/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Bedste film instruktører i 50 år?
Fra : molokyle
Vist : 520 gange
500 point
Dato : 10-12-16 16:37

Hvilke film-instruktører synes I har lavet de bedste film (..mere end 2) inden for de sidste 50 år?

Kom op med 5 stk. ..og jeg giver mit bud til sidst ..og fordeler Kandu Påængernø!

Nævn gerne et par af Titlerne på filmene de har lavet/instrueret
..og evt. hvorfor I synes de er så 'Fede'?

..såvel instruktørens casting/valg af: Skuespillere, Scenarie (location), som Teknik.

</BIOGRAFGÆNGEREN>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-12-16 16:44

Ps. På Tirsdag skal jeg selv ind at se:

http://politiken.dk/kultur/art5725797/Støvet-og-countryshyswingende-western-gennemfører-hvad-den-satte-sig-for

..og ikke få dage derefter en Sci-Fi:

http://politiken.dk/kultur/filmogtv/filmanmeldelser/art5718557/Nørdet-sci-fi-film-er-vildt-spændende-og-dybt-rørende

Jeg har ingen forudindtagenhed for disse 2 film, så jeg glæder mig blot til oplevelsen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-16 19:34

En af dem:
https://da.wikipedia.org/wiki/Kategori:Filminstrukt%C3%B8rer_fra_Danmark

jeg kender ikke instruktørerne,
men dem der instruerede Støvsuger Banden, Huset på Christianshavn og Matador.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-12-16 19:56

Støvsuger Banden= Bent Christensen -Huset på Christianshavn og Matador = Balling.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg lægger lige knolden i blød

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-12-16 20:51

Gamle film fra Ealing Studio har altid stået på min no 1 liste over udenlandske film.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ealing_Studios
Hvorfor??, de lavede mange gode og uforglemmelige film - for dem der kan huske sort/hvid tv, og samtidig med en ´hvis´ sort humør, i en dengang kølig efter krigs verden.
Filmene fra Studioet er mange, men hvem husker ikke Peter Sellers i Lady killers og andre gode roller (Birdie-nam-nam, vist ikke fra Ealing) eller Masser af Whisky.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-12-16 21:34

Falder nok lidt uden for din tidsramme. Det er jo en umulig opgave, du der sætter os på, Molo. Men du kan få et udpluk. Har vel set de første 300 Spaghetti Westerns. Og ser, genser dem
stadigvæk på Youtube.
Legendariske Erik Balling, behøver jeg næsten ikke nævne. Hans produktioner, er kendt af hvert et barn i DK.

John Ford: (Er vel den største af alle):
The Man Who Shot Liberty Valence 1962 med James Stewart, John Wayne og Lee Marvin
Kavaleriets gule bånd / She Wore A Yellow Ribbon. John Wayne
The Horse Soldiers / Kavaleriets Helte. John Wayne.

Burt Kennedy:
Panser-diligencen. John Wayne & Kirk Douglas.

Sergio Leone:
En nævefuld dollars
Hævn for dollars
Den gode, den onde og den grusomme
Once Upon a Time in the West

Sergio Corbucci:
Django. Franco Nero / Eduardo Fajardo. (Var oprindelig forbudt i Skandinavien. For blodig).
The Great Silence. Klaus Kinski
Companeros. Franco Nero /Thomas Milian / Ferdinando Rey. (Spansk karakter skuespiller.)

Sergio Sollima
The Big Gundown. Lee Van Cleef
Run man run. Tomas Milian / Luciano Rossi / José Torres

Giulio Petroni:
Death rides a horse. Lee van Cleef / John Phillip Law

Tonino Valerii:
Day of anger. Lee van Cleef / Giuliano Gemma.

Duccio Tessari:
Return of Ringo. Giuliano Gemma / Fernando Sancho

Gianfranco Parolini (Frank Kramer):
If You Meet Sartana Pray for Your Death. Gianni Garko (Een af mine ynglings) / William Berger / Klaus Kinski
Sabata. Lee van Cleef / William Berger.
Adiós, Sabata. Yul Brynner.

