/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvem har sagt??
Fra : modersvilje
Vist : 299 gange
300 point
Dato : 03-02-17 15:03

Jeg har set for noget tid siden en artikel om en mand (filosof/tænker) der skulle have sagt noget der ligner grundsubstansen i Adolf Hitlers tankespind, dog med den lille forskel at han mente noget i stil med: "Det er nemmere at styrer en befolkning hvis man sørger for at den er mikset af racer og religion end hvis der kun er en race og religion!" Jeg er interesseret i mandens navn og er overbevist om at han var en smule ældre end Adolf H. men ellers levede i den samme periode i Europas historie! Er der et kandumenneske der rent tilfældigt ved hvad denne mand hedder og vil dele sin viden med mig? Eventuelt give mig links til personer der ved det?
på forhånd tak,
MV2

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-17 16:41

Jeg har forgæves søgt på det du spørger om på dansk.

Måske skulle du spørge på tysk, her er et eksempel:

http://www.bing.com/search?q=%22nur+eine+race%22&qs=n&form=QBRE&scope=web&sp=-1&pq=%22nur+eine+race%22&sc=0-15&sk=&cvid=571800803D184BA9BEE4B50E456C5B89

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-02-17 18:18

Nu skrev jeg en lang smøre og så gik kandu ned og væk var smøren fandens til lort!
For fra faktisk 2 gange
Den omtalte herre skrev :" Den herskende klasse får meget nemmere den fulde kontrol over befolkningen hvis de blander racer og religioner så folket er optaget af andet end de riges og magthavernes eskapader og deres udnyttelse af det der bliver nævnt som demokrati!" Mere vil have mere! Det er selvfølgelig min udlægning af det jeg tror han skrev omkring år 1900!
Adolf H. var ikke enig - jøderne var i vejen men muslimerne hjalp ham, det er der historisk belæg for! Nu er det denne Tænker/filosof - forfatter jeg søger og lige så snart jeg har navnet skal hans skrifter nok blive fundet! Lad mig sige med det samme - det er ikke Friedrich Nietzsche, det er en knap så kendt!
MV2

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-02-17 18:44

H G Wells (1984) kunne være et bud

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-02-17 19:21

Dengang i / omkring 1900 var der også et par Nordiske forfattere der kom med den slags udtaleleser, samt Hitler læste også bøger som han stjal fra, og der var udryddelsen af Jøder længere fremme i ord - end det der skete under WW2.
Navnene kan jeg ikke huske på dem der skrev den slags, men mener?? at den ene fik en Nobelpris, eller lignende stor status, men vil HELST ikke hænges op på det.
Der ligger klip/film om samme person på tuben.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-02-17 19:22

Citat
men mener?? at den ene fik en Nobelpris

Han var Tysker.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-02-17 19:41

1984 er skrevet af George Orwell - den mand vi/jeg leder efter er tysk - østrigsk - eller fra Beneluxlandene det er der ingen tvivl om, han var efter al sandsynlighed tysk, men hvad var hans navn? Fik en mail fra tidskriftet "Historie" og der var navnet og som kandu lige pludselig pist væk!
MV2

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-02-17 20:31

Det du søger, er det noget som dette..?

Demokrati fører uundgåeligt til et "pøbelvælde". Almindelige borgere er ikke trænet i filosofi, og de har intet kendskab til de evige ideer om sandhed, retfærdighed og skønhed.

Det menes, at mellem 18.000 og 40.000 mennesker blev guilotineret under den demokratiske Franske revolution. Dertil kommer alle dem, som blev skudt, druknet eller henrettet på anden måde.

Almindelige borgere har ingen uddannelse og erfaring i statskundskab, udenrigspolitik, nationaløkonomi eller militær strategi og ledelse. En demokratisk ledelse af staten vil derfor uundgåeligt komme til at træffe forkerte beslutninger........OG...... Demokrati fører til uenighed og konflikter blandt folket, hvilket er et fundamentalt onde og bør undgås.

De indbyrdes stridigheder vil skabe kaos, og derfor vil et demokrati uundgåeligt efterfølges af et diktatur.

Idet Hitler brugte demokratiet til at indføre diktatur....

