/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
DR - og hvad får vi for miarderne?
Fra : lgs
Vist : 471 gange
300 point
Dato : 02-01-17 23:34

Lad mig først tilstå, at jeg nærer visse store forventninger til vor nye minister for bl.a. DR, Mette Bock – egentlig modstræbende, da jeg nærer en vis aversion mod LA, som jeg anser for den tidl. SAXO-Bank ejer og dir.´s krone på sit værk.
Hvorfor så alligevel forventninger til en politiker fra LA? Jo, hun kender DR indefra og hun har forholdsvis klart meldt ud, at luppen skal holdes mere fast på DR.
DR, som vi alle hvad enten vi piber eller synger iflg. loven i realiteten SKAL betale til – hvem har i dagens Danmark ikke mindst ét apparat, der er gearet til at modtage signaler fra DR.
Er der andre, der som jeg har områder i DR, der får én til at spørge: hvorfor i himlens navn så mange om så lidt – for mig gælder det f.eks. tv og sporten i.f.m. Tv-aviserne – 4 – gentager fire personer (aner ikke engang om de er journalister) skiftes til i.f.m. TV-avisen kl. 18:30 at levere 10 min. løs snak om sport – oftest ledsaget af en danseopvisning af Danmarks elite, fodboldsparkerne.
”Hvad laver de i banken efter 3” sang man for årtier tilbage – hvad laver disse fire i en normal 37 timers arbejdsuge ud over et par 10 min. indslag i løbet af ugen? Ja, jeg går jo ud fra, at de er fast- og fuldtidsansatte.
Og jeg håber I har lignende undren på andre områder af DR´s virke.
Måtte 2017 blive året, hvor en slankning af DR ikke blev ved snakken men blev ført ud i livet.
Godt nytår – trods alt!

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 03-01-17 08:40

Ja,det er et godt spørgsmål,hvad får vi for licensen.Havde DR været et privat ejet firma,var de for længst gået konkurs,fordi næsten ingen gider dem.Gamle dyrefilm,enten på svensk eller engelsk,uden oversættelse,kunstauktioner fra sidste år,og selv i TV avisen kan de ikke lade være med at gentage,hvad de for 15 min.netop har sagt.DR,skulle prøve at læse "Trustpilot"så kunne de jo se,hvad seerne mente om deres elendige programmer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-17 09:24

Genudsendelser...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-17 12:19

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 300 point
Dato : 03-01-17 17:10

Jeg er ganske godt tilfreds med DR1/2/3 og K, samt P1 på radioen.

TV2, som vi jo også betaler for, er stort set ligegyldigt, dans, toldere i Australien, sport osv., hovedkanalen ser jeg aldrig, News derimod ser jeg meget.

Og så er der radio247, som jeg synes har fundet et fint koncept, friskere og frækkere end DR, uden at være (alt for) plat. Den er så kun til låns, finansieret af en pulje fra Kulturministeriet, der udløber om små tre år. Vi må se hvad der sker med RadioMøller til den tid!

Så, bortset fra at jeg mener, DR og TV2 burde være finansieret over skatterne, ligesom anden infrastruktur i landet, er jeg tilfreds.

Der er masser af udsendelser jeg aldrig kunne drømme om at se, fx Matador for 100'ne gang, vild med dans, sport, Melodi grand prix mv. Det fylder en stor del af sendefladen, men det er der mange, der netop gerne vil se, sådan er det, bare der engang imellem er noget nogle af os gerne vil se/høre.

Og, ikke at forglemme, jeg HADER rekvalmer, det slipper man næsten for i DR, bortset fra det evindelige forprang for kommende udsendelser. TV2 er trods alt fornuftige nok til ikke at afbryde udsendelserne for at reklamere for "nyt lys med Valo"!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-01-17 19:32

DR skal lave det, som egentlig var meningen, nemlig, oplysning til borgerne om samfundet, og om verden omkring os. Det skal gøres genmen ufarvede briller og uden politiske holdninger - kort sagt, den oplysende journalistisk.