Sergio Bergonzelli:
El Cisco. William Berger.

Albert Band:
The Tramplers. (Terror i Texas). Gordon Scott (Tarzan) / Franco Nero.

Giancarlo Santi:
The grand duel: Lee van Cleef / Horst Frank

LIDT FOR TIDLIGT MED ROS TIL KANDU. Det kører da ag H til.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-12-16 22:19

Andre gode film kunne være?
Rainer Werner Fassbinder - lidt âla Lars von Trier / andre af samme ´dåse´ i nutidens DK.

Og et par stykker fra Østen:
Sex-missionen:
https://archive.org/details/sexmission.1984.dvdrip.xvid.fragment_HomeCinema
Ich war 19 jahr:
https://www.youtube.com/watch?v=LFFuxKRLjfA
Come and see
https://www.youtube.com/watch?v=5nrlEbI0Ss0
Burnt by the sun
https://www.youtube.com/watch?v=ssJbC2pNaCA

Samt alle de gamle film, som der absolut skal laves i nye udgaver ? listen er MEGET lang,
Dirk passer har lavet 2 film der har være udgivet på andet sprog = Oscar/ Louie De Fune og Sømænd og svigermødre? mener jeg de hed på DK
Og selv Hitlers sidste dage (Untergang) har været vist? 2 gange med Anthony Hopkins og Alec Guinness
Og filmen Stalingrad var fremme for mange år siden i en Tysk udgave:
https://www.youtube.com/watch?v=oxS7uFNX4sk

Listen er lang og her stopper jeg...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-12-16 23:32

Citat
Og selv Hitlers sidste dage (Untergang) har været vist? 2 gange med Anthony Hopkins og Alec Guinness

Det forstår jeg ikke lige. "Der Untergang", er fra 2004. Alec Guinness har været død i en halv menneskealder. Mener vi samme film ???

Men DER UNTERGANG var en fantastisk film. Mest fantastisk var nok, den dengang ukendte Østrigske skuespiller Bruno Ganz. Næsten uhyggeligt at se hvor godt han spillede Hitler.

M.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 11-12-16 00:46

Det er godt nok Mission Impossible. Alt afhæger af øjnene der ser.
Men sådan lige samlet set, kan jeg ikke komme uden om brødrene Coen.
Fargo
The Big Lebowski
No Country for Old Men
A Serious Man
True Grit
Du efterspurgte kun to film, men jeg kan ikke udelade en eneste. Det forudsætter selvfølgelig, at man er til Amerikanske film.
Quentin Tarentino kan også godt, men går dog ofte lidt over gevind en gang imellem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-12-16 06:59

Jeg tror I har misforstået mig en smule?Det jeg efterspurgte var navne på 5 filminstruktører og 2 filmtiltler fra hver af disse. Filmene skal ligge i tidrummet: 1967 - 2016.

Denne 'liste' kan man kommentere/argumentere for, hvis man har lyst?

Det er ikke noget krav fra min side.

Slutteligen vil jeg give mit eget bud. Den som 'rammer' min smag og har flest sammenfaldne instruktører på listen vil jeg donere påængårnø.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-12-16 10:08

Jeg er ikke så film-interesseret at jeg har styr på hvem der har instrueret.

Men jeg bliver dælme tosset når oversættelserne ikke er i orden.

Kim Schumacher var p*sse dygtig til at oversætte amerikanske film.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-12-16 12:24

Citat
Kim Schumacher var p*sse dygtig til at oversætte amerikanske film.

Ottto Leisner var ekstrem dygtig til at oversætte engelsksprogede bøger, men alle hans vittigheder fik folk til at slukke for skærmen omgående, en bivirkning var at fødselstallet faldt i flere år.........dengang havde man ikke Viagra.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-12-16 12:26

Citat
men hvem husker ikke Peter Sellers

Peter Sellers og Dirch Passer er fuldkommen umulige at efterligne, i bedste fald 70 %.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-12-16 12:56

Engelsk humor= Benny Hill.
Citat
Jeg tror I har misforstået mig en smule?