Hvis, så får du naturligvis navnet på den ældre herre.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-02-17 21:58

Kaptajn manden jeg leder efter levede samtidigt med Adolf han døde før IIW - krig var ovre - så vidt jeg er orienteret - Før Adolf fik sjokket fra gasudslippet i skyttegraven under første Weltkrieg havde denne person skrevet nogle betragtninger som Adolf tog til sig dog undtaget de førnævnte!
Han kunne selvfølgelig også være fra Schweiz Hvem ved?
MvH
MV2

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-02-17 22:09
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-02-17 22:21

Citat
Før Adolf fik sjokket fra gasudslippet i skyttegraven under første Weltkrieg havde denne person skrevet nogle betragtninger som Adolf tog til sig dog undtaget de førnævnte!

Som jeg også skrev, kopierede han mere end GODT var, men han satte så til gengæld ORD ved HANDLING.
Der kan lånes en film på biblioteket - som er værd at se - der hedder Mein Kampf som er baseret på hitlers liv gennem hans liv (især da han var ´klatmaler´), og INTET har med en film af samme navn at gøre - egentlig en hylende skæg? film hvor han bliver irettesat af en Jøde og ´nabo´ og hans afsky for sex:
https://moviezoo.dk/mein-kampf-bd_5710768000468?gclid=CKystMPs9NECFQiMGQodGcUI8Q
Citat
Han kunne selvfølgelig også være fra Schweiz Hvem ved?

Skulle det folkefærd være bedre/værre end andre.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-02-17 22:24

Citat
Før Adolf fik sjokket fra gasudslippet i skyttegraven under første Weltkrieg havde denne person skrevet nogle betragtninger

Nu tænker du vel ikke på Hanussen?
https://www.google.dk/search?q=Hanussen&oq=Hanussen&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Den kan også lånes på Bilioteket.. den findes også i en nyere udgave med Tim Roth.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 04-02-17 19:47

mig-selv et interessant punkt!
Jeg leder efter en hankøns person der omkring 1900 fremførte at kontrol over indvånerne i et område var/er nemmere at styre hvis de kunne "skændes indbyrdes" jeg leder med lys og lygte - udgiverene af Historie (et magasin) har ikke svaret - men postulatet er nok rigtigt!
mv2

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 09-02-17 09:31

"Del og hersk" (Divede et impera) blev Romerriget stor på.

Men - som jeg ser det - var Hitler strategi mere strategien for bander: "At skabe frygt".

Og at skabe fælles fjendebilleder, man kan være fælles om.

Og for at skjule indre konflikter.

www.udvalgte-ordsprog.dk/latinske-ordsprog.htm

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 10-02-17 22:34

Her ved jeg bare ! Da jeg ville undersøge sandhedsværdien af denne mands udtalelser forsvandt alt - mit nyhedsbrev forsvandt - jeg prøvede at finde det men - borte havde taget det! Nu er jeg ikke den eneste der modtager nyhedsbreve/mails fra Historie - Et bonniers magasin-/ nyhedsbrev/mail - men ingen vil vedkende sig - én sammenligning! og hvis "du" har dette nyhedsbrev/mail send venligst en "privat mail"
mvh,
MV2

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 11-02-17 09:53

Muligvis tænker du på at Adolf H. var glad for Friedrich Wilhelm Nietzsche (15. oktober 1844 - 25. august 1900) en indflydelsesrig tysk filosof.

Nietzsche udtalte sig om alt muligt, noget klogt og noget dumt.

Udtalelser der blev misbrugt af Hitler.
1. "Viljen til Magt" der også kunne have været oversat til "Viljen til at skabe" (Machen).
2. "Og den, der skal være skaber af godt og ondt, må først være en tilintetgører og knuse værdier."
3. "Mach doch, was du willst.", sollten wir viel öfter machen.
kopieret fra http://www.zitate.de/autor/Nietzsche,+Friedrich+

Danske citater https://da.wikiquote.org/wiki/Friedrich_Nietzsche
http://www.udvalgte-ordsprog.dk/friedrich-nietzsche-citater.htm

