/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Lommeregner til uddannelse
Fra : bodillouise
Vist : 444 gange
100 point
Dato : 04-12-16 10:17

Ved ikke om spørgsmålet kan gå her.
Min datter på 16 år ønsker sig en lommeregner til jul hun gå i 9 kl. Og skal ind på HTX efter sommerferien, nogle der kan forslog en model (ved ikke hvor meget den skal kunne) tænkte på en Texas model der kan skrive grafer (overføres til pc)

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-12-16 12:44

Min søn gik på htx for 5-6 år siden. Han arvede sin brors lommeregner, men den kom aldrig i brug, da der pludselig var program på computer der kunne det samme.
Du skal være opmærksom på, at mange bruger computer med CAS-værktøj i stedet for en lommeregner med CAS-værktøj.
Kontakt htx og hør hvad de anbefaler inden du forkøber dig.
http://www.webmatematik.dk/matematik-i-virkeligheden/sandsynlighed-for-eksamen

Accepteret svar
Fra : Luke2000

Modtaget 100 point
Dato : 04-12-16 16:23

TI-89 den er uundværlige på en ungdomsuddannelse, ved dog ikke om der er kommet en ny udgave de anbefaler, de plejer at skrive det i materiale man får eller sige det til en af de første matematik leksikon.

Den koster ca 1250,-

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-12-16 19:55

Hvis du går på en gymnasial uddannelse, hvor læreren anbefaler en bestemt maskine, er det en god ide at følge din lærers anbefaling. Især i matematik, er det ikke smart at have en anden regner end klasekammeraterne og læreren. https://education.ti.com/da/danmark/nonproductsingle/elev_regnere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-16 10:28

Mit råd er også at vente til læreren anbefaler den rigtige maskine.
Lav dit eget lille gavekort til regnemaskinen..........ikke i en butik, for er hun tvunget til at købe der.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-16 22:29

Jeg tror ikke en lærer må anbefale en bestemt lommeregner?
Han kunne blive beskyldt for at være hyret?

Og jeg tror heller ikke det er godt, hvis alle i klassen har den samme lommeregner.
Måske er der andre, der overhaler indenom??

Jeg var en af de første, der fik anskaffet en lommeregner på Danfoss,
den kostede næsten 7000 kr. Og en krone meget mere værd dengang i 70 erne.

Jeg fik megen kritik, andre ville hellere bruge deres regnestok,
men da de skulle lave selvangivelse, var lommeregneren væk...

Senere var jeg også med til at købe vores første PC.
Jeg måtte stå skoleret for vor centrale EDB chef, der så central dominansen smuldre.

Begge var dengang HP, som jeg stadig har og foretrækker med omvendt polsk nutation.

>den kostede næsten 7000 kr.
Senere kom der andre, og snart kunne man købe en billig lommeregner,
der kunne mere for under 100 kr.

Den første var en Texas, og i dag ville jeg også have anbefalet TI,
hvis ikke ny teknologi havde overhalet lomme regnerne,
i dag bruger jeg mere min Ipad...

Og mon ikke du skal undersøge, hvad der,
bedre en en lommeregner kan hjælpe din datter fremover??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-12-16 09:55

Selvfølgelig kan man spørge sin lærer hvad der skal bruges .....................hvem dælen skulle ellers vide det.
Alle "gode råd" om skole-lommeregner er tit viden fra fortiden.

Og så lige det at priserne falder efter jul, og man kan sagtens starte uden den lommeregner.
Det er bedre at starte uden og så købe den rigtige - end at starte med den forkerte og så skal købe en anden senere.

Det store spørgsmål er bl.a. om det skal være "med omvendt notation" eller ej.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-12-16 14:22

Har hun mobilos? så findes der mange regne appss

Godkendelse af svar
Fra : bodillouise

Dato : 07-01-17 08:30

Tak for svaret Luke2000.