X-Faktor og andet ligegyldigt lort, samt manipulerende TV-serier overlades til betalingskanalerne, hvor folk har en chance for at vælge lortet fra.

I et land på størrelse med Danmark, er det fuldstændigt sindssygt at ha' et tvangsmedie på størrelse med det, som DR. er i dag. Hvor fråds med licensbetalernes penge forekommer i så uhæmmet grad.

Hvis og såfremt DR var en betalingskanal, var jeg ikke sikker på at DR var med i min TV-pakke.

Det var min korte version...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-17 19:50

Ikke enig med vagnr, bortset fra det med reklamer,
da jeg åbnede dette spørgsmål på min i pad, kom der helt umotiveret noget med folde telte.
Nu, ved min pc, ser jeg det ikke mere?

>DR og TV2 burde være finansieret over skatterne...

Nej, man skal betale for det man ønsker at se, ikke alt det det andet.
Selv betaler jeg eksempelvis ekstra 50 kr. pr måned ekstra for at se golf, helt OK.

De der kører over Storebælts broen skal betale for det,
og de der går i det kongelige teater skal betale for det, vi andre ikke.

Sådan også med TV, og med den nye digitale teknik er det jo muligt,
med frit valg på alle hylder, hvorfor så stadig, den lille obligatoriske pakke,
den mellem store og de helt store.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-01-17 21:15

Citat
De der kører over Storebælts broen skal betale for det,
og de der går i det kongelige teater skal betale for det, vi andre ikke.

Storebæltsbroen er en underskudsforretning for Danmark, det begrænser mobilitet og samhandel mellem Sjælland og Fyn/Jylland! Det giver lidt håndører i statskassen, men er en handelshindring midt i Danmark!

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2015-03-25-rapport-gratis-storebaeltsbro-goer-danmark-rigere

Med det kgl. teater er det lige omvendt, der giver skatteborgerne et tilskud på ml. 900 og 1200 kr pr billet, eller op til ½ års medielicens. Tilskuddene til projektteatre er endnu højere, der siger min hovedregning ca. 1800 kr pr billet=ca 3/4 års medielicens!

ttp://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/skal-man-tage-entre-til-den-faelles-kulturarv-paa-statens-museum-kunst-og-nationalmuseet

http://www.altinget.dk/artikel/134748-stoetten-til-koebenhavnske-teatre-er-en-god-forretning

Så bliv hjemme, se næsten gratis TV, eller nas på samfundet og gå i teatret

Rindal vender sig i sin grav

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-17 21:36

>Så bliv hjemme, se næsten gratis TV, eller nas på samfundet og gå i teatret

Sådan er det altså lige nu, men ikke som det burde være.

Enig i at en gratis Storebælts forbindelse kunne øge samhandel og beskæftigelse,
men mon ikke de medfølgende forhøjelser andre steder for at finansiere dette
vil reducere og måske helt eliminere fordelene?

Og vort TV er jo slet ikke næsten gratis, i forhold til hvad vi får.
Jeg havde ikke set Tommys indlæg da jeg skrev, men enig:
>fuldstændigt sindssygt at ha' et tvangsmedie på størrelse med det, som DR. er i dag.
Hvor fråds med licensbetalernes penge forekommer i så uhæmmet grad.

Sundt, at de der nyder varen også betaler for det, og ikke alle os andre.
Gælder også det kongelige teater og mange andre.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-01-17 21:51

Citat
Sundt, at de der nyder varen også betaler for det, og ikke alle os andre.
Gælder også det kongelige teater og mange andre.

OK, så skal alle vel selv betale fuld pris for at komme til lægen, på hospitalet, i skole, på pension osv., ligesom i USA?

Man kan altid diskutere hvor grænserne går for hvad den enkelte selv skal betale, og hvad VI allesammen betaler for hinanden, gennem skatter mv.