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 11-02-17 15:39

boyelauritzen hvis du lige læser bemærkning af 03-02-17 18:18 skrev jeg at det ikke er Nietzsche det der ærgre mig er at Bonniers magasiner totalt ignorerer mig, men det må man forvente af et firma uden service med mindre man betaler i dyre domme for det! Nu har jeg sendt spørgsmålet videre til Universiteterne hvor der kan studeres filosofi - Det kan godt være at der ikke er prestige i at svare én lægmand som mig, vi får se!
Vender tilbage,
MV2

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 23-02-17 11:16

Så gik kandu sort igen og jeg havde lige skrevet nogle bevingede ord: "Flyv Flyv!"
MV2

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 08-03-17 10:19

Ja så skrev jeg til Bonniers historie redaktør han gider ikke at svare, hvilket ikke forbavser mig - det har medført at jeg har opsagt det/de magasiner vi modtog fra Bonniers og må så vente til universiteterne gider svare! Det er nu lidt mærkeligt at ingen gider svare - er der noget om som der skrives flere steder på Facebook - at en befolkningsudskiftning er på vej så vi almindelige borgere ikke har tid til at følge med i hvad der i virkeligheden sker i Europa? Den gamle teori om 8 familier styrer verdenen - illuminati etc.
Jeg vender tilbage,
MV2

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 20-04-17 09:56

Efter møje og besvær har jeg fundet personen jeg ledte efter!

Richard Nikolaus Eijiro Graf Coudenhove-Kalergi (født 16. november 1894, Tokyo; død 27. juli 1972, Schruns, Vorarlberg) her lidt af hvad et leksika har skrevet om ham og tænk så lidt over Europas udvikling i disse dage!:
Citat fra Wikipedia:
Grev Courdenhove-Kalergi var søn af den østrig-ungarsk greve og diplomat af tysk-polsk oprindelse Heinrich von Coudenhove-Kalergi, og hans moder var japanske Mitsuko Aoyama. Han tog sin doktorgrad i filosofi ved universitetet i Wien. Siden arbejdede han som journalist og skribent for avisen "Paneuropa". Han regnes som grundlæggeren af den første bevægelse for et forenet Europa. I 1923 udgav han manifestet "Pan-Europa". Det er bemærkelsesværdigt, at han med Paneuropabevægelsen ønsker at forene alverdens lande under én regering. Bogen indeholdt en indbydelse til at blive medlem, og en række indflydelsesrige europæiske politikere meldte sig ind. Den blev fulgt op af trebindsværket "Kampf um Europa", som udkom i årene 1925-1928. Allerede tidligt havde han skrevet en række artikler, som i 1924 blev udgivet under titlen "Praktischer Idealismus". Her bringer han den mere filosofiske baggrund for sine ideer. Han mener for eksempel, at bastarder i almindelighed har mere urbane træk. De er mere selvcentrerede og uafhængige, mens folk med en etnisk ren baggrund er vanskelige at styre. De følger deres egen dynamik. Greven ser den fremtidige europæiske befolkning som en lysebrun blandingsrace som en blanding af europæiske, afrikanske og asiatiske elementer. Her bruger han også ord som "Herrenrasse" og "Geistesadel" og mener hermed jøderne, som Herren i sin nåde har skænket europæerne til erstatning for den faldne feudaladel. Ord som disse tilskrives ofte Hitler, men det ser i det mindste ikke ud til ,at han var den første til at bruge dem. At de to herrer kendte til hverandre, er der imidlertid næppe tvivl om. Efter at NSDAP kom til magten, blev Paneuropas kontorer i Tyskland forbudt. Hitler havde selv tanker om et europæisk samarbejde, men var næppe særlig opløftet ved tanken om de kommende, lysebrune slægter. Ved Østrigs Anschluss i 1938 flygtede greven via Frankrig til USA, hvor han virkede ved universitet i New York City i krigens år.

I USA udgav han bogen "Crusade for Paneurope" i 1944.

Da krigen var slut, bosatte han sig i Frankrig og grundlagde the European Parliamentary Union. Allerede i 1947 argumenterede han igennem den for et åbent marked med fælles valuta for at stabilisere Europa. I 1950 blev han den første til at modtage den ærværdige Karlspreis. I 1965 blev han tildelt Sonningprisen.
Se dette kan give mig stof til eftertanke!
MV2