Ja, det lader det til.
Som jeg har antydet, en meget vanskelig "analyse" af film. Man har jo i tidens løb, set et hav af gode og mindre gode film. Og hukommelsen er jo ikke hvad den har været.
Jeg har dog stadigvæk en del gamle film årbøger og prg., som jeg bliver inspireret af.

Her er et par "memorable" eksempler:

Michael Winner:
Lawman. Burt Lancaster. 1971.
Death Wish. Charles Bronson. 1974.

Franklin J. Schaffner:
Patton - pansergeneralen. George C. Scott. 1970
The Boys from Brazil. Gregory Peck. 1978.

Charles Bronson var forresten Sergio Leone`s første valg til "Dollar" filmene. Men han takkede nej. Så han måtte "nøjes" med Clint Eastwood.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-16 18:15

Og jeg troede du mente danske film instruktører.
Derfor min liste og mit bedste bud: Erik Balling.

Hvis det er globalt, er det vel Bergman fra Sverige,
og store amerikanske som John Ford?

Og så spagetti western, en jeg husker er: Den gode, den onde og den grusomme,
vil gerne anbefale instruktøren til den...

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 11-12-16 20:19

Hvorfor er der ikke nogen der har nævnt Steven Spielberg.

Nævner bare i flæng:

E.T
Starwars
Saving private Ryan
Indianna Jones
Minority report
Jurassic pardk
Men in Black
The Pacific
Jaws
Band of Brothers
Letters from Iwo Jima
A.I
World of War
Schindlers liste
Araknofobia
Tilbage til Fremtiden
Solens Rige
Poltergeist

Der er meget mere her:
http://www.imdb.com/name/nm0000229/

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-12-16 23:50

Citat
Hvorfor er der ikke nogen der har nævnt Steven Spielberg.

Fordi ham gider vi ikke. Der er dog et par gode imellem. Nemlig:

Saving private Ryan & Schindlers liste.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-12-16 02:35

Citat
Det forstår jeg ikke lige. "Der Untergang", er fra 2004. Alec Guinness har været død i en halv menneskealder. Mener vi samme film ???

De havde indspillet samme film, med års mellemrum = Der Untergang:
https://www.youtube.com/watch?v=Di2bA3QMbfc
https://www.youtube.com/watch?v=yt4zVgJKpow

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-12-16 10:40

Pardon!!! mig-selv. Du har ganske ret. Filmene er fra 73 og 81. Alec Guinness levede til år 2000.
Det vidste jeg heller ikke. Så ham i den berømte "Broen over floden Kwai".

Interessante film. Dem vil jeg gå i kast med, når konen overta`r tv`et. Er spændt på, om det gør det bedre end Bruno Ganz, hvad jeg tvivler på.

Jeg har vist også godt af en pause, fra ryttere der galoperer rundt i Almería (Tabernas) ørkenen.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-12-16 10:55

Citat
Er spændt på, om det gør det bedre end Bruno Ganz, hvad jeg tvivler på.

Langtfra, men dengang var der vel en vis angst for at gå i dybden med temaet nazisme, selv serien Holocaust var vand, når man tænker på de nye film der laves om WW2.

Når du er igang? så prøv denne.
Mussolini and I:
http://www.imdb.com/title/tt0089645/

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-12-16 11:34

Nu jeg er igang med indrømmelser: En berigtigelse, inden Tommy sætter mig i rette:
Citat
Bruno Ganz is a Swiss actor

Mente han var/er Østriger. Han er i altfald dernede sønder fra et sted, hvor bjerggeder huserer.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-16 18:08

Jeg løfter lidt af sløret:

1.) Steven Spielberg:

a.) Nærkontakt af 3. Grad.
b.) Solens Rige.
..dén gik til Thomas_Mygind

2.) Akira Korusawa:

a.) De 7 Samuraier.
b.) Dæmonernes port.

3.) Ridley Scott:

a.) Alien.
b.) Blade Runner.

..de sidste 2 bliver 'sværere' at gætte !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-16 18:40

....Sergio Leone:

a.) Once upon a time ..osv.
b.) The Good, The Bad, The Ugly...

