/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Hvad lever gamle indvandrere af?
Fra : ingelein
Vist : 359 gange
50 point
Dato : 04-12-16 00:33

Jeg har tænkt lidt over, hvad mennesker over 60 år, som kommer her til landet som flygtninge eller immigranter, lovlige eller ulovlige i grunden lever af? Fuld folkepension får man først efter at have boet i Dk i 40 år. Ellers får man en procentdel svarende til det antal år man har været her. Jeg ved heller ikke om det kun gælder, når man har indfødsret. Så hvad lever de af? Hvis de får kontanthjælp, vil jeg da gerne bytte min folkepension ud med kontanthjælp. Betaler man skat af kontanthjælp?
Faktisk er jeg selv indvandrer, født i Tyskland af forældre, som ikke kunne gøre for at der blev trukket en grænse nord for Flensborg, selvom alle forfædre var danske. Da jeg blev dansk statsborger i 1962 var der særregler for Sydslesvigere, som kunne søge statsborgerskab 3 år tidligere end normalt. Jeg føler mig nu ikke som indvandrer, men har jo også haft dansk som modersmål altid og var aldrig i tvivl om at mit liv skulle leves i Danmark.
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-12-16 12:39

Ja, man betaler skat af kontanthjælp, det ville være omsonst at lave et særskilt system da der er de samme rettigheder til fradrag, mange er jo heldigvis også kun på den i kortere tid.
Folkepensionister kan også have ejerbolig som giver rentefradrag.

Min oldefar på min mors side kom selv fra Sydslesvig, men jeg ved ikke spor mere, ud over at han og hustruen var fra arbejderstanden og blev forældre til 12 børn, hvor min morfar blev født nøjagtig i år 1900, og oldemor døde af slid da hun var mellem 30-35...........tror pokker med den børneflok og manden som skulle opvartes og opdrages, en svag fysik hos hende som stammede fra barndommen kunne også gøre det. Senere udvandrede 3-4 af børnene til Nordamerika.
Min morfar som var en af flokken var ikke god ved familien, det er så noget vi helst vil glemme, men det ligger til hans ros at han arbejdede som en hest, afleverede hele lønnen hjemme og kun rørte alkohol ved festlige lejligheder uden at drikke for meget.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-12-16 17:30

Citat
Hvad lever gamle indvandrere af?
De hænger på ryggen af de danske skatteydere med snablen dybt begravet i kommunekassen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-12-16 18:36

Mere seriøst svar udbedes. Du er bare plat af en kaptajn at være.
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-12-16 19:09

Nå okay, så må jeg omformulere svaret.
De fleste modtager integrationsydelse - eller kontanthjælp. E del er ansat i fætterens kiosk/pizzabar.
Altså, de danske skatteydere betaler. Det er desværre sandheden, uanset om den kommer fra en Sergent, Løjtnant, Kaptajn, Major, Oberst.....eller Smedesvend Jensen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-16 19:50

Også jeg tror at ældre indvandere lever, primært af kontanthjælp,
men jeg ved også at de, mere end vi, stadig holder sammen i familier,
altså flere generationer sammen, hvor man hjælper hinanden.

Det gjorde vi også for små hundrede år siden, min farmor var på aftægt.

Tidligere har de måske sendt lidt overskud hjem til den fattige familie derhjemme,
nu får de nok lidt til gengæld, og ja, måske noget fra børnenes pizza bar?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-12-16 02:32

Fætters pizza eller grønthandel duer ikke under kontanthjælpsloftet, der skal foreligge en ægte lønseddel.

Accepteret svar
Fra : TEAS

Modtaget 50 point
Dato : 14-12-16 01:26

Flygtninge får fuld folkepension.For de kan ikke optjene årene.
Emigranter skal have 40 års bobæl i Danmark for fuld folkepension( og måske
pension hvor de kommer fra.)
Danskere der bor i udlandet og ikke har 40 års ophold her må selv have en
pension med. I Danmark,Norge og Sverige får du pensionen der er optjent.
Jeg ved ikke om der er andre lande hvor man betaler til sin pension gennem
skatten.
Her i efteråret kom der en kvinde fra Portugal til Danmark der er dansk
statsborger fra fødslen.Hun har aldrig haft bopæl i Danmark og har levet af sin
families formue i Portugal.Den var nu brugt op og hun kom til Danmark og troede
hun skulde have lejlighed mm. samt pension.
Hun har aldrig arbejdet for føden kun nyt livet.
Hun fik ikke en krone og hun lever nu i en kuffert på nas hos sine venner.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 19-12-16 19:00

Tak for svaret TEAS.