Hvis alle skal betale alt for sig selv har vi ikke et samfund, bare enkeltindivider der slås for at komme til fadet.

Det er der vist ikke mange der ønsker sig, her i verdens mest lige, glade (ikke ligeglade), ukorrupte og tillidsfulde land

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-01-17 23:30

Citat
OK, så skal alle vel selv betale fuld pris for at komme til lægen, på hospitalet, i skole, på pension osv., ligesom i USA?
Det sker vel ikke i et land som har verdens højeste skattetryk ?
Og det skal heller ikke undre mig (jeg har ikke undersøgt det) at Danmark er det land, hvor TV/Radio-licens er højst i hele verden.

Nå, kanen kalder.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-01-17 03:32

Citat
Og det skal heller ikke undre mig (jeg har ikke undersøgt det) at Danmark er det land, hvor TV/Radio-licens er højst i hele verden.

Det har du sikkert ret i, jeg har heller ikke undersøgt det!

Men, hvor gerne du eller andre gerne vil have det til at fremstå som om Dk har verdens højeste skattetryk, passer det ikke.

Når man lægger andre landes obligatoriske arbejdsmarkedsbidrag af den ene eller anden art til, og tager de sociale ydelser (som i Dk i modsætning til de fleste andre lande er skattepligtige) med i regnestykket, ligger Dk langtfra i top med "skattetryk" i OECD-landene!

Belgien slår os i direkte skattetryk, og ser man på div familietypers reelle skattetryk, ligger vi typisk imidten af landene.

http://www.skm.dk/skattetal/statistik/generel-skattestatistik/skattetryk-en-international-sammenligning-i-2013

Myten om verdens højeste skattetryk er sikkert vældig nyttig for LA og deres sponsorer, men det bliver den ikke mere rigtig af

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-01-17 08:28

Prisen på en brobillet burde være:

Fra København/Sjælland over bro til Sverige/Storebælt: 0 kr.

Mod Sjælland/København over bro: Dobbelt takst!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-01-17 13:19

Citat
Belgien slår os i direkte skattetryk, og ser man på div familietypers reelle skattetryk, ligger vi typisk imidten af landene.

http://www.skm.dk/skattetal/statistik/generel-skattestatistik/skattetryk-en-international-sammenligning-i-2013
Jeg gjorde dig opmærksom på det allere den 02.12. kl. 14.13 - i den egen tråd "Kamelvendinger" hvor jeg skrev flg.: Gå ind på TV2 TekstTV side 178 der vil du finde ud ad, at det, som jeg hele tiden har sagt vedr., at Danmark har verdens højeste skattetryk er ganske korrekt. Danmark ligger på en "flot 1. plads" Danskerne er verdens mest skatte -og afgiftplagede folkefærd

Sååååå....desværre vagnr., det er ikke et LA postulat.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-01-17 17:20

Tjah, Tommy, "mærkeligt nok" tror jeg en hel del mere på skatteministeriets opgørelser, end på TV2's sensationer!

I "de gode gamle dage", da jeg betalte 73% i marginalskat, var der til gengæld "smæk for skillingen" med 73%´s fradrag for renteudgifter og andre fradrag!

I modsætning til mange andre lande, betaler vi 0% af gevinsten ved salg af ejerboliger (hvis vi har boet der selv), det er den bedste og eneste skattefri opsparing for mange af os

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-01-17 18:42

Ja ja ja ja, vagnr., lad os tage den videre diskussion en anden dag.
Jeg tror lgs gerne vil ha', vi koncentrerer os om DR.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 04-01-17 19:59

Citat
Jeg tror lgs gerne vil ha', vi koncentrerer os om DR.

