/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Nisse mand forvirring
Fra : svendgiversen
Vist : 357 gange
135 point
Dato : 15-12-16 18:23

Nissen sidder oppe på loftet og spiser sin julegrød.

Nissen er en drillepind på gården, og når man flytter, så flytter nissen med.

Nissemanden er vor julemand, og nu kristen, ifølge nyere tro, en gave rig onkel?

Nisse manden, eller vor julemand, har mange navne rundt om i verden.

Hvis han stammer tilbage fra en, vist tyrkisk Nicolaus i 1300 tallet,
hvorfor så vort Jul og franske Noel,
også det finske, hvor julemanden jo kommer fra, noget med Juel...

Opfundet tusind år før det, korsets tegn, det nu kristne, Christmas.

Så glem det angelsaksiske Santa Claus, det har ikke noget med vor gamle jul at gøre.

Hvem kan historisk redegøre for denne forvirring??

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 135 point
Dato : 16-12-16 10:59

Nisser og julemanden har intet med hinanden at gøre.
Kort sagt, du kan ikke sætte lighedstegn mellem Julemanden og nisser.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-16 11:14

På loftet sidder nissen med sin julegrød...

Begge har da vist røde tophuer?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-16 11:31
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-16 11:32
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-16 11:40

>Selve festens navn jól (:altså jul) er også af førkristen oprindelse og betyder "fester".

Altså meget ældre end Christmas og Nicolaus.

Det var det franske Noel, der trikkede mig, ligner jo mere vor nordiske ord for Jul.

Vân ca ahn...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-16 12:47
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-16 13:37
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-16 11:30

Det er den kortvarige parantes der stadig undrer mig?

https://www.youtube.com/watch?v=ANUV9vD1zg8&feature=related

rettelse:
vân ca Ahn

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-12-16 13:00

Hva`mæ Sætternissen ?? Han optræder vist året rundt.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-16 13:57

Enig med Tommy i at drillenissen på landet ikke har noget med julemanden at gøre,
men vi bruger jo også ordet nisse om ham, og der er jo tydelige fælles træk.

Sætternissen er vist også en drillenisse, noget med tyrk fejl?
Men jeg ved ikke hvordan han ser ud??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-16 14:17

Tilsyneladende også med rød tophue:

http://lindholmpaaskrift.dk/saetternisse-3/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-16 17:49

Og vor rumænske svigerdatter kunne heller ikke udrede forskellen på Christmas og Noel,
det hedder noget helt fjerde, der øst på, efter at romerriget jo blev delt.

Men ingen tvivl om Nicolaus:
Född   cirka 280
Patara
Död   6 december 343
Myra

Han har bare intet at gøre med vor nordiske jul, ældre end kristendommen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-12-16 12:26

Den nordiske jul er ikke noget stillestående, den udvikles hele tiden lige som med alt andet henter vi traditioner fra andre lande, linjen "rør blot ikke ved min gamle jul" skal vist forstås som om at vi vil fejre julen som vi altid har gjort men prøv at tænke dig om, der er sikkert lavet en hel del om de sidste 10-20 år også i din familie, vi skal ikke mange generationer tilbage før juletræet blev almindelig som symbol på julen, det var noget som vi blev inspireret af fra Tyskland også skikken med julemanden kom fra Tyskland men så ikke ud som de billeder vi ser i dag julemanden har ikke altid haft en rød hue.
Julemanden som vi kender ham i dag: En tyk mand med rød kåbe og hue er amerikansk.
Julemanden og nisserne har intet med hinanden at gøre, de er ikke engang i familie det burde du kunne finde ud af, så vist jeg husker arbejder du med slægtsforskning så engang du får tid kan du sikkert finde nissernes aner

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-16 13:32
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-16 13:42
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-16 13:43
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-12-16 20:06

Nu her op til jul er der jo mange jule udsendelser,
i langt de fleste tilfælde bliver julemanden omtalt som nissen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-12-16 22:37

Citat
i langt de fleste tilfælde bliver julemanden omtalt som nissen
det har jeg lagt mærke til men det bliver julemanden ikke nisse af ikonen her er også en nisse selv om der står Glædelig Jul når musen holdes over så det er vist en julenisse eller måske en kravlenisse

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-16 09:08

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-16 16:00

>Nisser og julemanden har intet med hinanden at gøre.

Noget jeg ikke nåede at få med:
I aften på TV2 kommer der en udsendelse: Nissepiger og julemænd...