/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Svampejagt.
Fra : molokyle
Vist : 331 gange
200 point
Dato : 07-11-16 14:13

Jeg ved ikke...? Om det bare er mig ...eller er svampe sæsonen 'udskudt' i år?

Jeg har ikke fundet en meter (= 'kun' ca. ..½ Kg.) i løbet af den sidste måneds tid.

Jeg samler i Jægerborg Dyrehave og i Konge lund Skoven ..samt Amager Fælled.

Sjældne gange tager jeg til Hillerød.

NUL ! Svampe i år!

Har I det ligeledes? ...eller hvor tager I hen?

Jonstrup Hegn, Karise ved Køge..? oder?

Helst ikke Mere end 40 Km. fra Ama'r. Jeg CYKLER ....frem og tilbage

..og jeg er ved at blive en 'gammel' mand

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-11-16 14:25

http://politiken.dk/forbrugogliv/guides/ECE776289/guide-fem-fede-svampesteder/

Selv har vi bedre muligheder her i nærheden af Gråsten skovene,
hvor man også kan se ørreder der gyder.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-16 15:11

svendgiversen -> Dit link er fra:
Citat
20. SEP. 2013 KL. 10.59

Øeehhh... vi skriver vist: http://www.timeanddate.com/calendar/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-11-16 15:35

Mon ikke svampende stadig er at finde de samme steder?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-16 16:06

Joeh... men hvornår? Der er noget som hedder 'vækstbetingelser'.

Jeg har samlet de samme 'hemmelige' steder i årtier, men i år? NADA!

Morkelsæsonen (..på jordstød) sluttede i Juli. Blækhat (græsplæne) ligeledes.

Nu plejer jeg i skoven at have samlet omkring 5 kg. Karl Johan.
10 Kg. Birkerørhat.
½ Kg. Kantarel.
..alle de løg- og mælkehatte jeg gider slæbe hjem.
Mindst 5 kg. Mark-Champignon.
En 4-5 stk. Indigo-Rørhat. (Uhmm... flødestuvet m. Stegt Bacon på ristet franskbrød!)
Alm. Brun- og Diamantstøvbold (...KUN de helt unge små eksemplarer. Ps. MEGET lækre: Minder om Trøffel ..hvad de fleste heldigvis IKKE ved!)

Senere kommer Sort Trompetsvamp (..på Hyld) og Østershat på halmballer og træstød.

..og så lidt af de 'sjove' : http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=5652 ..medens jeg nu er 'derude'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-11-16 16:25

Nå Molo, du er ekspert, det er jeg ikke.

Engang kørte vi ned gennem Tyskland og alle steder var der tilbud på pfifferlinge,
til sidst gik vi ind og bestilte nogen, og det var kantareller.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 07-11-16 17:48

Der er næsten ingen svampe i år.
Og efter i nat er der da slet ikke

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-11-16 13:20

Jeg ar en veninde, der bor i Brede. År efter år er hun på svampejagt. Har altid vist billeder af de mange svampe, som hun fandt på hemmelige steder. I år blev det kun til få, ikke billeder, men svampe.

Molo, du er ikke den eneste, der ikke kan finde så mange svampe, som du plejer.

Jeg bor direkte til skov, hvor svampejægerne også plejer at færdes, men de gik med en tom kurv.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-16 13:28

Vi har ikke haft så megen frost og jeg tror at vi stadig har svampe her længere sydpå,
men det ser jeg på lørdag, når vi skal på ørred, nu også svampe tur, i Gråsten skovene...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-16 13:56
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-16 14:29
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-16 14:35

I modsætning til tidligere, kun for at gøre jer østdanskere misundelige, er denne vist fra i år:

http://svampeatlasnyheder.blogspot.dk/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-16 14:47

Den eneste jeg har fundet, fundet på Amager:

06/11/2016   Tubaria furfuracea   Kliddet fnughat   Amager Fælled   NHC

Og Molo, du behøver ikke at bekræfte her i kandu, hvis du hedder Niels Holger Christensen,
men da du går så meget op i svampe, hvis du ikke er medlem, tilslut dig svampedatabasen...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-11-16 15:02
Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 08-11-16 20:37

Korrekt katekismus. Nu har der jo været i 2 gentagne nætter været NATTEFROST!

..så FARVEL svampe!

</MOLOKYLE>