netop - og, for nu at hæfte mig ved mit spgm. om sports-tumperne (som der forøvrigt ikke er 4 men 5 af ud over backing-grupperne) som UMIDDELBART set ikke deler arbejdsuge, timemæssigt, med det øvrige DK - eller hvor mange journalister er på lønningslisten for at referere til nyheder gravet op af dagbladene? - eller? eller? Her må andre da have nogle store spørgsmålstegn - eller I/vi så vante til (vi ældre generationer, der er vokset op med DR som MEDIET) at sådan er forholdene nu engang i de tvangsfinancierede public service-medier.
Svaret kunne være: jamen så find dog oplysningerne på nettet. Hvis muligt - så hvor?
Har I nogensinde prøvet at spørge/kommentere på DR´s hjemmeside?
Her er det så, at jeg nærer en flig af håb til Mette Bock.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-01-17 21:25

Citat
Har I nogensinde prøvet at spørge/kommentere på DR´s hjemmeside?

Ja, flere gange

Men jeg har aldrig fået et svar

Det er så ikke helt rigtigt, jeg har hver gang fået et automatisk svar om, at de ville kigge på det, men ikke svare!

Om de har kigget på det ved jeg ikke, men de har holdt løftet om ikke at svare

Citat
Svaret kunne være: jamen så find dog oplysningerne på nettet. Hvis muligt - så hvor?

Problemet med nettet er, at der ikke er nogen form for kvalitets-/realitetskontrol, og jo mere man skriver om sine holdninger, jo mere bliver man bekræftet, om det så er marsmænd eller konspirationsteorier.

Netop derfor foretrækker jeg oplysninger, der er kontrolleret/verificeret af et nogenlunde seriøst medie. De tager også fejl ind i mellem, men retter det (som regel) senere.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-01-17 09:20

Citat
Netop derfor foretrækker jeg oplysninger, der er kontrolleret/verificeret af et nogenlunde seriøst medie. De tager også fejl ind i mellem, men retter det (som regel) senere.
Så er det næppe dagbladene Information og Politiken, samt DR og TV2 du skal ha' dine informationer fra, da disse medier indtil flere gange er blevet afsløret i det, der kaldes "fake news".

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-01-17 10:37

Citat
Så er det næppe dagbladene Information og Politiken, samt DR og TV2 du skal ha' dine informationer fra, da disse medier indtil flere gange er blevet afsløret i det, der kaldes "fake news".

Alle kommer til at lave/viderekolportere "fake news", det er uundgåeligt, det afgørende er om mediet retter hurtigt!

Jeg holder også Weekendavisen (men ikke Information) og får nyhedsmails fra NYT, Washington Post og le Monde.

Hvis du har bedre, altså mere troværdige, kilder, så skriv bare!

Hverken Rokokoposten, den korte avis eller 180grader opfylder troværdighedskritererne.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-01-17 11:12

Citat
Hvis du har bedre, altså mere troværdige, kilder, så skriv bare!

Hverken Rokokoposten, den korte avis eller 180grader opfylder troværdighedskritererne.
Det er så anden gang indenfor 14 dage du har fornærmet min intelligens.

Jeg håber da så inderligt, at du har sat dig ind i hvad fake news også er..?
Det kunne feks. være sandheden som blev lavet om til at være en "fake news".

Ses af og til - feks. i DR2's "Deadline"

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-01-17 11:27

Citat
Det er så anden gang indenfor 14 dage du har fornærmet min intelligens.

Nu ikke så nærtagende, det var troværdige kilder jeg efterlyste.

Fake news er der masser af, nye vinkler på gammelt vrøvl, fx sendte jeg denne til Bente klarlund for 3 måneder siden

"Kære Bente Klarlund

Jeg har netop læst "Vi kan ikke lide at tabe" i dagens avis, og jeg mener du misrepræsenterer rygeres indflydelse på danskernes lave gennemsnitslevetid.