..Mosebaek ...du var lige ved ..og næsten, men det skyder som bekendt:
Ingen mand af hesten !
Sigter godt, men rammer skidt. Det var en forbier, men et godt bud
Tarentino? Quentin Tarentino?

Reset er med i opløbet:

a.) Kill Bill (1+2)
b.) Django + The Hatefull Eight.
Psssssttt.... der mangles stadig 1 instruktør ..og 2 film
Jeg vi afsløre, at det er en lidt mere 'eksotisk' af slagsen. Hvis jeg siger Lars von Trier?
Så siger I ...? AHA... så må det være ...?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-12-16 18:41

Kandu er efterhånden, som at stå i et skydebane telt på Bakken. Man håber hver gang....men for det meste bliver det forbier.

Beklager Molo. Jeg er ikke til Science-fiction film. Eller høj kulturelle. Ej heller såkaldte kunstneriske film. Nøjes for det meste med B-movies. Noget en bonderøv fra Thy forstår.

Film man skal analysere bagefter......... og dog......selv Euro westerns, havde tit et politisk budskab (har jeg læst). Det er jo nok heller ikke tilfældigt, at mange af de Italienske og Spanske instruktører, var meget venstre orienteret. Flere af dem kommunister.

Her skal man så huske på, at kommunister i f.eks. Italien og Frankrig, var = med vore Socialdemokrater.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-12-16 19:03

Citat
..Mosebaek ...du var lige ved ..og næsten, men det skyder som bekendt:
Ingen mand af hesten !

Ingen fejl på det Molo. Vi har hvert vores interessesfære.
Nogen vil ha`moren, andre datteren.

Selv har jeg nået den alder, hvor bedstemoderen er mest attraktiv. (60 år +).

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-16 20:13

Mosebaek -> Ja, mht. kvinder. De unge og 'smarte' ..også dem som prøver at være det: Linse Kesler, Pamela Anderson, mv.
De 'kedelige' ..men kloge: Sigourney Weaver & Meryl Streep ..? Naeehhh... heller ikke.
I det hele taget har der aldrig været en 'primadonna' i film som har tændt mig. Det nærmeste man kommer, når jeg tænker efter, er: Rosanna Arquette ..som hun så ud i Luc Besson's ; The Big Blue ( Le Grand Bleu ) : https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6e/Rosanna_Arquette_-_Monte-Carlo_Television_Festival.JPG/220px-Rosanna_Arquette_-_Monte-Carlo_Television_Festival.JPG

..eller Nastassja Kinski ; Månen i rendestenen ( Moon in the Gutter/La Leune Dans Le Caniveau ) :

..som er ubetageligt lækre Damer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-16 20:32

Ok. Da den står 1-1 til Thomas_Mygind og Reset ..så må påængårnø gå til den som gætter min sidste instruktør (..og alle tiders største filmskaber)!

Jeg tror at jeg har set min yndlingsfilm af denne instruktør mindst 50 gange ..og HVERGANG finder jeg nye detaljer og 'billeder'. Simpelthen et MESTERVÆRK. Gætter man titlen på filmen også?

Så ryger der 'ekstra' mønt i påængposen.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-16 20:41

..ekstra påæng? ..Nåehnej.. man kan højest aflevere 500 af slagsen, så vi har nået loftet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-12-16 21:07

Stærk film fra 1948, hsuk køkkenrullen:
https://www.youtube.com/watch?v=rFrVnI26Hjw

Molo, kan du ikke lige give mig et link?? til din udgave af Antivirus programmet du bruger.
Du skal nok få 10 point´s..tak

Gad vide hvad uploader betyder:
http://peecee.dk/upload/view/463773

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-12-16 21:19

Måske det er john wayne film afbhoward hanks

Eller Humpry Bogart film?

https://www.google.dk/m?q=best+movie+1948&client=ms-opera-mobile&channel=new&espv=1#mie=e%2C%2CHoward Hawks%2CH4sIAAAAAAAAAOPgE-LQz9U3yDaujFcCs4zTzYy0xLKTrfTTMnNywYRVSmZRanJJfhEAben-fy4AAAAIndsæt din tekst her

