendes dyd.

Sådan er kapitalismen,
utak er de armes løn,
det' de riges paradis, men
jeg syn's fan'me det er synd.

Da på ballet hun var gået,
traf hun ham på pigejagt.
Hun sa': Jeg har aldrig fået no'et
det sku' hun aldrig ha' sagt.

Sådan er kapitalismen ...

Hun tog toget ind til staden
for at skjule sit syndefald,
nu går hun og trækker på gaden,
fire kroner for et knald.

Sådan er kapitalismen ...

Se det lille hus med stråtag,
hvor hendes gamle moder bor,
æder kaviar med velbehag,
lever fedt af dat'rens hor.

Sådan er kapitalismen ...

Pigen trækker nu på Strøget,
klædt i laktaske og tyl.
Hun er havnet helt i møget,
det' det rige møgsvins skyld.

Sådan er kapitalismen ...

Hun har ligtorne på halen,
hun har fnat - og det De ved,
så hun springer i kanalenslut med hor - ja ded var ded.

Sådan er kapitalismen ...

De trak hende op af dyndet,
pjaskvåd, viklet ind i tang.
Hun er død, for hun har syndet,
men hun rejste sig og sang:

Sådan er kapitalismen ...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-17 21:01

Det var lige den, Reset,
men jeg husker noget mere, noget med: What have you learn t in school to day?

Og i stedet for en gammel overflødigel mur har vi nu fået en nu overfrødigel mur.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 03-02-17 21:02

Hallo, hvad sker der. Hvorfor bliver mine You Tube link ikke ligesom mig-selv`s Gasolin video. Hvad gør jeg forkert?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-02-17 22:04

Citat
Hvorfor bliver mine You Tube link ikke ligesom mig-selv`s Gasolin video. Hvad gør jeg forkert?

DU SKAL SLETTE S I HTTPS

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-02-17 22:05
Kommentar
Fra : Reset

Dato : 03-02-17 23:38

Tak for det mig-selv.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 03-02-17 23:42

Citat
men jeg husker noget mere, noget med: What have you learn t in school to day?

Også Pete Seeger. Og så kan jeg jo lige få prøvet mig-selv`s tip af.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-02-17 19:31

https://www.youtube.com/watch?v=wTIN-sfz4BA

og syng med...:
Øjet

Jeg var lille, jeg var søvnig
det var dagen, som sku slutte
men først aftenbørn og fadervor
forinden mor ku putte
og der ligger man og grynter
og skal lige til at sutte
så lurer der et øje i det høje

ham gud
han er eddermame svær at få smidt ud
han er streng men så forbandet uerfarn
han har aldrig nogen sinde været barn.

Når jeg strammer mine trusser
som har blonder og er gule
kan jeg komme til at røre
ved det frække, de skal skjule
men så snart der' noet der kilder
bar' en lille bitte smule
så lurer der et øje i det høje

ham gud
han er eddermame svær at få smidt ud
men selvføl'ig det er synd han har den drift
han aldrig nogensinde været gift.

Jeg går hjem med ham jeg kender
og jeg glemmer mors instrukser
det er ham der siger: kys mig!
det er mig der siger: sluk så!
men så snart jeg knapper op
og lægger maven mod hans bukser
så lurer der et øje i det høje

ham gud
han er eddermame svær at få smidt ud
han fik aldrig selv ild på sin cigar
for han ordned jo Maria pr. vikar.

Jeg er voksen og forelsket
og han lægger sine briller
og han kæler og han sjæler
lykken svier som brændenælder
glæden slår med store kæppe
men når så vi rigtig spræller
så lurer der et øje i det høje

ham gud
han er eddermame svær at få smidt ud
men selvføl'ig hvad har gud forstand på sjæl
når han aldrig nogensind' var menske sel'.

Når I har sunget den et par gange, så synger I Allah i stedet for Gud...
Nu er sangen i kulturradikale kredse pludselig blevet blasfemisk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-17 20:48

Foreløbig tak fordi I har fundet de fleste af mine kære gamle protest sange,

der er dog et par, som jeg stadig savner, nogle af en dame som jeg ikke kan finde,
vist en Joan Beats, måske staver jeg hendes navn forkert?

Og det jeg håber på er jo at intentionerne fra de gamle protest sange kan smitte af
og påvirke nutidens mere og mere rå isolation.

Tilbage til libre og friheds gudinden...

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 120 point
Dato : 04-02-17 22:38

Det må være Joan Baez, du tænker på
https://www.youtube.com/watch?v=nnS9M03F-fA

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 05-02-17 01:02

Ja ja Tommy. Ved ikke om du er lige så gammel som jeg. Men jeg var ung da Trille fremførte sin sang. Og jeg blev øjeblikkelig forelsket i pigen. Hun havde virkelig en fremtoning der appelerede.
Desværre udviklede hun sig ikke, og forblev venstreorienteret frem til sin død sidste år.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-02-17 09:23

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-02-17 15:59

Selv tak hr. Giversen