Inden jeg kommer så langt, vil jeg lige nævne, at jeg godt nok har røget lidt i mine unge dage, men ikke har rørt tobak de sidste ca 40 år, så det er ikke et personligt ærinde jeg er ude i, men at der må være flere andre grunde til at danskere dør så tidligt.
Og jeg er helt klar over at det forhold at rygere gennemsnitligt dør knap 10 år yngre end ikke-rygere, ikke betyder at de kan regne med at leve til de er 70 i stedet for 80, men at en langt større del af rygerne dør i deres bedste år, hvad de fleste rygere vist "glemmer".

Til sagen, Danmark er langt fra et førende rygerland i Europa, Danmark ligger langt lavere end Østrig og Grækenland, m.fl., som alligevel overhaler os i livslængde, faktisk viser det sig, at i hvert fald 6 af de 7 lande der slår os i rygning, også slår os i levetid (Estland er ikke med i statistikken)

http://www.liv.dk/fakta/statistik-og-tal/rygning-i-andre-lande/

https://www.dr.dk/nyheder/indland/grafik-saa-meget-laengere-lever-sydeuropaeere

Det er heller ikke fordi vi har Europarekord i alkoholforbrug, der ligger vi igen i den lavere ende, og lande med såvel højere alkohol-og rygefrekvens slår os i levetid, side 13 i

https://sundhedsstyrelsen.dk/da/udgivelser/2015/~/media/AD0E935AE31446C4AA09250B270A780B.ashx

Så der må være andre forklaringer på vores lave levetid end rygning og alkohol?

Årsagerne til det kunne være spændende at få belyst!"

Mine oplysninger er vist så velunderbyggede som det er muligt, sjovt nok har jeg ikke hørt fra BK siden, og heller ikke set noget i hendes ugentlige sundhedsartikel i Politiken.

Så hendes artikel må vist siges at være fake news

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 05-01-17 23:17

For at min holdning til DR ikke skal være rent negativ, så vil jeg her gerne byde Lotte Folke Kaarsholm velkommen som ny vært på DR2-Deadline, som for mig er et aftentligt holdepunkt.
Hende glæder jeg mig meget til at gense.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-01-17 11:25

Citat
For at min holdning til DR ikke skal være rent negativ, så vil jeg her gerne byde Lotte Folke Kaarsholm velkommen som ny vært på DR2-Deadline, som for mig er et aftentligt holdepunkt.
Hende glæder jeg mig meget til at gense.
Nu har jeg ikke set Deadline i 2017 - og heller ikke Lotte F. K.

Hvad er det der gør, at Lotte F. K. skiller sig ud fra f.eks. Sigge Winther, Adam Holm og Niels Krause..?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-01-17 11:29

Citat
Hvad er det der gør, at Lotte F. K. skiller sig ud fra f.eks. Sigge Winther, Adam Holm og Niels Krause..?
Det mere mundrette: Hvorfor synes du det..?

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 06-01-17 15:27

Jeg skrev ikke, at LFK skiller sig ud fra de øvrige værter, du nævner, men både hendes første aften som vært https://www.dr.dk/tv/se/deadline/deadline-tv/deadline-2017-01-05 og hendes mange besøg som gæst i Deadline falder i min smag - Sigge W sagde forleden aften farvel for den tid hans barselsorlov nu vil vare, Adam Holm´s fravær i snart lang tid er bare et stort savn, men så glæder leg mig da over at Niels Krause stadig hænger på - men "hører" allerede et hvorfor?
Noget med at hun og de andre favoritter udfordrer.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-01-17 19:27

Okay, tak for den udredning. Jeg ser frem til at "møde" hende.
De andre du nævner imponerer mig stort set ikke. Ikke sådan at forstå, de aldrig lægger op til gode diskussioner - der er bare meget langt imellem dem - g tit og ofte er der en enkelt, eller to stråmænd i mellem, samt lidt af det jeg skrev foroven, "fake news"

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 07-01-17 21:26

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-01-17 21:58

Tak, lgs

Dette, og mange andre spm./svar, minder mig om Dorothy L. Sayers´ Lord Peter Wimsey, hvis valgsprog er:

""As my Whimsy takes me."