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-12-16 23:20

De 2 Mad Max film? + de 2 andre som ikke giver mening med de 2 første.
Og så er de film også lavet efter en US film = Vanishing Point - BTW Nice Lady on the BIKE:
https://www.youtube.com/watch?v=pA4ymmXa8rs
Ingmar Bergman ? samtlige film...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-12-16 00:22

Martin Scorsese
Stanley Kubrick
Alfred Hitchcock
Francis Ford Coppola * Godfather / Dommedag nu

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-12-16 09:12

Citat
Alec Guinness levede til år 2000.

Han var en pladderromantisk standardskuespiller i starten, ganske som de fleste andre, også i de danske pladderfilm der blev spyttet hurtigere ud end folk kunne nå at se dem.
Jeg mener at vide at hans karakter først kom frem i "Lawrence of Arabia", og så kørte det, men instruktørerne har jo også opgaven med at få talenterne frem og udnytte dem.
Når vi taler om englændere er der også Edward Fox, noget tør, ironisk og eftertænksom, men det er det vi kan lide ved de engelske film.
Sean Connery blev opdaget meget tidligere i sin egen karierre, den første rolle som 007 var ikke god, men det var den tids actionfilm..............siden har han været pragtfuld i alle film.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-12-16 13:00

Gælder stadigvæk:
Citat
Kandu er efterhånden, som at stå i et skydebane telt på Bakken. Man håber hver gang....men for det meste bliver det forbier.

Var ved at kigge, i mine gamle biograf prg. Disse tre, Patton - Pansergeneralen, Telemarkens Helte, Slaget om Anzio, er lige så store, som nutidens uge aviser.

En storfilm (3 timer) som Den Længste Dag (The Longest Day), fortjener også at blive nævnt. Med hele fem instruktører: Ken Annakin, Darryl F. Zanuck, Andrew Marton, Bernhard Wicki, Gerd Oswald.

Og med alle top spidser fra Hollywood. + fra England, Tyskland og Frankrig. (Nok flere).

Een af de få film med original sprog. Tysker taler tysk, englendere taler engelsk o.s.v.

Her er lige et "fotoprint", der fortæller lidt om optagelserne:
http://peecee.dk/upload/view/463792

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-12-16 14:28

I skyder helt forbi
Kig Østover ...men ikke helt til Asien
Ps. mig-selv: Jeg benytter den gratis udgave af Checkpoint Software: ZoneAlarm .. FREE Antivirus plus FireWall. Licensen til 'MOTOREN' i AV er handlet på plads med Kasperskys.

Virus definitioner, opdateringer mv. står CheckPoint selv for.
Søg ..og du skal finde. HUSK: GOOGLE er din ven
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-12-16 16:56

UTROLIG SLENDRIAN, FRA KANDU`S SIDE. VAR DET EN REGULÆR FIRMA, VAR DE FORLÆNGST GÅET KONKURS. MEN DET ER DE MÅSKE OGSÅ ???

Citat
Kig Østover ...men ikke helt til Asien

Og din påstand:
Citat
(..og alle tiders største filmskaber)!

Det harmonerer simpelthen ikke. For du kan vel ikke mene:
Rusland. Her slipper min interesse op. Har vist en enkelt gang, set (sovet til) en russisk film. De er for tanketunge. Tyrkiet / Iran??? Indien (Asien).???

Molo, du er en filur.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-12-16 18:52

Mosebaek ->CCCP?

Østen er Rød. Vi nærmer os. Så vidt jeg husker er han tre gange blevet nomineret til Guld Palmerne i Cannes ...dog uden at vinde.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-12-16 18:58

Det kunne have været Roman Polansky ..storartet instruktør ..og skuespiller iøvrigt: Den nye lejer (The Tenant)
...men det er det bare ikke
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-12-16 20:30

Carl Th. Dreyer
Gordon Douglas

CCCP = Sovjetunionen ??

Min fantasi, er ved at være opbrugt.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-12-16 23:49

CCCP..... okay, vi prøver:

Boryenka Evgeniya

Jekaterina Gavrilovich

Karolek Aloysha

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-12-16 07:30

Mosebaek -> Nope.

Han har, som jeg antydede, været inspirationskilde for Lars von Trier.

..især på billedsiden i f.eks. Forbrydelsens element.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-12-16 07:41

Så vidt jeg husker bosatte han sig i Italien og Frankrig. Flere af hans film kunne næppe laves i Rusland.

Nu kan det vist ikke længere være så svært af gætte, så jeg må samtidig udbede mig titlen på, i mine øjne, 'Verdens Bedste Film' af denne instruktør. Ingen anden fil når dette mesterværk til sokkeholderne ..og da slet ikke på den fotografiske/billedmæssige side. Især lyssætningen. Den er helt unik. Filosofisk er den dyb som Marianergraven. Skuespilmæssigt ..uovertruffen. (..i tæt opløb med Bruno Ganz fra Der Untergang).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-12-16 07:45

..nåeh ja. Man må heller ikke glemme en anden forrygende skuespiller (..omend lidt stereotyp):

Toshiro Mifune
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-12-16 07:59

Mange vil sikkert kalde den en smal film. Andre; kedelig. Det er ikke nogen humørbombe. Ej heller action ..og alligevel? Den ligger i spændingsfeltet mellem: Religiøst/filosofisk drama, gyser, science fiction og episk fortælling.

Vil man have lidt mere 'knald på'? Så kan jeg på det kraftigste anbefale: Cold Fish.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cold_Fish

Der er dælme dømt solid underholdning for hver en femøre

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-12-16 18:47

Aaaaehhh... nu følte jeg mig inspireret til at se den igen ...for enoghalvtredsindstyvende gang
Hyg jer selv ..med JERES yndlingsfilm!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-12-16 21:51

Citat
pladderfilm der blev spyttet hurtigere ud end folk kunne nå at se dem.
Jeg mener at vide at hans karakter først kom frem i "Lawrence of Arabia

Det må være når dem der skal have penge ´hurtigt´ ind skal lave anden klasses film.
´Alex´ havde lavet mange og gode film langt før Arabia, ? Oliver Twist/ og selv komedier var han også gode i. lidt ála Dirk Passer =
Masser af guld
Manden i det hvide tøj
Detektiven Father Brown
Vor mand i Havana

Og lidt som denne af/med Mel Brooks:
https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=the+twelve+chairs&tbm=vid

Ellers findes der film lister over ´kritikerne´ valg - en af de bedre kunne være Fritz Lang´s (M)
Der beskriver en børne lokker i bedste stil, og før nazismen blev daglig voldtægt - eller den kendte Metropolis.

http://www.filmmisery.com/all-time-top-200-films-200-151/

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-12-16 23:46

Toshiro Mifune, meget dygtig skuespiller, har jeg set flere gange. Bl.a. i Slaget om Midway, som Japans store admiral Yamamoto.

Håber ikke du har søgt på disse:
Citat
Boryenka Evgeniya

Jekaterina Gavrilovich

Karolek Aloysha

Det er nemlig hjemmestrikkede "syntetiske" navne. Intet med virkeligheden at gøre. Skulle bare lave lidt fis. Håbede bare, de lød lidt russisk.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-16 12:51

Mosebaek -> Nåeh... det gad jeg ikke tjekke op på. Navnene sagde mig intet
..men hvad synes du så om:

Mikael Garbagevitz?

Vodka Sturmovit?

Mandolin Balalajka?

..eller Ursula Babuska

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-16 12:54

Ps. Alle kendt fra filmene om: Leonid Sprutikoma?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-16 13:00

Come on... vi må da snart være derhenne hvor de fuldfede påængår skal uddeles?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-16 13:05

Denne film lyder dog interessant. Den skal ha' en eftermiddag på sofa'en:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mutant_Girls_Squad

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-16 13:17

Mosebaek -> Hvilket minder mig om at Japansk filmkunst er et overset område

..ligesom de Grønlandske:

Sutminaa ..af Akasut Lange.

Aya Erslutnu ..af Kunaat Alsammen.

..samt den uforglemmelige: Takuss ..af </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-16 14:08

Der findes også ligeledes uforglemmelige Øst-Asiatiske film fra f.eks. Thailand:

Falang In Sai-Gon A-Re ...af Itza Lon-Wai Toti-Barerii Song.

Boom boom ..af Lek-Mai Pussy.
Tjek dem selv ud
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 15-12-16 19:52

Michael Cimino, Deerhunter og Sicilianeren
Jon Avnet,Stegte grønne tomater og Black swan
Francis Ford Coppola, Godfather,Dommerdag nu
alimak

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-16 03:11

alimak -> Francis Ford Coppola, Godfather, Dommerdag nu

Der rammer du min smag, men det var nu ligesom Mosebaeks: Sergio Leone:

a.) Once upon a time ..osv.
b.) The Good, The Bad, The Ugly...

En rigtig fin instruktør Coppola og gode film. Polansky er som sagt heller ikke helt ueffen.

Tænker at I måske slet ikke kender/har set film af den instruktør jeg "mangler"?

En russer som ikke bor i Rusland (..han er forøvrigt død). "Mesterværket" jeg har omtalt foregår i en ikke alt for fjern fremtid. Jorden er ødelagt af forurening pånær et enkelt 'åndehul': ZONEN.

Han lavede sin første film i 1956. Den var baseret på en novelle af Ernest Hemingway og lavet for den sovjetiske statsfilmskole hvor han var elev.

..sin sidste film lavede han i 1986 ...samme år han selv gik bort.

Så er det slut med flere 'clues'.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 500 point
Dato : 16-12-16 12:18

Så er spændingen udløst.

?ndrej ?rsenj?vitsj ??rkovskij

Men du får mig ikke til at udtale navnet.

https://da.wikipedia.org/wiki/Andrej_Tarkovskij

Må indrømme at jeg ikke "kendte" ham. Jeg har dog hørt om rost sovjettisk/russisk filmkunst.

Du kom med så mange tip til sidst, at det var umuligt at ramme forbi. (Håber jeg).

God weekend!

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-12-16 16:18

Hvorfor fa`en skrives kun halvdelen af navnet.
Citat
?ndrej ?rsenj?vitsj ??rkovskij

?ndrej ?rsenj?vitsj ??rkovskij. Denne gang er det ikke noget pjat fra min side.

Kandu kan åbenbart ikke li`russisk.

M.

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-16 19:13

Mosebaek.

Så var den der Andrej Tarkovskij: https://da.wikipedia.org/wiki/Andrej_Tarkovskij

..du manglede godt nok at angive MESTERVÆRKET: Stalker

https://en.wikipedia.org/wiki/Stalker_(1979_film)

Den er bestemt seværdig. Du skal blot 'overleve' de første 20 minutter af filmen som er brun/hvis/grå nuanceer...som illustration og baggrund til fortællingen om den ødelagte jord.
Når først de 3 'rejsekammerater; Stalker, Forfatter og Vidensskabsmand når ind i det forbudte, afspørrede og bevogtede område:ZONEN? ..så tager billedorgiet først for alvor fat!
Ubeskrivelig filmkunst ...jeg mangler ord
..og dét sker yderst sjældent
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-12-16 22:53

Jeg ved ikke om min gode gamle pc eller tastatur, er blevet towlig. Den vil ialtfald, ikke skrive navnet ordentlig. Jeg prøver lige at kopiere. For at se resultatet.
Citat
Andrej Tarkovskij

Men ellers mange tak, Molo. Det var en sej omgang, med mange omveje. Men med hjælp fra Google, og "Tampen brænder" fra dig, lykkedes det.

Men det skyldes nu ikke formidable kundskaber, fra min side.

Fortsat god weekend.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-12-16 02:13

Taksels Mosebeak

Se denne film ..en dag; hvor du har go' tid ..og ellers ikke ved hva' du skal lave?

Træk gardinerne for, send familien i Tivoli, slå benene op ..og nyd så dette dette filmiske Epos.

</MOLOKYLE>